Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
@Anders Landström , vad tyckte du om Cortese? Fick ni prova någon riserva?

Angerville kom ifrån weinemotionen.de, Massolino från Noble, Pavelot från feineweine, Pira från Lobenberg och resten från Töpler.

Tackar.

Jag gillade Cortese. Har lyckats med konststycket att slava bort anteckningarna men vi drack bland annat Riserva från 2001. Fortsatt ganska stramt vid tiden. Vi drack även en Rabajà från 1995. Vingården producerar ju sköna viner och jag tycker att de tar hand om materialet på ett bra sätt Tyckte även deras vanliga Nebbiolo var bra och Dolcetton framkallade ett litet leende. Försökte vid tillfället finna en svensk importör åt dem men det sprack. En utmaning som med många Barbaresco är att i Sverige så är vi villiga att betala bra pengar för Barolo men inte lika gärna för Barbaresco.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@MartinE , jag har förvisso druckit en del av dem unga, men inte alla. Och jag måste säga att jag föredrar när det finns kvar fräschör, istället för pastej och sådant. Det är inte det att jag funnit dem dåliga eller sämre, utan mer likvärdiga eller kanske 50kr-bättre, och påslaget för prestigenivå är ju sällan 50 spänn. En nyligen drucken Diebolt-V PB var lika god som en också ganska nyligen drucken Cristal 04, och som nämnt ovan, Vve Fornys Cuvée R dricker jag lika gärna som deras Notre dame. I min gom har jag ännu inte stött på något bättre, än saker som, Jaquesson 36x, Prevost Closerie, nämnda D-V och nyligen funna J.M Seleque cuvée d'or. Snäppet över bascuvéerna, sällan ens hälften av prestigerna, i pris.

Själv har jag nyss bränt mina pengar på: d'Angerville, Volnay "Caillerets", 2008; Massolino, Barolo "Parafada", 2010; Pavelot, Savigny "Guettes", 2012, Rivella Serafino, Barbaresco "Montestefano", 2008 & 2010; Giuseppe Cortese, Barbaresco "Rabaja", 2006; Cavalotto, Barolo "Bricco Boschis", 2010; Cascina delle Rose, Barbaresco "Tre stelle" & "Rio Sordo", 2010; Guido Porro, Barolo "Lazzairasco" 2010; Luigi Pira, Barolo "Margheria", 2010. Nu får det bli vinteruppehåll med inköpen.
Ge dig på ett gäng Cava och några bubblisar från Oz och USA så kanske du hamnar bland dem av oss som inte greppar vitsen med att spendera hela veckopengen på en endaste stackars flaska "gott" när man kan få minst 12 flaskor annat "bubbelgott" för samma veckopeng.

Just saying! :rolleyes:

(Precis som @MartinE använder jag citationstecken för att markera olika personliga smaker.)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ge dig på ett gäng Cava och några bubblisar från Oz och USA så kanske du hamnar bland dem av oss som inte greppar vitsen med att spendera hela veckopengen på en endaste stackars flaska "gott" när man kan få minst 12 flaskor annat "bubbelgott" för samma veckopeng.

Just saying! :rolleyes:

(Precis som @MartinE använder jag citationstecken för att markera olika personliga smaker.)
Hur länge ska vi låta den här jönsen hölla på med sina påhopp om att ramlösa är billigare än skumpa ?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur länge ska vi låta den här jönsen hölla på med sina påhopp om att ramlösa är billigare än skumpa ?
Varför jmf med det ett vatten som kostar lika mycket som Cola Zero istf ett som smakar minst lika bra som Ramlösa Brunn, men till halva priset?
Euroshopper vatten är ett starkt alternativ som inte alldeles säkert kommer torska i en blindprovning.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Det är endast ett påhopp om man låter sig provoceras. :p

Ingen Champagnenörd borde ha problem med att andra talar illa om drycken. Det är väl bara gynnsamt om fler inte förstår storheten, då det blir mer över till de andra (dessutom kanske efterfrågan minskar vilket leder till lägre priser)?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude

Ingen Champagnenörd borde ha problem med att andra talar illa om drycken. Det är väl bara gynnsamt om fler inte förstår storheten, då det blir mer över till de andra (dessutom kanske efterfrågan minskar vilket leder till lägre priser)?
-Tror inte det finns någon på foumet som missat alla inlägg om cola Zerons förträfflighet kontra Champagne vid det här laget... Börjar bli ett lätt uttjatat tema... Point taken... :vägg: :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Troll.jpg

magnum

Epernay, Frankrike

Så i framtiden lägre prise för Bourgogne och Champagne och dramatisk högre pris för Cola Zero! Ser även fram mot fler negativa inlägg om Bordeaux.

Larseman

Medlem
Råkade slinka in på SB Regeringsgatan på lunchen. Tänkte ju inte köpa något men kom ändå ut med två budget-Piemontesare:
2011 Poderi Aldo Conterno Langhe
2012 Pecchenino Dogliani Superiore Sirì d'Jermu

Frågade en i personalen om han visste vilka druvor som ingick i Conternon, men han visste inte, gissade dock på huvuddelen Nebbiolo. Kollade nu när jag var tillbaka vid datorn och vinet består av Freisa, Cabernet Sauvignon och Merlot. Hur coolt som helst, ska bli mycket spännande att prova! Dolcetton ska också bli kul, det är en druva som jag har upptäckt nu i samband med min "grundläggande" Langhe-provning med Munskänkarna.

Mattias Schyberg

Administratör
Råkade slinka in på SB Regeringsgatan på lunchen. Tänkte ju inte köpa något men kom ändå ut med två budget-Piemontesare:
2011 Poderi Aldo Conterno Langhe
2012 Pecchenino Dogliani Superiore Sirì d'Jermu

Frågade en i personalen om han visste vilka druvor som ingick i Conternon, men han visste inte, gissade dock på huvuddelen Nebbiolo. Kollade nu när jag var tillbaka vid datorn och vinet består av Freisa, Cabernet Sauvignon och Merlot. Hur coolt som helst, ska bli mycket spännande att prova! Dolcetton ska också bli kul, det är en druva som jag har upptäckt nu i samband med min "grundläggande" Langhe-provning med Munskänkarna.
Kul, låter som ett intressant fredagsvin även för mig. Återkommer ikväll eller under morgondagen med en rapport. :)

Tack för tipset!

Toppen