Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jos

Medlem
Eftersom Salon-97 väldigt snabbt har sålt slut i beställningssortimentet så bad jag min butik försöka få hem sex flaskor idag. Får hoppas att jag får dem också.
Nu verkar Salon -97 tagit slut! Hur många år har den funnits på SS? 6? 7?

ChristianB

DipWSET
Plockade hem två flaskor vardera av dessa:
2009 Meerlust Rubicon, att öppnas tidigast 2019. Känns som att den kan bli spännande med 10 år på nacken. :)
2013 Domaine Vincent Paris Cornas Granite 60. Ett av vinerna från förra året som jag verkligen gillade! Har två flaskor 2012 i källaren och planen är att köpa minst två varje år av kommande årgångar. Vertikal lär väl ske framåt 2025 antar jag. :p

MartinE

Medlem
Fick för mig att prova Franska Vinlistan och drog hem ett sexpack Marguet et Fils 2008... gjorde jag ett bra drag? :)
Det tycker jag! Den är inte lika komplex som Les Crayères från samma årgång, men tveklöst en mycket bra champagne! Drick dem inte för snabbt bara! Ta en om året och följ utvecklingen! :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick för mig att prova Franska Vinlistan och drog hem ett sexpack Marguet et Fils 2008... gjorde jag ett bra drag? :)
Kan inte annat än instämma i hyllningskören, jag var tvungen att toppa lagret med en låda till i Franskas sista kampanj, vetefasen hur de flaskorna skall överleva utan att bli uppdruckna allt för fort bara...

gece

Man vänjer sig.
Kan inte annat än instämma i hyllningskören, jag var tvungen att toppa lagret med en låda till i Franskas sista kampanj, vetefasen hur de flaskorna skall överleva utan att bli uppdruckna allt för fort bara...
Mitt främsta problem är hur jag ska få plats med flaskorna. Tålamod har jag, utrymme är det sämre ställt med. ;)

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Köpte 4 flaskor Chardonnay Far Niente (91318). Hoppas de är goda

MartinE

Medlem
Handla bör man, annars dör man... :)

Mina senaste inköp:

André Clouet Silver Brut Nature
Paul Déthune Blanc de Noirs
Palmer & Co Millésime 2002 (magnum)
Vilmart Cœur de Cuvée 1992 (magnum)
Vouette & Sorbée Fidèle 2010
Chateau Musar 2007
Von Winning Win Win 2012

Glad Påsk på er!

Beo

Medlem
Pra Staforte Soave Classico 2011
Arises from the second round of pressing the grapes which we submit. The minerality of the area and allow the quality of the grapes for white, however ambitious and on the effective value for money, to be consumed in 2-3 years with progressive increase in mineral complexity.
Cà Rugate Soave Monte Fiorentine 2013
Rich golden colour; on the nose fine aroma of exotic fruits. In the mouth it's full and rich in flavour, this is a structured wine.
Ovan beskrivning får stå för säljaren men jag hänger inte riktigt med i Pra's beskrivning.
Jag valde dom för Druvan! Italien! å lite erfarenhet. Långfredag och då är det fisk som gäller. Det blir en lax "asian style" med nudlar. Återkommer med noteringar.
IMG_9332.jpg

Glad Påsk!

Last edited:

Rexel

Medlem
Gick in i CT och kollade mars månads inköp,
2010 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino
2012 Domaine Les Bruyères Crozes-Hermitage Cuvée Georges Reynaud
2011 Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon
2013 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso
2009 Bodegas Emilio Moro Ribera del Duero Malleolus
2012 Bodegas Sei Solo Ribera del Duero Prelúdio

Michael.S

Medlem
Även jag har handlat lite godsaker det senaste. I princip bara Sydafrikanska viner.

