Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

gece

Man vänjer sig.
Dom hade Chartogne-Taillet -08 för typ 250-300kr sist ja va där. Tur att jag köpte ett antal flaskor på ditvägen för dagen efter var alla 20 flaskor borta.
Salon 2002 finns till vad jag förstår är rena rama SUPERFYNDPRISET, 2254:-. Synd bara att det fortfarande är för dyrt och att stilen inte riktigt är min kopp med te. För samma pris får man ju t.ex. två Krug GC och har fortfarande råd med en stor stark + Jägermeister i baren ;)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Salon 2002 finns till vad jag förstår är rena rama SUPERFYNDPRISET, 2254:-. Synd bara att det fortfarande är för dyrt och att stilen inte riktigt är min kopp med te. För samma pris får man ju t.ex. två Krug GC och har fortfarande råd med en stor stark + Jägermeister i baren ;)
-Icke att förglömma; apbilllig färdigblandad tyrkisk-pepparshot.
-Efter en väl tilltagen shottsbricka är man ju därtill väl förberedd för att ta sig an den finska kareoken.
Har du tur får du höra några fina bitar på mollstämt dragspel som handlar om förlusten av karelen.

Elvis

Medlem
2010 är väl snarare en OK årgång, i 2009 finns det vissa fynd att göra, köp alla 2008 du ser, betala sen av dina lån och köp sen 2012, 2013 och 2014, som det ser ut nu!

Härligt! Mina söner är födda 2010 och 2012. Frågan är vilka champagner jag ska satsa på.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Härligt! Mina söner är födda 2010 och 2012. Frågan är vilka champagner jag ska satsa på.
Bra och långlivade skumpor som du själv klarar att hålla tassarna borta från. :) Kanske enklare att välja sådana med sen release så att tassarna inte behöver bevakas så länge. Jag tror dock att rätt många hus inte kommer att producera några prestige-2010or, för jag har hört den karaktäriseras som en "svår årgång" och dessutom kommer den efter två ypperliga årgångar (2008 och 2009).

doda

Medlem
Jag har tyvärr inte koll på dessa årgångar i mitt favoritdistrikt champagne. Mina döttrar är födda 2008 och 2010. 2008 är ju lätt. Jag köper allt som är bra. 2010 har för mig hittills varit södra Frankrike, Piemonte och Bourgonge. La Tache 2010 är nog det bästa hittills i källaren. Sedan har jag Da Capo och en massa annat som blir kul att testa framöver från 2010. Nu glömde nog Romirasco 2010, som jag tror kan bli väldigt bra från Piemonte. Jag lider av svårt passion för bra nebbiolo :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mina döttrar är födda 2008 och 2010. 2008 är ju lätt. Jag köper allt som är bra. 2010 har för mig hittills varit södra Frankrike, Piemonte och Bourgonge. La Tache 2010 är nog det bästa hittills i källaren.
Visst ska föräldrar tycka om sina barn, men är det verkligen nödvändigt att tycka bra om dem att man köper La Tâche från deras födelseår? :rolleyes:

Sörplarn

Medlem
-Icke att förglömma; apbilllig färdigblandad tyrkisk-pepparshot.
-Efter en väl tilltagen shottsbricka är man ju därtill väl förberedd för att ta sig an den finska kareoken.
Har du tur får du höra några fina bitar på mollstämt dragspel som handlar om förlusten av karelen.

Haha, får mig att tänka på denna gamla goding.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har aldrig druckit rött från Loire så jag plockade upp två flaskor 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive som jag tänkte prova någon kväll! Fick höra att den var väldigt "rotfruktig" och gärna kyldes till 17-18 grader innan man häller upp den! Ska bli spännande!

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har aldrig druckit rött från Loire så jag plockade upp två flaskor 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive som jag tänkte prova någon kväll! Fick höra att den var väldigt "rotfruktig" och gärna kyldes till 17-18 grader innan man häller upp den! Ska bli spännande!
Då är det verkligen ett bra val att börja med. Du kommer att bli fast tror jag. :) Hoppas jag i alla fall...Couly-Dutheil brukar alltid leverera!

Livermore

Medlem
Great minds think alike. Även jag hämtade ut denna pjäs idag. Äldsta jag har druckit med ganska rejäl marginal.

Magnus L

urydhtfilgukj
"Rotfruktig" är nog spot on, och förvånansvärt opolerat för att vara systembolaget :D

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
"Rotfruktig" är nog spot on, och förvånansvärt opolerat för att vara systembolaget :D
Han är en stor vinnörd själv som av en oturlig slump hamnat på Bolaget nu på sistone . Han hamnar förhoppningsvis någon annanstans snart! :)

Great minds think alike. Även jag hämtade ut denna pjäs idag. Äldsta jag har druckit med ganska rejäl marginal.
Festligt! Jag tänkte typ att det var likabra att köra något gammalt direkt! Förhoppningsvis mycket drickvänlig nu! :)

JakobS

Medlem
Då berättade Anna att det strax kommer 2007, och sedan vill Pierre Peters hålla på 2008 ett tag till innan de släpps, så 2009 kommer släppas före 2008. Les Chétillons 2008 släpps troligtvist våren 2016.

Har bolaget någonsin haft Les Chétillons inne på magnum, eller är de lite svårare att få tag på?

Mats

Gone todash....
Många osäkra kort, men flertalet med ålder. Trevligt att få med sig något om inte annat, men några större förväntningar har jag inte. När det gäller Musar -03 så hittades den på Heathrow till ett bra pris på strax över 200 pix, dessutom en äldre årgång än SB, vilket gjorde den svår att motstå.
Vi öppnade en Musar 03 i går på bubbelprovningen för att få lite rött i oss, kan ju inte vara nyttigt att bara dricka vitt, och för mig blev det WOTN. :)

Toppen