Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dags att snacka om vinerna från Alsace

thunberg

Flaskfantast
Administratör
en finns det också Selection de Grains Nobles Quintessence och Selection de Grains Nobles Trie Speciale, där bland annat det sistnämnda har vansinnigt mycket restsocker i sig.
Jag tror att det efter "Selection de Grains Nobles" är ett tillägg av producenten, alltså inte reglerat inom AOP. Ett sätt att särskilja olika viner. Trie Speciale är det väl enbart Zind Humbrecht som använder?
Hittar heller ingen reglering vad det gäller mängden alkohol i vinet, enbart att det finns krav på en viss mängd socker och därmed potential till en viss alkohol.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror att det efter "Selection de Grains Nobles" är ett tillägg av producenten, alltså inte reglerat inom AOP. Ett sätt att särskilja olika viner. Trie Speciale är det väl enbart Zind Humbrecht som använder?
Hittar heller ingen reglering vad det gäller mängden alkohol i vinet, enbart att det finns krav på en viss mängd socker och därmed potential till en viss alkohol.
Det kan inte vara så länge, tror jag, att det har funnits SGN-viner med så låg alkoholhalt. Råkade hitta en äldre PDF som jag laddade hem och läste lite. Här är ett axplock av vinerna, där man kan se både alkoholhalten och mängden residual sugar.

http://www.zindhumbrecht.fr/wp-content/uploads/presse/Tanzer_reviews_Alsace_Nov_08.pdf

Men det är ju frågan om special cuvée så det finns inga större mängder sådana viner.
2005 Domaine Zind Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl Selection de Grains Nobles Trie Speciale (about 500 g/l r.s. and 5% alcohol).
2007 Domaine Schoffit Pinot Gris Rangen Clos Saint Theobald Selection de Grains Nobles Larmes de Lave (4.9% alcohol, 510 g/l r.s. and 12.8 acidity.
2007 Domaine Albert Mann Pinot Gris Furstentum Le Tri (7% alcohol, 320 g/l r.s. and 11 grams acidity).
Det känns en aning konstigt att i Tyskland måste alla vinerna ha minst 5,5 procent alkohol. I Frankrike och Alsace verkar inte finnas sådana gränser. Man kanske kommer snart i nivå med äkta Tokaji Essencia, med uppåt 900 g/l restsocker?! De här produkterna är nästan inte längre några ’viner’, utan mest som flytande sirap och elixir
Skriv gärna vad ni tycker om detta och gärna de som har även smakat sådana monsterviner. Hur som helst gissar jag att produktionen är ytterst liten och priserna ganska höga.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det kan inte vara så länge, tror jag, att det har funnits SGN-viner med så låg alkoholhalt.
Varför inte då?
Men det är ju frågan om special cuvée så det finns inga större mängder sådana viner.
Nu vet jag inte vad du menar med special cuvée men att det finns SGN i begränsad mängd beror ju främst på tillverkningssättet. Istället för sen skörd (Vendange tardive) så handlar det om att druvorna ska ha fått ädelröta. I slutändan blir det inte så mycket must kvar för att kunna producera större mängder.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Skriv gärna vad ni tycker om detta och gärna de som har även smakat sådana monsterviner. Hur som helst gissar jag att produktionen är ytterst liten och priserna ganska höga.
Har provat en, 1995 Josmeyer Pinot Gris Sélection de Grains Nobles som var alldeles magisk. Som en blandning mellan Sauternes och Tokaji. Finns i beställningssortimentet på SB.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Varför inte då?

