chambertin
Medlem
Importören måste be SB att ta bort den eller markera den som slut. SB gör det inte själva trots att dom vet. Kallas för service..NäHä, den finns fortfarande att beställa på bolagets site
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Importören måste be SB att ta bort den eller markera den som slut. SB gör det inte själva trots att dom vet. Kallas för service..NäHä, den finns fortfarande att beställa på bolagets site
Enda som jag har någon erfarenhet av är barbarescon och då i både 2006 och 2008 års version. Jag gav 2006 89p och 2008 90p, mycket bra bas-Barbaresco från en mycket erkänd producent (kooperativ).Igår när jag tittade på viner på CT så filtrerade jag på prisklassen 20-40$ och sorterade på att högst antal konsumerade skulle visas först.
Nu behöver det inte nödvändigtvis vara så att de flaskor som har konsumerats i störst kvantitet automatiskt är de bästa. Speciellt inte om man tittar på vilka viner som systembolaget sålde mest av under 2014, exempelvis Umbala som var en av de mest sålda artiklarna under 2014.
Dessa viner tyckte jag av olika anledningar verkade intressanta. Är det någon som har prövat? Om ja, är det värt att köpa?
2009, Red Diamond Shiraz, Washington State (6486)
2008, Simi CS, Sonoma County, Alexander Valley (76575)
2010, Foppiano Vineyards Petite Sirah, Sonoma County, Russian River Valley (6277)
2012, Ridge Geyserville (Mestadels Zinfandel), Calefornia (92076)
2012, Turley Juvenile Zinfandel, Calefornia (89140)
2010, Robert Mondavi CS, Napa Valley (71676)
2004, Viña Ardanza Reserva, Rioja (2609)
2012, Brancaia Tre (Mestadels Sangiovese), Toscana (75501)
2008, Barbaresco Produttori del Barbaresco (72437)
Tack för svar!
Enda som jag har någon erfarenhet av är barbarescon och då i både 2006 och 2008 års version. Jag gav 2006 89p och 2008 90p, mycket bra bas-Barbaresco från en mycket erkänd producent (kooperativ).
Tyvärr är SBs pris inte särskilt konkurrenskraftigt för detta vin.
Kommentarer som denna är en av anledningarna som gör att jag älskar det här forumet!
Tack för tipset!
Men 110dkk är å andra sidan väldigt billigt, jag tror att vi betalade 20eur för 2006:an på plats i Barbaresco.Om man har möjlighet beställa till en adress i Danmark eller kan besöka Danmark och hämta upp vinerna, kan man köpa ett 12-pack av bas-Barbarescon från 2010 för 110 dkk/flaskan (vilket jag gjorde) hos Philipsonwine.dk. Notera också att PdB gjorde ingen cru-Barbaresco 2010, alla druvor gick till basversionen.
Tyvärr är SBs pris inte särskilt konkurrenskraftigt för detta vin.
Jo det är ett mycket bra pris, även om det krävde att man köpte 12 flaskor, tror att det gångbara priset i Europa ligger runt 20 €.Men 110dkk är å andra sidan väldigt billigt, jag tror att vi betalade 20eur för 2006:an på plats i Barbaresco.
samt att importören INTE får göra som Philipsonwine.dk dvs ha olika priser (per flaska alltså) vid köp av helt kolli och enstyck.Tyvärr är det här fenomenet vanligt för den typen av viner, dvs bra standardviner från stora producenter som ligger i BS. Det beror på konstruktionen av BS, där importören får stå för logistiken samt att SB lägger på 20 % bara för att ta betalt.
Mina två lådor verkar ha levererats till mitt lokala bolag iaf... Ska bli spännande, men det verkar ju vara en habil BDX med 87P på CT så 50 spänn ska den väl vara värdJag fick precis ett SMS från Systembolaget:
Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."
Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
Mina två lådor verkar ha levererats till mitt lokala bolag iaf... Ska bli spännande, men det verkar ju vara en habil BDX med 87P på CT så 50 spänn ska den väl vara värd
Jag fick precis ett SMS från Systembolaget:
Hej!
Chateau La Freynelle Sommarålda är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad..."
Vadfan!? Monopolet är skyldig mig BDX för 50 spänn flaskan!
Eller så är det så enkelt att den tog slut? Dom flesta saker finns ju trots allt oftast i begränsad mängd...Samma här... Men men, låter det för bra för att vara sant är det ju oftast det.
Jo, det är nog mycket möjligt, med tanke på att vi var flertalet här som beställde. Även om jag var "först" här att beställa efter att priset uppdagats så vet vi ju alla att det i Systembolagets värld inte alls spelar någon roll, så det var nog några med bättre leverantörsschema som knep de sista! Nåväl, det är inte någon större skandal för mig.. antagligen kan jag lägga de där 294:- på något betydligt godare..Eller så är det så enkelt att den tog slut? Dom flesta saker finns ju trots allt oftast i begränsad mängd...
Ska man generalisera lite så gör Ridge nästan alltid bra viner, och är man ute efter zinfandel som inte är fruktbomber er de ett mycket bra val.2012, Ridge Geyserville (Mestadels Zinfandel), Calefornia (92076)
2012, Turley Juvenile Zinfandel, Calefornia (89140)
Den DÄR ja!NV Barbadillo Jerez-Xérès-Sherry Cuco Oloroso Seco
Sitter nu och smuttar på sherryn, snacka om prisvärda grejer!
Palmes d'Or bör du hålla dig undan. De andra två är mycket en fråga om vilken stil man gillar personligen föredrar jag DP, tycker den har mer karaktär än LGD. Kuriosa, Veuve Clicquot har en egen regel av hur många gånger per årtionden man får göra LGD vilket gör att vissa årgångar produceras inga LGD även om det är ett bra år. Gör på inget sätt de producerade årgångar sämre. Happy shopping!Rea på skumpa på taxfree i Norge. Har testat Dom 2004:a. Bra tyckte jag. Jag är dock något av en novis på området jämfört med många av er andra - så, tips och tankar kring La Dame och Palme d'Or tas gärna emot - hur är dom jämfört med t ex Dom Perignon?Visa bifogad bild 3584