Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Eftersom Clotilde Davennes Chablis är lite av husets vin så köpte jag resten av 2011orna på magnum. 11 flaskor fanns på depån och 12 flaskor i två butiker i Fjollträsk. Mycket bang for the buck.
Ny årgång kommer om en månad.
Du missade 6 stycken på Drottninggatan i Stockholm. ;)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var det bara jag som blev sugen på att köpa samma vin som @Per Stade efter att ha sett kvantitetsköpet? :)

Min spontana tank är att det borde vara ett väldigt bra vin om det beställs i denna volym?

Eller hur har ni andra det med era källare? Det är såklart olika, men 6-12 flaskor trodde jag var någon sorts standard om vi pratar om att lagra viner?

Per Stade

Lege artis
Sa du just att du köpte 23 magnum?
Jäpp, hade några få kvar hemma.
Inget konstigt alls... o_O
Alla människor har väl några lådor med magnum hemma?
Du missade 6 stycken på Drottninggatan i Stockholm. ;)
Nej, de tillhör de 12 som också beställdes.
Fast jag förstår iofs inte varför 2011 skulle vara ett bättre köp än 2012?
Vi har provat bägge årgångarna och tyckte att 2011 var bättre. Går säkert att
lagra några år. Kommer nog inte att räcka så länge tyvärr.
Jo, med tanke på vad det är för vin så blev jag allt annat än tänd tyvärr. ;)

:confused:o_O:confused:

Hipshot

Medlem
Farsan kom hem från Barcelona alldeles nyss med några grymt fina presenter. Alcor 04, 08, 09 och ett dessertvin.
Efter hård förhandling fick farsan köpa loss en flaska Alcor 2004 (hans första årgång) och 2008. Båda är "slutsålda" och de som fanns kvar vill Jordi ha som referenspunkter i framtiden. En låda 2009or blev det också.
Det här är riktigt prisvärda viner.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jordi gjorde ett dessertvin till sitt bröllop får några år sedan och farsan fick köpa en flaska av de få som blev över :)
image.jpg
image.jpg

Michael.S

Medlem
Efter ha läst forumets noteringar, Munskänken och Livets goda så blev dem sista två flaskorna i Nordstan av Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino 2010 mina. Tror dem får ligga ett tag innan premier. Får njuta av andras noteringar under tiden :)

grappa

Medlem
Investerat i tre av varje årgång från Chablis:
2009 Chablis 1. Cru Fourchaume La Chablisienne
2010 Chablis 1. Cru Fourchaume La Chablisienne
2012 Chablis 1. Cru Fourchaume La Chablisienne
Inköpta på Philipssons i Kokkedal.

Mattias Schyberg

Administratör
Ni missar väl inte Tio Pepe En Rama Gonzalez Byass nu den 5/6? Jag kommer i alla fall köpa minst en flarra och öppna på studs för att uppleva detta "färskvin" på bästa sätt, precis som vinstilen förtjänar.

Bättre fino får man nog leta efter skulle jag tro. Helt ofiltrerad och nybuteljerad. Direkt från sin femåriga lagring i en uråldrig solera från 1800-talet. Jag är jäkligt nyfiken i alla fall!

Billigt är det också, du får inte ens den sämsta sortens BiB för mindre pengar!
:eek:

http://www.tiopepe.co.uk/news/tio-pepe-en-rama-2015/

Livermore

Medlem
Ni missar väl inte Tio Pepe En Rama Gonzalez Byass nu den 5/6? Jag kommer i alla fall köpa minst en flarra och öppna på studs för att uppleva detta "färskvin" på bästa sätt, precis som vinstilen förtjänar.

Bättre fino får man nog leta efter skulle jag tro. Helt ofiltrerad och nybuteljerad. Direkt från sin femåriga lagring i en uråldrig solera från 1800-talet. Jag är jäkligt nyfiken i alla fall!

Detta har jag missat :oops: Har ännu inte druckit någon fino sherry. Tack för påminnelsen!

P.S. beställ inte, Sherry är skit.

Appel

Medlem

Fick du tag på någon? Jag fick den sista flaskan på hyllan för en timma sen.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är såklart olika, men 6-12 flaskor trodde jag var någon sorts standard om vi pratar om att lagra viner?
Dyrare saker som ska lagras händer det ofta att jag köper 1-3 flaskor av. Det kan bli lite väl dyrt ändå ibland... Förmodligen är 6-24 flaskor vanligt bland de som inte köper så brett. Köper man både brett och mycket av varje blir det dyrt och tar mycket plats i källaren*.
* Gammalt djungelordspråk

KimHartman

Medlem

Köpte ett gäng av dessa 2014. Ett seriöst vin - krävande för att vara en fino. Inte helt enkelt att gilla, och jag var inte 100% övertygad även om det var mycket bra. Har köpt i år igen iaf..

Toppen