This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag kan tycka att du borde utforska Argentina om du gillar Amarone och allmänt Italien, såsom BdM. Du får ofta en hel del alkohol, men samtidigt mycket syra och struktur, lite som ett mellanting mellan Amarone och en stram BdM.Kanske en lite missvisande rubrik, men har ni tips på likvärdiga viner om man gillar:
- A Amarone (Alpha Zeta) [12343]
- Campo dei Gigli [91120]
Behöver inte vara just Amarone-viner, gärna andra distrikt och även utanför Italien.
Vin snobbism och elitistiskt skitsnack är något som kan vara det de roligaste jag vet om det görs men glimten i ögat.
Håller helt med, Musar borde vara ett lysande alternativ och likaså Douroviner.En bra tråd tycker jag med hänsyn till den samlade erfarenheten hos medlemmarna. Ett av de viner som inledde mitt sug för vidare drickande/samlande är Chateau Musar. Jag misstänker att det råder delade meningar om detta vin men jag undrar om någon har något förslag på vin som görs/smakar på ett liknande sätt. Den skiljer sig lite mellan årgångarna men jag var särskild nöjd med årgångarna 2003 och 2005.
Du ska såklart leta i Rhone men precis som du säger så skiljer sig årgångarna, vissa drar sig mer mot Bordeaux. Ärketraditionell CdP kan vara ganska likt när det inte drar åt det senare nämnda.En bra tråd tycker jag med hänsyn till den samlade erfarenheten hos medlemmarna. Ett av de viner som inledde mitt sug för vidare drickande/samlande är Chateau Musar. Jag misstänker att det råder delade meningar om detta vin men jag undrar om någon har något förslag på vin som görs/smakar på ett liknande sätt. Den skiljer sig lite mellan årgångarna men jag var särskild nöjd med årgångarna 2003 och 2005.
Eller Priorat...Du ska såklart leta i Rhone men precis som du säger så skiljer sig årgångarna, vissa drar sig mer mot Bordeaux. Ärketraditionell CdP kan vara ganska likt när det inte drar åt det senare nämnda.
Det enda Priorat och Musar har gemensamt skulle jag säga är vissa druvor och färgen... Totalt olika stilar.Eller Priorat...
Jag syftar enbart på tips till trådskaparen. Både södra Rhône och Priorat kan vara trevliga alternativ till Amarone, typ. Likaså Musar.Det enda Priorat och Musar har gemensamt skulle jag säga är vissa druvor och färgen... Totalt olika stilar.
Men du citerade mig när jag svarade på Jonas fråga om tips på alternativ till Musar... Dvs det handlade inte om Amarone på något sätt. Förvirrande kanske med tanke på frågan från trådskaparen. Ett klassiskt fall av OT vilket är mer regel än undantag här inneJag syftar enbart på tips till trådskaparen. Både södra Rhône och Priorat kan vara trevliga alternativ till Amarone, typ. Likaså Musar.
Så kan det gå.Men du citerade mig när jag svarade på Jonas fråga om tips på alternativ till Musar... Dvs det handlade inte om Amarone på något sätt. Förvirrande kanske med tanke på frågan från trådskaparen. Ett klassiskt fall av OT vilket är mer regel än undantag här inne