Fortsätter att dela med mig av lite erfarenheter med Coravin
.
Har haft 10-15 coravinade flaskor i kylskåpet sedan ungefär februari och några flaskor är till och med äldre än så. Vinerna är inköpta för att öva på till regionfinalen i Munskänkarnas blindprovningstävling som gick av stapeln i mars i år. Det är rätt så enkla viner från standardsortimentet i 80-150 kronors klassen. Idag hade jag och min kompis bestämt att träffas och börja öva lite inför nästa års tävling (skall vara bortrest större delen av januari o februari så finns inte så mycket tid).
Vi började med att checka av de flaskor jag hade i kylskåpet för att se om det fanns någon druvtypicitet kvar. En av de fyra röda vi korkade upp var på väg mot vinägerstatus, de andra tre var drickbara och fortfarande hyfsat druvtypiska men de hade tappat massor med frukt och fyllighet och tanninerna var väldigt tydliga och sträva. En var dock riktigt bra - Majella Cab Sav från Australien. Massor med eucalyptus och svarta vinbär och fylligheten kvar. Värt att notera är att Majellan var
den enda som hade skruvkork och där hade jag använt en coravin screwcap. En screwcap skall ju egentligen bara skydda vinet i tre månader enligt info, men här är vinet mer än ok trots att det öppnades den 24/2 (för snart 10 månader sedan).
Vad gäller de vita så hade alla skruvkork och såldes coravin screwcap. Alla tre hade klarat sig ypperligt. Två av dem var öppnade den 24/2 och ett av vinerna var en Gruner Veltliner som utvecklats till det bättre. Det vinet brukar vanligtvis vara väldigt neutralt men nu kunde till och med jag känna den där vitpepparn som man skall känna i Gruner enligt boken. Det tredje vinet var Jim Barry Lodge Hill Riesling som fick en coravin screwcap på sig i oktober 2018. Visst hade den tappat frukt i doften men man kände direkt att det var en riesling i smaken - citrus och den typiska rieslingsyran fanns kvar.
Återigen pekar detta alltså på att korken spelar stor roll. De flaskor som klarat sig bäst var de som haft skruvkork från början och nu hade förvarats med coravin screwcap. Lite synd att man inte kan skruva på en sån även på korkviner.
Visa bifogad bild 18517