Kanonkop Cabernet sauvignon 2011, 2fl
Morgenster 2010, 2fl
Saxenburg Select Shiraz 2006, 1fl
Crystallum Cuvée Cinema Pinot Noir 2011, 1fl
Boekenhoutskloof Syrah 2012, 3fl
Reyneke Reserve Red 2012, 3fl

Hittills bara provar Reyneken och Boekenhoutskloof, Rapporter kommer senare :)
Glad Påsk vin vänner!;)

Beo

Medlem
Cà Rugate Soave Monte Fiorentine 2013
För dom euro detta kostade får men en del. Friska tropisk frukter med lite kryddor. Ett runt och lite silkigt vitt med långt avslut av citrus.
Pra Staforte Soave Classico 2011
Ett lite mer balanserat vin med hög syra och långt.. riktigt långt slut. Gula frukter med en liten beska av grape.
Trevliga viner men inte helt rätt till rätter med ingefära och rostad sesamolja. Provades till maten då det var fisk på tallriken. För en €10 får man dock lite mer än man kan tro. Resterade flaskor blir på balkongen när det är +20. Pra'n dricker vi till nästa skaldjurstallrik.
IMG_9340.jpg

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lönen kom igår och jag var ledig från jobbet. Blev att hämta ut en beställning från SB.

Perlerose (2975)
Fino Inocente (8202)
2001, Faustino I Gran Reserva (2678)
2009, Areti (82194) Månadens vin April 2015
2010, Foppiano Vineyards Petite Sirah (6277)
2011, Château du Levant (4153)
2011, Xavier Châteauneuf-du-Pape (6267)
2012, Kanonkop Kadette (72978) Månadens vin April 2015
2012, Lamadrid Single Vineyard Reserva Cabernet Sauvignon (5480)
2012, Concannon Conservancy Cabernet Sauvignon (6705)
2013, Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco (72385)
2013, Sancerre Les Pierris Roger Champault (76943)
2014, Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc (22139)

Några har jag testat förut, några är nya. Ska bli kul att testa Faustino!

Vad ska man servera till Torr sherry? Svampsoppa?
Vad ska man servera till vitt sött? Någon bakelse kanske?

Mats

Gone todash....
Lönen kom igår och jag var ledig från jobbet. Blev att hämta ut en beställning från SB.

Perlerose (2975)
Perlerose? Finns den kvar? Väcker en hel del ungdomsminnen, som t.ex. första gången man köpte alkohol själv när man som 15-16-åring satt på pizzeria Kajsa Varg i Umeå i början av 80talet och satt och darrade av förväntan när ens beställning hade gått igenom och kyparen hällde upp en skvätt för att man skulle få provsmaka! Ett av de större vinögonblicken i ens liv!

magnum

Epernay, Frankrike
Perlerose? Finns den kvar? Väcker en hel del ungdomsminnen, som t.ex. första gången man köpte alkohol själv när man som 15-16-åring satt på pizzeria Kajsa Varg i Umeå i början av 80talet och satt och darrade av förväntan när ens beställning hade gått igenom och kyparen hällde upp en skvätt för att man skulle få provsmaka! Ett av de större vinögonblicken i ens liv!
Kajsa Varg det var tider det, dom hade en riktigt häftig pepparstek det gick åt ett par stora öl (när en stor stark var en stor stark) för att släcka pepparsmaken. Ack ljuva ungdom.

Mattias Schyberg

Administratör

Perlerose (2975)
Fino Inocente (8202)
2001, Faustino I Gran Reserva (2678)
2009, Areti (82194) Månadens vin April 2015
2010, Foppiano Vineyards Petite Sirah (6277)
2011, Château du Levant (4153)
2011, Xavier Châteauneuf-du-Pape (6267)
2012, Kanonkop Kadette (72978) Månadens vin April 2015
2012, Lamadrid Single Vineyard Reserva Cabernet Sauvignon (5480)
2012, Concannon Conservancy Cabernet Sauvignon (6705)
2013, Langhe Nebbiolo Produttori del Barbaresco (72385)
2013, Sancerre Les Pierris Roger Champault (76943)
2014, Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc (22139)

Några har jag testat förut, några är nya. Ska bli kul att testa Faustino!

Vad ska man servera till Torr sherry? Svampsoppa?
Vad ska man servera till vitt sött? Någon bakelse kanske?
Skönt att se att ditt vinintresse blomstrar och att du sprider dina kronor brett. Din vinkarriär går från klarhet till klarhet. :)

Cavan

Medlem
Håller på och föebereder inför kvällens vinprovning på temat Jura - men hur sjutton öppnar jag flaskan med Vin Jaune? Hur knackar man loss förseglingen utan glaskross? Tips mottages tacksamt!

Toppen