Daniel A
Administratör
Låter intressant! Berätta mer!
Gärna det!
Sverige: världens (potentiellt) bästa ciderland
en åsikt
Jag har väldigt länge uppskattat fransk, huvudsakligen torr, cider. På senare år har jag även upptäckt den spanska och baskiska cidern. Variationen i stilar mellan länder, områden och producenter är stor! Men svensk cider? Finns några enstaka goda exempel, men huvudsakligen är det en öken. Notera att jag här betraktar cider som något gjort på 100 % äpplen, så uppsjön av “läsk” som finns går bort.
Men Sverige har en fantastisk tradition av äppelodling! Sveriges lantbruksuniversitet har en äppelsortimentsgård i Balsgård, Skåne, med över 600 olika sorter. Och mer än så finns runt omkring i landet (det finns 7500 registrerade äppelsorter i världen). På det här tillkommer även det svarta hålet som är vildäpplen. Här finns en fantastisk variation i smaker och syra/sötma-förhållanden! Självklart är det en ganska liten uppsättning äppelsorter som står för majoriteten av den kommersiella odlingen (precis som med vin…), men idag används inte mycket av det till cider. Framför allt inte kvalitetscider.
Klimatet är också till vår fördel, även om det blir varmare på vårt klot. Äppelträd trivs i kallt klimat - och vårt land är avlångt. Ofta blir det kraftigare syra i norrodlade äpplen (rent anekdotiskt känner jag skillnad på Uppsala och Skåne, t.ex.), och sötma/syra är lätt att korrigera genom att använda olika äppelsorter.
Äpplen har dessutom, som kronan på verket, intressanta och lämpliga jäststammar som trivs på deras skal. Vildjäsning är således ofta en bra sak. Cider svarar bra på ek också, så stora delar av eventuell kvaltietscidertillverkning kan kopieras från vinvärlden (cider jäst i förre detta vinfat? Mums, kan jag tänka mig).
Jag har, tillsammans med en vän, gjort cider i Uppsala sedan 2011 (nu ligger det på is, tyvärr). Det vi har lyckats åstadkomma med ett par dagars jobb (och plastdunkar i ett kök) har varit mycket bra. Knastertorr och syrlig cider som jag inte riktigt hittat någon kommersiell motsvarighet till. Då har vi plockat (pallat) äpplen på slump - utan att veta vad det är för sorter - och smakat av för att avgöra fördelningen mellan söta/sura/bittra äpplen. De bästa batcherna har utvecklats långsamt och positivt över åren dessutom - drack nyligen en flaska från 2013 som presterade bra.
Jag kan föreställa mig magiska resultat ifall någon skulle göra det här mer seriöst, med bättre utrustning, bättre råvaror och bättre kunnande. Cider kommer nog aldrig kunna bli lika komplext som vin, men jag betraktar helt klart äpplet som den näst mest lämpliga råvaran att göra alkoholhaltiga drycker på. Och Sverige är jävligt bra på äpplen, men (än så länge?!) dåliga på cider!