Hur fick du ut det som csv/excel?Bara markera och kopiera. Varsegod!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Hur fick du ut det som csv/excel?Bara markera och kopiera. Varsegod!
Kopierade manuellt och klistrade in i excel.Hur fick du ut det som csv/excel?
Nya Cellartracker är fint att titta på, gulligull och färgglatt, men om du vill få lite mer precision i din sökning kan du använda gamla gränssnittets rapportverktyg som ger möjlighet att sätta fler parametrar.Hmm, då har det inget med det att göra. Konstigt att jag inte får fram det.
Jag gjorde en avancerad sökning och valde "red wine" "all users", och sedan filtrerade jag efter Producter, Quantity desc.
Då fick jag upp en lista på alla producenter på CT. Där Joseph Phelps kom etta med 0,6% och 182593 flaskor.
Hela den här sökningen vill jag få över till en excell fil.
Sedan tänkte jag sitta och jämföra producenter som jag har prövat, mot den här listan.
Nya Cellartracker är fint att titta på, gulligull och färgglatt, men om du vill få lite mer precision i din sökning kan du använda gamla gränssnittets rapportverktyg som ger möjlighet att sätta fler parametrar.
Där kan du t.ex. söka på vintyp, producenter med högst snittbetyg under en given period (t.ex. år 2015), med villkor att minst X antal smaknoter skall finnas från minst Y antal individuella provare.
Du går in i Reports, klickar på en förvald rapport, exempelvis "TOP 100: 2015", och sedan klickar du på Advanced Options nere till vänster. Voila!
Tyvärr går inte heller denna rapport att exportera direkt till xls och du kan inte filtrera på pris men datat är i alla fall mer relevant. I exemplet nedan har jag valt rött vin, alla producenter, betyg satta under år 2015, minst 10 noter av minst 10 användare. Och resultatet av sökningen ser du i bilden under.
Visa bifogad bild 4709
Visa bifogad bild 4710
Oavsett om ditt resonemang stämmer i det generella fallet eller inte är Ardanza bra grejer. Provade -01an förra året på plats i Rioja och den var grymt bra. Nominellt var väl iofs 2001 en något bättre årgång än 2004 även om det också var ett bra år.Aha! Det var ett smart sätt att söka på.
Jag gjorde nästan som du.
Men om man baserar vilka viner man borde köpa enligt CT-statestik så hittade jag; (2609) 2004, Viña Ardanza i systembolagets sortiment. Snittpoäng 90,4 med 144 smaknoter.
Då tänker jag såhär; Om det vinet fick så många smaknoteringar under 2014 så kan det inte vara en slump. Då måste jag köpa det och testa på grund av att det borde vara ett bra vin!
Oavsett om ditt resonemang stämmer i det generella fallet eller inte är Ardanza bra grejer. Provade -01an förra året på plats i Rioja och den var grymt bra. Nominellt var väl iofs 2001 en något bättre årgång än 2004 även om det också var ett bra år.
Skall man läsa det som att av 200 viner är 36,5% från champagne =73 så ytterligare 10-20 regioner?Efter gårdagens kväll på Grappe har jag nu provat 200 viner i år. Regionerna som toppar är:
1. Champagne (36,5 %)
2. Kalifornien (10 %)
3. Bourgogne (7,5 %)
4. Rhône (4,5 %)
5. Loire (3 %)
5. Piemonte (3 %)
5. Rioja (3 %)
Det är väldigt roligt med den här statistikfunktionen!
Efter gårdagens kväll på Grappe har jag nu provat 200 viner i år. Regionerna som toppar är:
1. Champagne (36,5 %)
2. Kalifornien (10 %)
3. Bourgogne (7,5 %)
4. Rhône (4,5 %)
5. Loire (3 %)
5. Piemonte (3 %)
5. Rioja (3 %)
Det är väldigt roligt med den här statistikfunktionen!
Bra att du håller igång tråden!
Är det 200 viner under 2015? Vad räknar ni andra som ett vin värt att lägga in som konsumerad i er databas på CT? Räcker det med några cl eller brukar ni bara registrera de flaskor ni har möjlighet att följa fullt ut?
Själv så registrerar jag alla viner jag dricker, inkl. Provningar (som i dagsläget utgör en väldigt liten andel).
Skall man läsa det som att av 200 viner är 36,5% från champagne =73 så ytterligare 10-20 regioner?
Bra att du håller igång tråden!
Är det 200 viner under 2015? Vad räknar ni andra som ett vin värt att lägga in som konsumerad i er databas på CT? Räcker det med några cl eller brukar ni bara registrera de flaskor ni har möjlighet att följa fullt ut?
Själv så registrerar jag alla viner jag dricker, inkl. Provningar (som i dagsläget utgör en väldigt liten andel).
Hmm, får hoppas du snart är tillbaka i ett tydligt champagnefokus!Ja, det stämmer. 67 av 200 viner från Champagne. Totalt 39 olika regioner.
Hmm, får hoppas du snart är tillbaka i ett tydligt champagnefokus!