Nu vet jag inte vad du menar med special cuvée men att det finns SGN i begränsad mängd beror ju främst på tillverkningssättet. Istället för sen skörd (Vendange tardive) så handlar det om att druvorna ska ha fått ädelröta. I slutändan blir det inte så mycket must kvar för att kunna producera större mängder.
Hur många sådana har du sett t.ex. i Sverige? Har aldrig stött på de tidigare, och jag söker ändå vinkunskap på nätet ganska mycket.
Jag menar just de viner som har väldigt låg alkoholprocent. Som t.ex. just Trie Speciale. Det förstår man redan på namnet vad det är för vin.
Det var kanske lite fel ordval med cuvee speciale men jag menar viner som är gjorda i små mängder och med oerhört hård selektering. Och speciellt just viner med oerhört låg alkoholmängd.
P.S. Din attityd verkar ha det enda syfte att försöka irritera mig. Du har inte kommit med ett enda argument för att komma vidare i detta ämne. Vore det inte bättre att låta någon som kan det här att berätta hur det ligger till?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu vill jag fråga följande, hoppas att alla fall någon har korrekt information i ämnet.
Nämligen, jag har upptäckt att det finns Sélection de Grains Nobles viner från Alsace som har bara cirka 5% alkohol i sig och även en liten gnutta mindre.
Vad säger fransk vinlag om sånt och är det fullständigt tillåtet? Har de alltså ingen minimigräns hur svagt vinet får vara, som det är fallet i Tyskland?
Sen finns det också Selection de Grains Nobles Quintessence och Selection de Grains Nobles Trie Speciale, där bland annat det sistnämnda har vansinnigt mycket restsocker i sig. Det kan finnas även över 500 g/l, vilket är ju nästan absurt mycket.
Berätta gärna om ni har adekvat information i ämnet. Kanske vintomas kan undervisa oss?
Jag ser inte att ni har berört minimialkoholhalten i de fortsatta inläggen.
Gemensamma EU-regler spec:ar minst 5,5% alkohol (i söta viner) för att få kallas vin. Tokaji Essencia har ett specifikt undantag, men de är de ensamma om.
Kracher i Wachau producerade en gång monster-TBA som låg lägre än så i alkohol. Jag tror det var Nr 12 år 2002 - de sorterar dem ungefär i ordning efter stigande mognad. De skrev först skämtsamt "No(ble) Wine" på etiketten, men det fick de inte. Istället fick det etiketteras "teilweis vergorene Traubenmost" (delvis jäst druvmust) eller något ditåt, för att markera att det inte var vin enligt vinlagstiftningen. :)
I det här fallet får man nog säga att vinlagstiftningen inte har förutsett "monsterkoncentrerade" botrytiserade viner, som blir så söta att jästen inte orkar få upp dem till minst 5,5%. I Alsace har de flesta söta viner (VT, SGN) legat runt 12%, till skillnad mot de tyska som ofta ligger på 6-8%, och ibland 9-10%.
Även om ett vrålsött vin på ca 4,5-5,0% alkohol från en känd producent skulle bryta mot reglerna, känner sig nog ingen konsument lurad. Reglerna finns nog till för att det inte ska gå att använda undermåliga och omogna druvor och kalla slutprodukten "vin", d.v.s. de är egentligen inte så relevanta i den här situationen. Därför kanske ingen har klagat. I vissa länder har man också lite mer flexibel inställning till regler än i andra länder. :D
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag ser inte att ni har berört minimialkoholhalten i de fortsatta inläggen.
Gemensamma EU-regler spec:ar minst 5,5% alkohol (i söta viner) för att få kallas vin. Tokaji Essencia har ett specifikt undantag, men de är de ensamma om.
Kracher i Wachau producerade en gång monster-TBA som låg lägre än så i alkohol. Jag tror det var Nr 12 år 2002 - de sorterar dem ungefär i ordning efter stigande mognad. De skrev först skämtsamt "No(ble) Wine" på etiketten, men det fick de inte. Istället fick det etiketteras "teilweis vergorene Traubenmost" (delvis jäst druvmust) eller något ditåt, för att markera att det inte var vin enligt vinlagstiftningen. :)
