Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
som vanligt blir man överraskad utav sb beställde 2006 fick 2007 istället, årgångsbyte med övergångs period. läste på om årgången när jag stod inne på bolaget för att ta beslutet om köp eller inte. https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=belle&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&varugrupp=Mousserande vin&groupfiltersheader=Default&artikelId=45683&varuNr=87914&filters=searchquery,varugrupp,
1200 SEK är ganska mycket för en champagne, oavsett producent. Rätt många har gjort en årgångschampagne 2007 men i mitt tycke är detta ingen vidare bra årgång den saknar en hel del charm och generositet.

tobbe81

Medlem
1200 SEK är ganska mycket för en champagne, oavsett producent. Rätt många har gjort en årgångschampagne 2007 men i mitt tycke är detta ingen vidare bra årgång den saknar en hel del charm och generositet.

Jag tycker att normal prisläge för min egna del vad gäller för en champange ligger mellan 900-1500kr. Och vad jag kunde läsa som hastigast ang årgång 2007 så verkade den ligga i något mellan läge jämnfört med 2006-2008. Dock med lite mindre syra och mera frukt än de två andra. Vi får se hur den första flaskan har utvecklat sig om 5 år.

magnum

Epernay, Frankrike
Jag tycker att normal prisläge för min egna del vad gäller för en champange ligger mellan 900-1500kr. Och vad jag kunde läsa som hastigast ang årgång 2007 så verkade den ligga i något mellan läge jämnfört med 2006-2008. Dock med lite mindre syra och mera frukt än de två andra. Vi får se hur den första flaskan har utvecklat sig om 5 år.
Vad jag menar är att det inte görs så många champagner i prisläget 1200 och uppåt vare sig i antal eller olika varianter. Vart har du läst att 2007 ligger mellan 2006-2008? 2008 får väl anses vara en av de bästa årgångarna nånsin så då skulle enligt den skribenten 2007 ligga över 2006!

tobbe81

Medlem
Vad jag menar är att det inte görs så många champagner i prisläget 1200 och uppåt vare sig i antal eller olika varianter. Vart har du läst att 2007 ligger mellan 2006-2008? 2008 får väl anses vara en av de bästa årgångarna nånsin så då skulle enligt den skribenten 2007 ligga över 2006!
enligt den tabellen jag hittade så var både 2006-2008 **** 2007 var ***1/2 och jag läste att den skulle ha lite mindre syra och mera frukt och om den inte faller mig i smaken så dricker jag endå upp flaskorna. om inte annat så finns det bra backupp i min källare.
10985168_10155366130115008_3893989999633384830_n.jpg

Daniel A

Administratör
Plockade ut det här gänget idag. Mycket nyfiken på Moncayorna - alkoholstinn garnacha (storebror är 16%ig) kan vara roligt.

- Alto Moncayo 2012
- Alto Moncayo Veraton 2012
- Kanonkop Cabernet Sauvignon 2011
- Reyneke Reserve 2012
- Pyramid Valley Vineyards - Riverbrook Vineyard Riesling 2009

MartinE

Medlem
Jag tycker att Agraparts 2007or verkar mycket lovande. För övrigt håller jag med dig! Jag har dock (nästan konsekvent) valt att spara mina flaskor från denna årgång i förhoppning om att de vinner på några års lagring!

enligt den tabellen jag hittade så var både 2006-2008 **** 2007 var ***1/2
Det här är ytterligare ett bevis på att man ska ta årgångstabeller med en rejäl nypa NaCl! Den som hävdar att 2006 och 2008 är på samma nivå avseende generell kvalitet har antingen dålig koll på Champagne eller är rejält berusad (och då sannolikt på annan dryck än champagne)! Å andra sidan har han/hon ändå bättre koll än de som ansvarar för SB:s årgångstabell, som envist framhärdar att 2006 är bättre än 2008 (betyg 4 mot 3)...

magnum

Epernay, Frankrike
Jag tycker att Agraparts 2007or verkar mycket lovande. För övrigt håller jag med dig! Jag har dock (nästan konsekvent) valt att spara mina flaskor från denna årgång i förhoppning om att de vinner på några års lagring!

