Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja 1300:- känns lite saftigt men jag åker aldrig Vikingline..... Måste försöka hitta andra kanaler att köpa vin ifrån. Jag har bara handlat från Atomwine och Winefinder och båda har fungerat bra men utbudet och priserna är inte alltid så attraktiva.... Frågan är alltså om det finns något företag som har ett bra utud av främst franska viner som Bordeaux, Champagne mm och som samtidigt är lika enkelt och smidigt som t.ex Atomwine och Winefinder och till bra pris. :)
Jag tycker http://www.nickollsandperks.co.uk
funkar bra. Och där kan man fynda lite roliga grejer, samtidigt så är ju vissa grejer lite dyrare så man får leta efter fynden.

tobbe81

Medlem
Idag kom äntligen mina nya flaskor
10942753_10155107542970008_8322037611270768125_n.jpg

MartinE

Medlem
Funderar på om jag skulle slå till på en flaska Piper Heidsieck Rare 2002 och en cuvée William Deutz 2002..... Är detta bra tankar eller vad tror ni? (Jag har redan köpt ett par Winston 2002 i fall att någon tycker att man skulle satsa på dessa istället..)
Jag är egentligen ingen stor vän av huset Piper-Heidsieck, men Rare är helt klart en stor champagne och funderar du på att köpa tycker jag du ska slå till! Det är betydligt större risk att du ångrar att du lät bli att köpa än att du ångrar ett köp! ;) Och man ska utan tvekan slå till på de 2002or man ser - snart får man inte tag på dem längre!

CWD 2002 är tveklöst ett bra köp! Men det skulle vara intressant att höra vad @Anders Landström egentligen tyckte om den flaska han knäckte häromveckan! Han verkade nämligen inte helt nöjd.

Båda ska så klart lagras om man inte vill bli anklagad för barnarov!

Last edited:

doda

Medlem
Efter att prövat Salon 1997 (magiskt bra!) i fredags, så övertygade jag mig själv att idag slå till på en låda Salon 2002. Hade ett par flaskor sedan tidigare, men dessa få vara förlöpare någon gång i framtiden innan jag beslutar att öppna lådan. Den är nerstuvad källaren redan :)
20150119_205544.jpg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Beställde hem fyra flaskor. Ska bli kul att pröva efter att ha läst andra rekommendationer. :D

Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon (74646)
Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon (70376)
Château Barréjat Tradition (75966)
Pruno (79053)

Funderar också på en av dessa två;
Atalon Cabernet Sauvignon (5578)
Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon (6723)

doda

Medlem
Här kommer ett inlägg till från en som smugit i skuggorna.
Pirre Peters NV Magnum finns nu hos importören, beställ till ditt bolag för att säkra exemplar. Denna batch är 2008 även om det står NV på etiketten
Jag är såklart på, och ringde importören i eftermiddags. Jag talade med Anna, och de flaskor som är på väg in är 2010. Deras kvotering av 2008 tog slut i början av december (senast) och det kommer inga fler baserade på 2008. Passade på att fråga om Les Chétillons 2008. Då berättade Anna att det strax kommer 2007, och sedan vill Pierre Peters hålla på 2008 ett tag till innan de släpps, så 2009 kommer släppas före 2008. Les Chétillons 2008 släpps troligtvist våren 2016.

Mats

Gone todash....
Beställde hem fyra flaskor. Ska bli kul att pröva efter att ha läst andra rekommendationer. :D

Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon (74646)
Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon (70376)
Château Barréjat Tradition (75966)
Pruno (79053)

Funderar också på en av dessa två;
Atalon Cabernet Sauvignon (5578)
Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon (6723)

Château Barréjat Tradition 2009 är i min smak mycket bra för pengarna, ett av få viner för under 100 kr som faktiskt är bra. 2012an de säljer nu (om man nu får den årgången) har jag aldrig provat men har du tur är den lika bra. Om du gillar den bör du prova deras lite dyrare vin Château Barréjat Cuvée Vieux Ceps (#92389, 149 kr). Även där har jag inte provat 12an de säljer nu men 10an var mycket bra. Bägge gjorda på en stor andel av favoritdruvan Tannat och bara det gör ju att man kan dricka dem för att stödja druvdiversifieringens sak!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Château Barréjat Tradition 2009 är i min smak mycket bra för pengarna, ett av få viner för under 100 kr som faktiskt är bra. 2012an de säljer nu (om man nu får den årgången) har jag aldrig provat men har du tur är den lika bra. Om du gillar den bör du prova deras lite dyrare vin Château Barréjat Cuvée Vieux Ceps (#92389, 149 kr). Även där har jag inte provat 12an de säljer nu men 10an var mycket bra. Bägge gjorda på en stor andel av favoritdruvan Tannat och bara det gör ju att man kan dricka dem för att stödja druvdiversifieringens sak!

