LarsW
Medlem
Alltså... du kan inte lämna oss på en sån cliffhanger!ja vad ska man säga... bra grejer helt enkelt. återkommer med litet smaknoteringar inom kort.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Alltså... du kan inte lämna oss på en sån cliffhanger!ja vad ska man säga... bra grejer helt enkelt. återkommer med litet smaknoteringar inom kort.
Från SB nuMen till och med SB börjar väl förstå att 2008 var ett stort år i Champagne. Även om de fortfarande bara ger årgången en 4:a (av fem) i sin årgångstabell...
Hög tid. Kvar av de stora är WC och Krug i olika former (och möjligen någon till). Då känns det ganska safe att gissa betyget.Från SB nu
Distrikt: Champagne
Betyg: 5
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.
https://www.systembolaget.se/fakta-...ell/summering/?country=Frankrike&vintage=2008
Är det inte ganska många kvar från bolis förutom krug och wc? Eller har jag missat något 08 släpp från ex. Bollinger GA , Taittinger CdC, Veuve Clicqout LGD eller Dompan?Hög tid. Kvar av de stora är WC och Krug i olika former (och möjligen någon till). Då känns det ganska safe att gissa betyget.
Är det inte ganska många kvar från bolis förutom krug och wc? Eller har jag missat något 08 släpp från ex. Bollinger GA , Taittinger CdC, Veuve Clicqout LGD eller Dompan?
Du har rätt, jag tänkte fel...Är det inte ganska många kvar från bolis förutom krug och wc? Eller har jag missat något 08 släpp från ex. Bollinger GA , Taittinger CdC, Veuve Clicqout LGD eller Dompan?
Men till och med SB börjar väl förstå att 2008 var ett stort år i Champagne. Även om de fortfarande bara ger årgången en 4:a (av fem) i sin årgångstabell...
Från SB nu
Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en skörd med mycket hög kvalitet kunde bärgas.
Ett något mer seriöst svar: Det där är en riktigt dålig pudel. Visst, de har gått från en trea via en fyra till en närmast ursäktande femma, men de har ju fortfarande inte fattat! 2008 är en av de bästa årgångarna någonsin!Från SB nu
https://www.systembolaget.se/fakta-...ell/summering/?country=Frankrike&vintage=2008
Apropå Cristal 2008 så hittade jag den för 179 euro på Frankfurts flygplats i förra veckan. Trevligt för mig som missade släppet på Systembolaget men handbagaget blev tungt att bära...
12 och 15 som blir mest värt att satsa på i framtiden?Till er som missade släppet så kan jag intyga att det finns gott om Cristal 08 i Roederers källare som ligger på jästen.
Nästa årgång blir 2012 följt av 13,14,15 & 16.
På pappret är ju dessa de båda kommande monsterårgångarna. Men Cristal håller genomgående en väldigt jämn och hög nivå! Både 1999 och 2000 – två generellt mediokra årgångar i Champagne – är exempelvis fantastiska Cristal12 och 15 som blir mest värt att satsa på i framtiden?
Precis, det ligger i samma linje som fler och fler gör nu. De vet att de kan släppa vinet till dubbla priset om bara ett par år, - varför inte få ta del av kakan själva?Till er som missade släppet så kan jag intyga att det finns gott om Cristal 08 i Roederers källare som ligger på jästen.
Nästa årgång blir 2012 följt av 13,14,15 & 16.
Tackar för den infon. Jag var inne på Bromma blocks i helgen å de visste knappt vad Cristal var...Ny leverans av cristal 2008 beräknas dyka upp i mars på systemet
Undrar vad priset blir då...Ny leverans av cristal 2008 beräknas dyka upp i mars på systemet