ZzzzZzzZzzzZzzzzzzz..... life story Mr Cola-Zero.....Champagne-bashing är en sport jag kommer ägna kraft åt varje gång jag känner mig snuvad på det jag slantat upp.
Dels blir jag rätt ut förbannad över alla dyra skitviner det står Champagne på och som propsas på mig som "the shit". Har varit med om alldeles för många Champagne-face-plants... Jag blir så trött på dem: Champagne är generellt alldeles för dyrt prissatt och med alldeles för högt skördeuttag.
Visst kan man jämföra instegschampagne med billig Cava, men man kan också jämföra 300-kr Champagne med 300 kr Cava. Eller 100-kronors Champagne med 100-kronors Cava. Mums! Cavan är i detta fall oftast betydligt godare än Cola Zero!
Säkerligen saknar de allra allra bästa av de BÄSTA Champagnerna sina motstycken i Katalonien, men FAN! Nån måtta på galenskaperna måste det ju vara! De flesta distrikt på denna Planeten saknar viner som motsvarar Lafite, Montebello, LaLaLa och La Tache, men vi fnyser inte åt dem för det. Man kan inte bara köpa och dricka ett vin för 300 pix som levererar citronvatten med bismak av gurkskal och gammal tonfisk och kalla det för "nästan bra, bara lite otur med kvarterets dränering" och sedan dricka en Cava som levererar allt gott för 150 spänn och fnysa åt den och säga "näe, inte alls i närheten av '88 Krug." Det är så ologiskt att min inneboende Mr Spock förvandlas till Mr Bråck.
Med detta vill jag naturligtvis tillägga att: jag fullt ut respekterar alla bra viner som finns, oavsett pris. Och absolut vet hur det känns att få gåshud över hela kroppen av en snuskigt god Champagne. Men tramset att dåliga viner skall kosta mycket pengar vill jag både slippa och leva utan. Som tex att 1987 Petrus kostar över 10000kr? Reflekterar ALLT det jag föraktar i denna världen och som (tyvärr) återspeglas en hel del i distriktet Champagnes märkesvaror.
...lägger också mckt hellre mina slantar på gott 300 kr rödvin eller 300kr Cava istället för 300 kr Champagne.
Alla ni som älskar Champagne, fortsätt med det! Jag kommer iaf inte vara medskyldig till att driva upp varken efterfrågan, skördeuttag eller pris - det finns det ju redan så många som engagerat sig i...
(Sedan kanske en ateist skulle tycka det aningens överreligiöst att exklusivt omfamna Champagne-Jesus utan att först noga ha undersökt alla andra områdens bubbelmakare från tå till strå. Men det är nog en annan dialog.)