Det här är ytterligare ett bevis på att man ska ta årgångstabeller med en rejäl nypa NaCl! Den som hävdar att 2006 och 2008 är på samma nivå avseende generell kvalitet har antingen dålig koll på Champagne eller är rejält berusad (och då sannolikt på annan dryck än champagne)! Å andra sidan har han/hon ändå bättre koll än de som ansvarar för SB:s årgångstabell, som envist framhärdar att 2006 är bättre än 2008 (betyg 4 mot 3)...
Tror man kan gå och lägga sig nöjd efter att man druckit en trevlig Champagne från 2007:), men när det nu finns andra bättre årgångar (enligt mig) tillgängliga så väljer jag hellre en av dom. I Champagne har man även för vana att ta lika mycket betalt för en medioker årgång (avstå) som ¨bästa någonsin¨ (köp många), köper nog själv 2007 från endast två producenter bl a för att kunna behålla min allokering.

MartinE

Medlem
Tror man kan gå och lägga sig nöjd efter att man druckit en trevlig Champagne från 2007:), men när det nu finns andra bättre årgångar (enligt mig) tillgängliga så väljer jag hellre en av dom. I Champagne har man även för vana att ta lika mycket betalt för en medioker årgång (avstå) som ¨bästa någonsin¨ (köp många), köper nog själv 2007 från endast två producenter bl a för att kunna behålla min allokering.
Handlar det möjligen om Turgy och Péters? Elller kanske Diebolt? :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du måste bara hänga med på blindprovning :)

Silenos

Medlem
C&P Breton, Bourgeuil 'Perrières', 2010
B Baudry, Chinon 'Clos Guillot' & 'Croix Boissée', 2012
Dom de Roches neuves, Samur-Champigny 'Franc de pied' & 'Clos de l'Echelier', 2012
B Clavelier, Chambolle 'La Combe d'Orveaux, 2012

idel testflaskor (åtminstone nya årgångar). Loirerödingar har lockat mig länge och jag har hittills bara tassat lite försiktigt omkring dem, nu är det dags för grundligare utforskning!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2007 verkar väl vara en bra årgång för stram blanc de blancs? Lite lättare och med hög syra. 2006 är kraftigare men många verkar mogna rätt snabbt.
Rätt fascinerande om Belle Epoque 2007 har dykt upp, eftersom Cristal brukar vara först i spåret bland storhus-prestiger, och där är det ju 2006 som gäller.

magnum

Epernay, Frankrike
2007 verkar väl vara en bra årgång för stram blanc de blancs? Lite lättare och med hög syra. 2006 är kraftigare men många verkar mogna rätt snabbt.
Rätt fascinerande om Belle Epoque 2007 har dykt upp, eftersom Cristal brukar vara först i spåret bland storhus-prestiger, och där är det ju 2006 som gäller.
Min känsla är att Belle Epoque bytt årgång ofta senaste tiden kanske får vi snart se 2008!

Bearman

a´lea iacta est iterum
En låda av varje då, får man förmoda?
Nice catch! Och alldeles precis lagom med Champagne :cigarr:
Inhandlade själv idag 3 st Cava, varav den enda namnkunniga är 2011 Naveran Dama och som jag väldigt mckt ser fram mot på födelsedagen. Hittade också ett bubbel från Valencia gjort på "lokala druvsorter". Inhandlade och lade också upp första instansen på CV av 2013 Pierre Cros VV Carignan. Gillar verkligen hans viner. Gillar verkligen dessa storfeta, rejält sträva Carignan-viner gjorda på gamla monster till stockar. Skall väl prova oss genom denna flaska under våren så får vi se hur många fler vi skall köpa. 6 eller 12 eller 24.

Han har hamnat i det stadium som de flesta som börjar dricka lite "bättre" viner och börjar spara vin för att lägga i källaren... inköpen tenderar att öka (dessutom snittpriset). Tror han är uppe i ca 200 flaskor i år.. så det är inte lådor av varje vin:)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och var bara tvungen inhandla några av Markus Molitor's redan sägenomspunna Auslese från 2013. Hoppas de når magiska höjder till min egen ålders höst.
Meh...
Fick bara EN flaska :-(
Tydligen fler som blivit nyfikna på MM:s 2013-auslesar...

Bearman

a´lea iacta est iterum
Beställde ytterligare flaskor av 2010 Terra di Lavoro, 2012 Reyneke Reserve, 2012 Cornas Les Vieilles Vignes samt gjorde nya beställningar på 2010 och 2011 Kanonkop Paul Sauer och 2012 Château L'Eglise-Clinet.

gece

Man vänjer sig.
Fick för mig att prova Franska Vinlistan och drog hem ett sexpack Marguet et Fils 2008... gjorde jag ett bra drag? :)

Toppen