Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Elvis

Medlem
Någon som har ett bra tips på ett gott julvin?

Jag tycker att champagne är ett bra julvin. Till jul tycker jag att man ska dricka och äta det godaste man vet. Nu kanske inte champagne passar till ett traditionellt julbord men om man äter hummer eller löjrom till jul så passar champagne perfekt. Annars får man dricka champagnen som aperitif.

Appel

Medlem
Ell
Jag tycker att champagne är ett bra julvin. Till jul tycker jag att man ska dricka och äta det godaste man vet. Nu kanske inte champagne passar till ett traditionellt julbord men om man äter hummer eller löjrom till jul så passar champagne perfekt. Annars får man dricka champagnen som aperitif.
ellet anpassa maten efter det man gillar mest

Winerer

Medlem
Du verkar gilla champange, ska he bort en flaska i jul till en som gillar Chardonnay. Har du ett bra tips? Prisklass 300-600.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Någon som har ett bra tips på ett gott julvin?
Alltså, nu ska jag sticka ut näsan riktigt långt MEN om jag skulle hämta upp något ur källaren för att matcha en jansson så hade jag nog grävt fram en av de där gamla Amarone som legat orörda flera år längst in i källaren.
Troligtvis den enda gången jag skulle få för mig att öppa en Amarone faktiskt.

Men personligen tycker jag att öl passar bäst till julmaten och just julbordet är en av de få gånger jag faktiskt inte dricker vin. En sjysst IPA med bra beska eller någon trevlig belgare lär fylla mitt glas på julbordet.

Elvis

Medlem
Du verkar gilla champange, ska he bort en flaska i jul till en som gillar Chardonnay. Har du ett bra tips? Prisklass 300-600.

Det finns många bra champagner i det intervallet. Om det är en blanc de blancs (100% Chardonnay) du är ute efter så är Pol Roger Blanc de Blancs 2004 (576 kr) ett säkert kort, men ett lite roligare alternativ är nysläppta Lilbert-Fils 2008 (449 kr). Lilbert-Fils är en mycket bra Chardonnayodlare från grand cru-byn Cramant och är känd för sina lagringsdugliga viner. Jag har inte provat Lilbert 2008 än men 2008 är en fantastisk årgång generellt.

Mattias Schyberg

Administratör
En 10-20:årig Tawny Port eller en Colheita. Funkar till nötter, ost och desserter och går att dricka under längre tid uran att vinet faller ihop.
Om/när sött gäller så håller jag med till fullo. En bra Tawny gillar jag dessutom mer än flaskport rent generellt om det nu inte är en fantastisk Vintage port med ålder möjligen. :)

gece

Man vänjer sig.
Alltså, nu ska jag sticka ut näsan riktigt långt MEN om jag skulle hämta upp något ur källaren för att matcha en jansson så hade jag nog grävt fram en av de där gamla Amarone som legat orörda flera år längst in i källaren.
Troligtvis den enda gången jag skulle få för mig att öppa en Amarone faktiskt.

Men personligen tycker jag att öl passar bäst till julmaten och just julbordet är en av de få gånger jag faktiskt inte dricker vin. En sjysst IPA med bra beska eller någon trevlig belgare lär fylla mitt glas på julbordet.
Håller med, amarone funkar otippat(?) bra till det klassiska svenska julbordet. Ungefär lika mycket elegans och förfining. ;)

Toppen