I det här fallet får man nog säga att vinlagstiftningen inte har förutsett "monsterkoncentrerade" botrytiserade viner, som blir så söta att jästen inte orkar få upp dem till minst 5,5%. I Alsace har de flesta söta viner (VT, SGN) legat runt 12%, till skillnad mot de tyska som ofta ligger på 6-8%, och ibland 9-10%.
Även om ett vrålsött vin på ca 4,5-5,0% alkohol från en känd producent skulle bryta mot reglerna, känner sig nog ingen konsument lurad. Reglerna finns nog till för att det inte ska gå att använda undermåliga och omogna druvor och kalla slutprodukten "vin", d.v.s. de är egentligen inte så relevanta i den här situationen. Därför kanske ingen har klagat. I vissa länder har man också lite mer flexibel inställning till regler än i andra länder. :D
Tusen tack, Tomas! :)
Nu har vi fått ett svar som duger. Det finns inte så många verkligen kunniga vinmänniskor här, så jag är oerhört glad att du är här och undervisar oss.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tror att det efter "Selection de Grains Nobles" är ett tillägg av producenten, alltså inte reglerat inom AOP. Ett sätt att särskilja olika viner. Trie Speciale är det väl enbart Zind Humbrecht som använder?
Hittar heller ingen reglering vad det gäller mängden alkohol i vinet, enbart att det finns krav på en viss mängd socker och därmed potential till en viss alkohol.
Har precis samma intryck. Minimikraven på en VT kan ungefär jämföras med dem på en Auslese i Tyskland (med hänsyn taget till klimatzon och druvsort, d.v.s. kraven på mognad ska vara högre i Alsace än i t.ex. Mosel och PG/Gewurz ska ha högre krav än Riesling) och minimikraven på en SGN kan ungefär jämföras med Beerenauslese.
Vad gör man då när man skördar en tung Trockenbeerenauslese och endera vill visa på etiketten att den är tyngre än en vanlig SGN, eller vill sälja den dyrare? Tja, då hittar man på en egen beteckning som indikerar att vinet är tyngre än vanligt. Många har kört med Quintessence i någon form, endera "SGN Quintessence" eller "QGN". Hugel har gjort några "SGN S" där S kanske står för Spéciale? och Zind-Humbrecht har som nämnt en del SGN Trie Spéciale. Skulle stilen bli vanlig, skulle nog en officiell beteckning införas. Några stycken av de mest kända (sötvins)producenterna kan nog leva med att använda egna specialbeteckningar, för de som köper sådana viner har förmodligen koll på vad de får.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har precis samma intryck. Minimikraven på en VT kan ungefär jämföras med dem på en Auslese i Tyskland (med hänsyn taget till klimatzon och druvsort, d.v.s. kraven på mognad ska vara högre i Alsace än i t.ex. Mosel och PG/Gewurz ska ha högre krav än Riesling) och minimikraven på en SGN kan ungefär jämföras med Beerenauslese.
Vad gör man då när man skördar en tung Trockenbeerenauslese och endera vill visa på etiketten att den är tyngre än en vanlig SGN, eller vill sälja den dyrare? Tja, då hittar man på en egen beteckning som indikerar att vinet är tyngre än vanligt. Många har kört med Quintessence i någon form, endera "SGN Quintessence" eller "QGN". Hugel har gjort några "SGN S" där S kanske står för Spéciale? och Zind-Humbrecht har som nämnt en del SGN Trie Spéciale. Skulle stilen bli vanlig, skulle nog en officiell beteckning införas. Några stycken av de mest kända (sötvins)producenterna kan nog leva med att använda egna specialbeteckningar, för de som köper sådana viner har förmodligen koll på vad de får.
En fråga bara, Tomas!
Har du koll på hur länge har det funnits SGN med så låga alkoholhalter som jag berättade om?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur många sådana har du sett t.ex. i Sverige?
2 st. Enligt Vininfo.org har det funnits minst ett 10-tal sådana viner genom åren på SB.

