This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kul med lite input från andra som använder Coravin. Jag har inte haft min så länge, men använder den framförallt på unga viner som jag vet att jag ändå kommer att öppna inom ett par månader. Perfekt när man är 2 som vill prova lite olika viner men inte drickaNu var det ju ett tag sedan ( april månad) jag blev med Coravin men tänkte höra med er andra vad ni har haft för erfarenheter av era coravinade vinflaskor .
Jag kan konstatera att oavsett vad de som har tagit fram Coravin säger så läcker det in luft i vinflaskan. Det är framförallt mest påtagligt på äldre vita Bourgogner. Jag serverade 4 glas av Corton Charlemagne 1983 som var bra, den var väl mogen och hade vi dragit korken ur flaskan hade nog vinet dött efter någon timme. Efter 5 dagar skulle vi prova resten av flaskan men då var den redan odrickbar. Samma sak hände en annan vit flaska, jag tror det var en Chablis Grenoulle 1994 från Chablisienne.
De röda vinerna har klarat sig riktigt bra efter att de har blivit Coravinade.
Latour 67an kunde vi njuta av 3 gånger under 12 dagars period.
Det jag nu funderar över Coravins säljpitch att man utan problem ska kunna "prova alla sina flaskor" i vinkällaren utan att de tar skada.
Jag skulle nog ta det med en nypa salt.
Kan väl tillägga att jag ändå älskar vår Coravin för den har nu gjort att man utan problem kan ta ett glas vin utav bättre sort mitt i veckan utan att jag behöver öppna hela flaskan och dricka ur den. Vi kan få olika viner till förrätten, varmrätten och desserten utan att jag behöver vara trött dagen efter.
Vad har ni för erfarenhet och hur använder ni er Coravin?
Kul med lite input från andra som använder Coravin. Jag har inte haft min så länge, men använder den framförallt på unga viner som jag vet att jag ändå kommer att öppna inom ett par månader. Perfekt när man är 2 som vill prova lite olika viner men inte dricka
Jag är skeptisk till att använda den på äldre viner, speciellt riktigt gamla viner. Dessa vinerna brukar vara väldigt mycket mer känsliga för oxidation och korken har knappast kvar sin elasticitet och då får man ju en betydligt större risk att den inte försluter sig igen.
Men på det stora hela är jag väldigt nöjd.
Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?
Absolut har jag tänkt tanken, dock tror jag inte att det skulle hjälpa.Har du funderat på att skaffa en "Vintage needle" för äldre flaskor med skörare kork?
Du kan utan problem beställa direkt på deras hemsida i USA så skickar de hem den till dig. Naturligtvis blir det ju tull. Jag tror att det kommer att dröja innan de släpper 2a i Europa.Jag kikade faktiskt på hur man kunde få en till Sverige, men än så länge verkar det svårt på "hederliga" vägar. Man kanske får vänta tills några Model Two dyker upp på Amazon/Ebay.
De har säkert gjort en del förbättringar, men personer som fingrat på båda modellerna säger att den nya är gjord av enklare material medan ursprungsversionen är mer gedigen. Urpsrungsidén kommer ju också från medicinteknisk utrustning, där priset inte alltid spelar så stor roll...Coravin har nu släppt en ny modell som verkar vara bättre än den gamla.
Jag är just nu glad att jag inte är en av deras återförsäljare som sitter på ett lager utav den gamla modellen
http://www.enotecaengelmark.se/vinlagringsutrustning-skap-kylar/coravinDags att köpa en Coravin. Någon som har tips på hur och var?
Är det inte aningen fånigt att "gilla" dina egna inlägg med dina två alternativa konton? Två gånger om dessutom. Jag tycker nog det i alla fall, men ingen kommer att hindra dig.http://www.enotecaengelmark.se/vinlagringsutrustning-skap-kylar/coravin
har Modell 2 i svart och rött
Nu ett ex i undertecknads ägo. Lovar att göra en recension men tror inte att det blir årslånga tester
Använde min coravin för första gången.
Vin: 2015 Ferdinando Principiano Barolo del Comune di Serralunga d’Alba
Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
Frågan är varför du behöver Coravin för att dricka en flaska över tre dagar?Använde min coravin för första gången.
Kortfattat, efter ett test så kan jag konstatera att Coravin verkar fungera utmärkt och passar mina behov perfekt.
- Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
- Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
- Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
- Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Vilken tidszon befinner du dig i?Använde min coravin för första gången.
- Första glas med coravin 2019-12-02. Klockan 19:31
- Andra glas 2019-12-03 Klockan 20:11. Ingen förändring i smak eller doft
- Tredje glas 2019-12-03 Klockan 20:28. Nu betydligt rundare i smaken. Känslan att vinet vunnit och fått mer rondör, lite "gladare" helt enkelt.
- Fjärde - sjätte glas. 2019-12-04. Klockan 19:32. Öppnade flaskan. Ingen uppenbar förändring trots tiden som förflutit.. Sniffade förtvivlat efter en argondoft (jämförde med att spruta direkt från Coravin i näsan) men kunde inte skönja någon. Beslöt att dricka lite rom för att trösta mig då jag uppenbart har dåligt luktsinne.
Det är ingen fråga för mig, en öppnad flaska smakar inte likadant över tre dagar. För min smak brukar försämringen vara tydlig nästan alltid. Jag accepterar inte att betala för vin på glas på krogen ur flaskor som är öppnade en eller flera dagar innan av den anledningen.Frågan är varför du behöver Coravin för att dricka en flaska över tre dagar?