Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magnus L

urydhtfilgukj
Kul att se att du är "väldigt intresserad av öl", och samtidigt slår till med en hel flaska. ;)
Hehe, blev faktiskt två andra öl också, men tänkte mest att det vara roligt med just den flaskan för att den hade koppling till vin.

Har ju också förmånen att springa på systemet i Nordstan ett par gånger i veckan så behöver inte köpa allt på en gång :D

Jos

Medlem
Två impulsköp på auktionen, två flaskor C. Beychevelle 1990 och en Grange -77

Beychevelle tänkte jag bara snabbt att jag gillade vinet sist jag drack det, -08?, och att -90 är ett bra år men tydligen gjorde dom inte så bra ifrån sig läste jag nu... :( Grange skulle ju kunna vara kanon men kan ju lika gärna legat i ett skafferi större delen av sitt liv. Chansning helt enkelt på mitt födelseår.

chambertin

Medlem
Två impulsköp på auktionen, två flaskor C. Beychevelle 1990 och en Grange -77

Beychevelle tänkte jag bara snabbt att jag gillade vinet sist jag drack det, -08?, och att -90 är ett bra år men tydligen gjorde dom inte så bra ifrån sig läste jag nu... :( Grange skulle ju kunna vara kanon men kan ju lika gärna legat i ett skafferi större delen av sitt liv. Chansning helt enkelt på mitt födelseår.
Grangen har INTE legat i ett skafferi utan i en bra vinkällare hela sitt liv sedan inköp på SS ngn gång runt -83.
Inte mitt vin dock men vet vem som sålde den och köpte mina samtidigt (tyvärr slut nu liksom -81 och -84 som jag haft förmånen att dricka).

• Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Grangen har INTE legat i ett skafferi utan i en bra vinkällare hela sitt liv sedan inköp på SS ngn gång runt -83.
Inte mitt vin dock men vet vem som sålde den och köpte mina samtidigt (tyvärr slut nu liksom -81 och -84 som jag haft förmånen att dricka).
Fan va trevligt att höra men trist att det ska behöva bli så mycket omkostnader ;)

tobbe81

Medlem
Bättre sent än aldrig att lägga upp bilder
10384467_10154931806970008_495709790885053278_n.jpg

Martin Berggren

Bad santa
Blev en tidig julklapp till mig själv i form av 8 flaskor från juraproducenter Jacques Puffeney (vin jaune 2007, Poulsard "M" 2012 och Savagnin Nature 2012).
Köper ett par lådor direkt hos Puffeney varje år. Utmärkta, kompromisslösa och extremt ursprungstypiska viner som ofta behöver tid. Naturé -12 är undantaget och relativt tillgänglig. Jacques har börjat släppa sina viner tidigare på senare tid så det blir ännu viktigare att vänta lite. VJ måste du spara minst tio år. Allt yngre än 2000 är allldeles för ungt för att dricka idag. Karaffera två veckor funkar också men det är ju absurt. Ett bra "mini-VJ"-alternativ är Puffeneys Savagnin, som ofta är fin att prova redan efter några år och som man dessutom har råd att hälla ett glas av i såsen ;) Tråkigt att Puffen lagt ner verksamheten och sålt vingårdarna eftersom ingen av döttrarna är intresserad av att föra arvet vidare :(

• Like
Reactions: ae

ae

Medlem
Köper ett par lådor direkt hos Puffeney varje år. Utmärkta, kompromisslösa och extremt ursprungstypiska viner som ofta behöver tid. Naturé -12 är undantaget och relativt tillgänglig. Jacques har börjat släppa sina viner tidigare på senare tid så det blir ännu viktigare att vänta lite. VJ måste du spara minst tio år. Allt yngre än 2000 är allldeles för ungt för att dricka idag. Karaffera två veckor funkar också men det är ju absurt. Ett bra "mini-VJ"-alternativ är Puffeneys Savagnin, som ofta är fin att prova redan efter några år och som man dessutom har råd att hälla ett glas av i såsen ;) Tråkigt att Puffen lagt ner verksamheten och sålt vingårdarna eftersom ingen av döttrarna är intresserad av att föra arvet vidare :(

Kommer bli svårt att hålla sig 10år. Får överväga absurd dekantering.
2007 ska väl också ha gett VJ som ska lagras längre än ex 05 och 06?

Har ju varit en del sura miner i sociala medier över att D'Angerville köpt "Puffens" mark...

Har förstått det också. Har lite svårt att förstå fullt ut. Finns många sämre än D'Angerville som skulle kunna tagit över... Bör dock påpeka att jag inte druckit ngt från Pelican. Kan givetvis ha en dålig inverkan på generella prisnivån med tanke på hur de (Pelican) prissatte första årgången.

Livermore

Medlem
Är det andravinet till chateau kirwan?
Har varit sugen på Kirwan ett tag nu. någon som druckit andravinet? hur står det sig i jämförelse med förstavinet? Jag har inte druckit något från Kirwan men undrar om jag borde skippa andravinet och gå direkt på Chateau Kirwan?

Toppen