Jag satt faktiskt och gick igenom tråden "Bästa vinerna 2014" och såg din kommentar. Det var därför det hamnade en flaska i beställningen ;) Jag återkommer när jag har korkat upp!

Mattias Schyberg

Administratör
Har provat 12:an av Vieux Ceps och den rockar den också. :)

magnum

Epernay, Frankrike
En sväng in hos svenska folkets favoritmonopol resulterade i några vardera av 1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial och 2013 Domaine Ciringa Sauvignon Blanc Fosilni Breg.

Sen kommer man hem och leveransen med CAV0037 dyker upp med lite Vouvray-gottis. I och med detta har mitt vinförråd ökat med i snitt en flaska om dagen under året, vilket tyvärr inte är hållbart speciellt länge till
Siktar du på 2/dag under 2015`?
Den kommer jag att köpa mängder av!
Då är vi två;)
Fast det dröjer ett tag, nu släpps 2009 och eventuellt kommer också 2010 innan det är dags för 2008.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
En sväng in hos svenska folkets favoritmonopol resulterade i några vardera av 1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial och 2013 Domaine Ciringa Sauvignon Blanc Fosilni Breg.

Sen kommer man hem och leveransen med CAV0037 dyker upp med lite Vouvray-gottis. I och med detta har mitt vinförråd ökat med i snitt en flaska om dagen under året, vilket tyvärr inte är hållbart speciellt länge till
jorrå! drick en flaska om dagen eller sju stycken på helgen ;)

rs14

Medlem
"Jag är såklart på, och ringde importören i eftermiddags. Jag talade med Anna, och de flaskor som är på väg in är 2010. Deras kvotering av 2008 tog slut i början av december (senast) och det kommer inga fler baserade på 2008. Passade på att fråga om Les Chétillons 2008. Då berättade Anna att det strax kommer 2007, och sedan vill Pierre Peters hålla på 2008 ett tag till innan de släpps, så 2009 kommer släppas före 2008. Les Chétillons 2008 släpps troligtvist våren 2016.[/QUOTE]

Tur man köpte några flaskor i höstas då. Är det någon som har koll på hur 2010 var i champagne? 2010 var ju väldigt bra överlag i Europa så det det borde väl vara en bra årgång för champagne också kan man tycka.

Skumpagne

"Jag är såklart på, och ringde importören i eftermiddags. Jag talade med Anna, och de flaskor som är på väg in är 2010. Deras kvotering av 2008 tog slut i början av december (senast) och det kommer inga fler baserade på 2008. Passade på att fråga om Les Chétillons 2008. Då berättade Anna att det strax kommer 2007, och sedan vill Pierre Peters hålla på 2008 ett tag till innan de släpps, så 2009 kommer släppas före 2008. Les Chétillons 2008 släpps troligtvist våren 2016.

Tur man köpte några flaskor i höstas då. Är det någon som har koll på hur 2010 var i champagne? 2010 var ju väldigt bra överlag i Europa så det det borde väl vara en bra årgång för champagne också kan man tycka.[/QUOTE]
Dom 2010 jag har provat hittills har inte varit så jätteroliga, men det kanske ordnar upp sig efter ett par år.

magnum

Epernay, Frankrike
2010 är väl snarare en OK årgång, i 2009 finns det vissa fynd att göra, köp alla 2008 du ser, betala sen av dina lån och köp sen 2012, 2013 och 2014, som det ser ut nu!

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
jorrå! drick en flaska om dagen eller sju stycken på helgen ;)
Jag sa inte att jag köpt en flaska om dagen - jag hade gått plus en flaska om dagen, konsumtion inräknat, så det blir till att dricka sju flaskor mer per vecka än jag redan gör.

Men nu har det gått ett par dagar både sen jag drack och sen jag köpte nåt, så det är väl hög tid att komma igång igen så man inte blir ringrostig. Av en händelse ska jag ut och fara finlandsfärja imorgon. De har bra priser på fin-skumpa... :D

Skumpagne

Jag sa inte att jag köpt en flaska om dagen - jag hade gått plus en flaska om dagen, konsumtion inräknat, så det blir till att dricka sju flaskor mer per vecka än jag redan gör.

Men nu har det gått ett par dagar både sen jag drack och sen jag köpte nåt, så det är väl hög tid att komma igång igen så man inte blir ringrostig. Av en händelse ska jag ut och fara finlandsfärja imorgon. De har bra priser på fin-skumpa... :D
Silja eller Viking? Du får gärna säga till om dom fått in -02 Winston ännu ;)

Toppen