Sörplarn
Medlem
Tycker vi skall vara väldigt försiktiga med att uttala oss för mycket och nedlåtande om "medelsvensson" och dess vin och matvanor. Vi har kommit en bra bit från forna dagars vinsnobbberi och vill inte gärna återvända.
Det är helt enkelt så att en majoritet av människor inte har något större intresse i vin, eller vad vad dom stoppar i sig. Det troliga är att dom flesta har någon form av hobby/intresse/passion, och i vårat fall är det vin. Finns massor av människor som tycker att det är väldigt viktigt med kvaliten på ljudanläggningen, bilen, kläderna men detta är inget som jag bryr mig då det jag har räcker gott och väl för mig. 100krs vin och mikrotinad oxfilé duger för dom. Inget konstigt med det. Men vill vi att folk skall hitta till forumet och få upp ögonen för vin så är det viktigt att vi har en inbjudande attityd och undviker elitism och snobberi.
Sen är jag förbenat trött på bashandet av både systembolaget, Svedala och Champagne. Alla har sina brister, men så dåliga som det låter hos vissa är dom absolut inte.
Håller helt med @Skumpagne, kanske dags att städa upp eller avsluta den här tråden...
Nja handlar inte om stämpla, snarare dåliga verkliga upplevelser och satir. Absolut får människor göra precis som dom vill, det skulle man aldrig vilja bli fråntagen själv, dock har den en poäng i denna diskussion, där folk lägger sina surt förvärvade påverkar otroligt mycket, vi är ju alla del i en global värld, syftar kanske mer på att plånboken oftast bedrar visheten, ordet upplyst är nog dit man vill komma, kanske blir det en stora filosof tråden.
Om jag lägger 10000 på raketer och 125 spänn på en flaska bubbel, jag vet inte vad gränsen går i det fallet, för min del dock, både går ju upp i rök och krut smakar inte så värst gott.
Äldre bilar ökar det värdet på och viner så där kan jag förstå sammanhanget, tror knappas min gamla passat är så eftertraktad dock.
Vin snobberi, bil snobberi, båt snobberi, raket snobberi, ljudanläggnings snobberi, Ikea snobberi etc. handlar det minst om för min del
Utan hitta poänger.
Absolut är det monopolet i Svedala som påverkar mest i vin "snobberi" fallet, man får ju inga riktiga val, om man bortser från dom större bolags butikerna i vissa utvalda orter (på hylla), fy vad orättvist. Det är ju hylla som är avgörande inte beställning sortimentet, där levrantören står för sortimentet.
Men nu särskriver jag nog väldigt mycket.