This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nja, det är nog faktiskt just Kinin som används som krydda bland många andra.Nästan som malariamedicin!
Edit: Trots att man kan tro att det kan handla om kinin så betyder det "böjt". (Participformen av chinare)
Vad tycker du om Chinato? Kan själv tycka att det är ett kul alternativ till glögg!Nja, det är nog faktiskt just Kinin som används som krydda bland många andra.
Följande är saxat från produktbladet från Borgogno:s Chinato:
Of the most commonly used herbs and spices for the Barolo Chinato, the most notable is obviously the China in the three classic varieties: Calisaya, Soccimano, Succirubra.Kinin utvinns från barken på trädet Cinchona, Kinaträdet. Också om man kollar Wikipedia så står följande om Barolo Chinato:
/Kunskapspolisen
Inte en aning, har aldrig provatVad tycker du om Chinato? Kan själv tycka att det är ett kul alternativ till glögg!
Då är det dags! Du är ju vår Piemonte-expert numera.Inte en aning, har aldrig provat
Vad tycker du om Chinato? Kan själv tycka att det är ett kul alternativ till glögg!
Är dom möjligtvis inköpta på Skål i Köpenhamn ?Cédric Bouchard Côte de Val Vilaine (2012)
Georges Laval Premier Cru Cumières Brut Nature (2009/2010)
Jérôme Prévost Le Closerie Les Béguines (2012)
Jag tror nog att det har ungefär samma känslighet som övrigt starkvin utan påtaglig oxidation (det verkar inte vara gjort i oxidativ stil), vilket i så fall innebär att det bör hanteras som ett normalt rödvin, dvs med så lite kontakt med syre som möjligt och gärna kallt. Någon vecka eller två är det i så fall som gäller.Jag har en flaska Barolo Chinato i källarn, men undrar hur länge en sådan står sig efter det att man öppnat den? Nån som har koll?
Nix. I Tyskland och Sverige.Är dom möjligtvis inköpta på Skål i Köpenhamn ?
Ny bekantskap för mej, lite upp o ner med priserna men helt klart lite roliga flaskor.Champagne-Characters.com
Kul att du lyckades köpa Prevost av dom. Dom gånger jag har försökt har jag fått till svar att dom baraPrévost via Vin & Natur (slutsålt nu, vad jag förstår).
Jag tror nog att det har ungefär samma känslighet som övrigt starkvin utan påtaglig oxidation (det verkar inte vara gjort i oxidativ stil), vilket i så fall innebär att det bör hanteras som ett normalt rödvin, dvs med så lite kontakt med syre som möjligt och gärna kallt. Någon vecka eller två är det i så fall som gäller.
Kompletterade med att beställa 2012:an igår.
- Domaine Robert Chevillon Nuits-St-Georges 1er Cru Les Roncières 2008