P.S. Din attityd verkar ha det enda syfte att försöka irritera mig. Du har inte kommit med ett enda argument för att komma vidare i detta ämne. Vore det inte bättre att låta någon som kan det här att berätta hur det ligger till?
Jag tycker väl att jag kommit med en hel del matnyttigt gällande det du undrade över. Min fråga "varför" är berättigad då du säger at du tror att viner med så alkoholhalt inte funnits länge och jag är nyfiken på vad du bygger det argumentet/tron på. Tänkte att du kanske läst det någonstans eller liknande som du kunde dela med dig av.
Har du koll på hur länge har det funnits SGN med så låga alkoholhalter som jag berättade om?
En snabb koll på Cellartracker visdar att det funnits SGN sedan 1970 (då utan AOP beteckning, den kom först 1984). Exakt vilken alkoholhalt de äldre vinerna haft är svårt att få fram uppgifter om så det kan mycket väl vara så att äldre SGN hade en högre alkoholhalt. Fram till 2001 tillät reglerna lägre potentiell alkohol (mognadsgrad/sockerhalt) så me det som utgångspunkt så kan man väl anta att efter 2001 så producerades det ännu sötare viner med låg alkoholhalt.
Quintessence de Grains Nobles (QGN) är ingen officiell beteckning utan användes först av Domaine Weinbach 1983 för att markera att musten vida översteg kraven. Efter det har en del andra producenter använt samma term för att visa på att det är ett "topp" vin, liknande TBA.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Svårt att hitta viner SGN med låg alkoholhalt. Nu har jag bara kollat ett fåtal producenter men alla har legat mellan 12,5-13,5%, heller ingen med extrema nivåer socker (förutom ovan nämnda av @Bastardo).
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Drack den här för inte så länge sedan.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/anne-boechlin-7539701
I vanlig Systembolags-anda av felriktad information var det såklart inte -09:an utan -11:an som levererades.
Men ändå en riktigt trevlig pinot, med massor av röd frukt, skog och härliga lätta läskande syror.
Det är ett välkänt problem, tyvärr. Men desto värre är det importörernas skyldighet att se till att bolis har korrekt information i frågan. Systembolaget har ingen mandat att ändra dessa på eget bevåg och för att säkerställa årgången är det alltid att rekommendera att kontakta först importören. Alternativt har man alltid rätt att inte hämta varan eller lämna den tillbaka.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu har jag mejlat finska Alko och bett de att försöka svara på frågan om ”lågoktaniga” söta viner från det franska riket. ;)
Återstår att se om de vill och kan svara på frågan. Expertis i detta ämne finns inte så jättemånga som har. Som sagt, ni som har tillgång till några av de bästa vinböckerna kan kanske hjälpa till lite. Alternativt ge en bra länk. Läsa kan jag alldeles själv. :)
P.S. Nu är det hackigt att skriva igen.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Svårt att hitta viner SGN med låg alkoholhalt. Nu har jag bara kollat ett fåtal producenter men alla har legat mellan 12,5-13,5%, heller ingen med extrema nivåer socker (förutom ovan nämnda av @Bastardo).
”In vintages where the botrytis attains an extreme concentration and surpasses the threshold of 30° potential alcohol, these wines are designated Trie Spéciale. These wines are characterised by their low alcohols (usually less than 6%) and a high levels of residual sugar (usually greater than 300 g/l).” http://www.zindhumbrecht.fr/en/our-terroirs/clos-jebsal/
 

