Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Oggy

Medlem
Har mest bara blivit odlarskumpa den senaste tiden...

Cédric Bouchard Côte de Val Vilaine (2012)
Georges Laval Premier Cru Cumières Brut Nature (2009/2010)
Jérôme Prévost Le Closerie Les Béguines (2012)

och

Savart från Caviste (förstås!).

Last edited:

Larseman

Medlem
Nästan som malariamedicin!

Edit: Trots att man kan tro att det kan handla om kinin så betyder det "böjt". (Participformen av chinare)
Nja, det är nog faktiskt just Kinin som används som krydda bland många andra.
Följande är saxat från produktbladet från Borgogno:s Chinato:
Of the most commonly used herbs and spices for the Barolo Chinato, the most notable is obviously the China in the three classic varieties: Calisaya, Soccimano, Succirubra.​
Kinin utvinns från barken på trädet Cinchona, Kinaträdet. Också om man kollar Wikipedia så står följande om Barolo Chinato:
The bark from the South American cinchona tree is steeped in Barolo and then flavored with a variety of ingredients, depending on the producer's unique recipe.​
/Kunskapspolisen

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, det är nog faktiskt just Kinin som används som krydda bland många andra.
Följande är saxat från produktbladet från Borgogno:s Chinato:
Of the most commonly used herbs and spices for the Barolo Chinato, the most notable is obviously the China in the three classic varieties: Calisaya, Soccimano, Succirubra.​
Kinin utvinns från barken på trädet Cinchona, Kinaträdet. Också om man kollar Wikipedia så står följande om Barolo Chinato:
The bark from the South American cinchona tree is steeped in Barolo and then flavored with a variety of ingredients, depending on the producer's unique recipe.​
/Kunskapspolisen
Vad tycker du om Chinato? Kan själv tycka att det är ett kul alternativ till glögg!

Byfånen

Leg. byfåne
Jag har en flaska Barolo Chinato i källarn, men undrar hur länge en sådan står sig efter det att man öppnat den? Nån som har koll?

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har en flaska Barolo Chinato i källarn, men undrar hur länge en sådan står sig efter det att man öppnat den? Nån som har koll?
Jag tror nog att det har ungefär samma känslighet som övrigt starkvin utan påtaglig oxidation (det verkar inte vara gjort i oxidativ stil), vilket i så fall innebär att det bör hanteras som ett normalt rödvin, dvs med så lite kontakt med syre som möjligt och gärna kallt. Någon vecka eller två är det i så fall som gäller. :)

Oggy

Medlem
Är dom möjligtvis inköpta på Skål i Köpenhamn ?
Nix. I Tyskland och Sverige.

Provade Champagne-Characters.com. Lite dyra kanske, men god service och billig frakt (om man jämför med vissa franska butiker). Beställningen skickades direkt, utan att jag betalat i förväg, fakturan låg i paketet. Dem litar på sina kunder...

Prévost via Vin & Natur (slutsålt nu, vad jag förstår).

Byfånen

Leg. byfåne
Jag tror nog att det har ungefär samma känslighet som övrigt starkvin utan påtaglig oxidation (det verkar inte vara gjort i oxidativ stil), vilket i så fall innebär att det bör hanteras som ett normalt rödvin, dvs med så lite kontakt med syre som möjligt och gärna kallt. Någon vecka eller två är det i så fall som gäller. :)

Du kan mycket väl ha rätt, men jag och @ckntur provade ikväll en flaska Chinato som varit öppen i ett halvår och den tyckte vi med vår ringa erfarenhet var fullt OK. @ckntur mindes inte att den skulle ha smakat bättre nyöppnad och själv har jag inte en susning då det var första testet.
Vi får väl prova ett glas i månaden och se, största risken kanske är att den tar slut...

Silenos

Medlem
@kayaker , Varför just Roncières? Jag har också några flaskor av den (tillsamman med Vaucrains och Perrières). Mina val (förutom Vaucrains) var rätt godtyckliga. Var det samma för dig, eller har du goda erfarenheter av just Roncières?

Toppen