Poussard

Medlem
Drack Durrmann 1983 Andlau Riesling över ett par dagar. Såhär skrev jag:

At first lime, lemon and unripe apple core. With time and as the temperature went up it revealed some more ripe apples and a little more harmonized acidity. An oxidative hint of almond paste and spice, dusty minerality, 12% abv. Pretty complex. Dry. I remember drinking a Schueller Pinot Gris once which resembles this a bit in it’s fairly non-classical Alsace style.

Eftersom det finns så stor kunskap på forumet skulle det vara intressant att se om det finns några kunskaper om lagrad Riesling i allmänhet och just detta vinet i synnerhet, ping @vintomas . En sak jag tänkte på var att vinet inte hade några petroleum-aromer, en gissning skulle kunna vara tidigt skördat/kallt år vilket oxå de låga 12% indikerar, ren och skär gissning dock. Ett kul vin som antagligen inte vinner nåt på vidare lagring mer än oxidation, vilket förvisso kan vara trevligt men istället för att lagra vidare ett 35-årigt vin vänder jag mig nog mot Jura snarare än köper fler av just denna flaska.
 

Attachments

  • D8F41AEB-2C7E-4190-A38E-9805B31BA64E.jpeg
    D8F41AEB-2C7E-4190-A38E-9805B31BA64E.jpeg
    52,9 KB · Visningar: 220

Skaggs

Medlem
Drack Durrmann 1983 Andlau Riesling över ett par dagar. Såhär skrev jag:

At first lime, lemon and unripe apple core. With time and as the temperature went up it revealed some more ripe apples and a little more harmonized acidity. An oxidative hint of almond paste and spice, dusty minerality, 12% abv. Pretty complex. Dry. I remember drinking a Schueller Pinot Gris once which resembles this a bit in it’s fairly non-classical Alsace style.

Eftersom det finns så stor kunskap på forumet skulle det vara intressant att se om det finns några kunskaper om lagrad Riesling i allmänhet och just detta vinet i synnerhet, ping @vintomas . En sak jag tänkte på var att vinet inte hade några petroleum-aromer, en gissning skulle kunna vara tidigt skördat/kallt år vilket oxå de låga 12% indikerar, ren och skär gissning dock. Ett kul vin som antagligen inte vinner nåt på vidare lagring mer än oxidation, vilket förvisso kan vara trevligt men istället för att lagra vidare ett 35-årigt vin vänder jag mig nog mot Jura snarare än köper fler av just denna flaska.

Kul att höra, köpte också några av denna och den första kommer öppnas inom kort.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Eftersom det finns så stor kunskap på forumet skulle det vara intressant att se om det finns några kunskaper om lagrad Riesling i allmänhet och just detta vinet i synnerhet, ping @vintomas . En sak jag tänkte på var att vinet inte hade några petroleum-aromer, en gissning skulle kunna vara tidigt skördat/kallt år vilket oxå de låga 12% indikerar, ren och skär gissning dock. Ett kul vin som antagligen inte vinner nåt på vidare lagring mer än oxidation, vilket förvisso kan vara trevligt men istället för att lagra vidare ett 35-årigt vin vänder jag mig nog mot Jura snarare än köper fler av just denna flaska.
Jag hade inte en aning ens att ordinarie viner från Alsace kunde bli så här gamla och som är fortfarande drickbara. Men det hör inte till vanligheterna, vad jag kan förstå.
Så här står det här: https://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/alsace/
Alltså om druvan riesling. Det är helt annat för de sötare varianter av hög klass som VT och SGN. Och jag rekommenderar ingen att köpa så här gamla viner just härifrån. Det innebär ganska stor risk enligt mig.
”It handsomely repays ageing in bottle, however, for up to 10 years in the case of top bottlings such as Trimbach's Clos Ste Hune (although most examples are fine after three or four years).”
För om hon inte rekommenderar längre ålder för ens Clos Ste Hune, så det säger en hel del.
 

ChristianB

DipWSET
”It handsomely repays ageing in bottle, however, for up to 10 years in the case of top bottlings such as Trimbach's Clos Ste Hune (although most examples are fine after three or four years).”
Jag är rätt säker på att det är Trimbach Clos Ste Hune som de provar i Somm 2: Into the bottle och då har den betydligt mer än 10 år på nacken, 1962 för att vara mer exakt nu när jag kollar ikapp på filmen. Vinet tycks vara i utmärkt skick, om än med brasklappen att det är Trimbach Senior själv som provar. :)
 
Toppen