Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick ett infall att gå helt emot mina förutfattade meningar och köpte ett 500-kronors japanskt vin gjort på 100% av druvan Lemberger.

Förmodligen pengar i sjön.
Men, just detta vin råkar ha fått otroliga recensioner om man ska tro skyltningen i butiken. Till skillnad mot SB använder sig kedjan Kaldi av "riktiga" vinkännare och influencers.

Men, ingen av dem känner ju min smak.
Snygg etikett med guldtryck.
Tung flaska.
Vad kan gå fel?

PXL_20250112_111904208.PORTRAIT.jpg

2023 Camel Farm Winery, Lemberger (Hokkaido), ca 500 kr.

Boletus

Medlem
Fick ett infall att gå helt emot mina förutfattade meningar och köpte ett 500-kronors japanskt vin gjort på 100% av druvan Lemberger.

Förmodligen pengar i sjön.
Men, just detta vin råkar ha fått otroliga recensioner om man ska tro skyltningen i butiken. Till skillnad mot SB använder sig kedjan Kaldi av "riktiga" vinkännare och influencers.

Men, ingen av dem känner ju min smak.
Snygg etikett med guldtryck.
Tung flaska.
Vad kan gå fel?

Var faktiskt där i somras även om vi inte drack vin på plats. Det gjorde vi däremot på Niki Hills tvärsöver floden. Prövade deras prestigevin på 100% Kerner som också kostade en femhunka. Det var helt ok, kanske det bästa japanska vinet jag prövat, men inte i närheten av prisvärt. Hoppas på bättre utfall för din flaska!

StefanAkiko

Var faktiskt där i somras även om vi inte drack vin på plats. Det gjorde vi däremot på Niki Hills tvärsöver floden. Prövade deras prestigevin på 100% Kerner som också kostade en femhunka. Det var helt ok, kanske det bästa japanska vinet jag prövat, men inte i närheten av prisvärt. Hoppas på bättre utfall för din flaska!
Det finns roligare saker att äta och dricka i Tokyo-Yokohama. Nästa gång!

Angående denna Lemberger. Tyvärr har jag ett förfärligt uselt facit från aftonen... Bland mina sämst investerade pengar i vin, någonsin. En i det närmaste odrickbar lem. Mindre än två glas gick åt under hela aftonen... Resten gick ned i vasken.

StefanAkiko

Trillade in lite gott och blandat från auktionerna idag (6 flaskor) och en inköpt moldoviansk mumsing:

PXL_20250116_055102816.jpg

1976 The Firestone Vineyard CS, Santa Ynez Valley
2000 Fontanafredda Tenimenti Lazzarito, Barolo
Bodegas Ximénez-Spínola Jerez-Xérès-Sherry Solera 1918, Jerez
1929 Maury
2 fl 2013 Guy Saget, Muscadet de Sèvre & Mains sur lie
2017 Chateau Cojusna Piatra Neagra, Codru

Borde kunna vara gott om fin njutning bland dessa buteljer. Man kan ju alltid hoppas.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33659
Nytt från bs och några direkt från producenten.
Utifrån en japansk QC-aspekt behöver fotografen förstå hur vrida flaskor i det kaklade badrummet för att etiketterna skall bli läsbara på ett bra sätt.

I allt övrigt:
Condrieu är ett av mitt livs största "je ne sais quoi" medan Spanna är raka motsatsen.

Du, @Mathias, ser ut att ha en spännande dryckesvecka framför dig av rollercoaster rides. Jag är själv en stor fan av "pizzaviner" för de fyller ju onekligen en viktig funktion samtidigt som de hjälper till att skapa perspektiv.

katho27

Medlem
Min quota för januari är hämtad (det relativa köpstoppet om två per månad är inlett).

En Maury Tuile -96 och en Ridge Lytton Springs -22 från TS förra veckan blev det.

IMG_8810.jpg

Möjligen kommer det även att rationaliseras ett klickförsök på någon Sadie nästa v med hänvisning till:

a) försökte ju köpa Maury redan förra året men den gick inte igenom då så "räknas inte"
b) Förstärkta viner räknas inte i köpstopp, bara vanliga
c) annat bättre själv-lur?
😇

Min quota för januari är hämtad (det relativa köpstoppet om två per månad är inlett).

En Maury Tuile -96 och en Ridge Lytton Springs -22 från TS förra veckan blev det.

Visa bifogad bild 33663

Möjligen kommer det även att rationaliseras ett klickförsök på någon Sadie nästa v med hänvisning till:

a) försökte ju köpa Maury redan förra året men den gick inte igenom då så "räknas inte"
😇
Lytton skulle också egentligen släppas förra året men försenades så……egentligen räknas inte den heller.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33663

😇
Ett mycket bra inköp!

Varför inte byta ut ditt relativa köpstopp till rekommenderad månadsnivå eller månadsmässigt minimum?

Fö anser jag att minst en Maury-Rivesaltes-Bandol bör ploppas per månad och avnjutas under sex. Minst!

StefanAkiko

Veckans fyrklöver:

PXL_20250123_072116362.jpg

1959 Vieux Rivesaltes
1961 Sainte Lucie, Rivesaltes
1982 Fontanafredda Barolo Riserva
1990 Château Pessan, Graves
2006 Mont Tauch, Fitou
2008 Antinori Pian delle Vigne, BdM
2016 Dard et Ribo 'Les Pins', Crozes-Hermitage

Vieux Rivesaltes, andra flaskan. Den första uppfattade jag som defekt, men utan koll på exakt vad som var fel. Luktade och smakade enbart kemtvättade och stärkta skjortor...
Fontanafredda - från tiden då de skapade mästerverk och detta vin borde kunna få vilken ynglingsdrickare som helst att öppna ögonen för vad bra Barolo verkligen är... Eller var...
Ch Pessan: Följer principen: Bra årgång, mindre känt.
Fitou in my heart!
BdM lades i en "framtidslåda" tillsammans med CH.

Wintermute

Medlem

Visa bifogad bild 33663

😇
20250124_173218.jpg

Jag med! Fast tre stycken, vilket gör att halva min köpkvot för sötvin är fylld. Verkar konstigt och lite fel.

StefanAkiko

PXL_20250128_060307034~2.jpg

Detta kom hem i veckan, så jag har fyllt min kvot för den här dagen.
  • 1995 Staatliche Weinbaudomäne Marienthal, Ahr
  • 2002 Fabien Jouves 'Noir', Cahors
  • 2004 Gorrebusto 'Alta Expresion', Rioja
  • 2017 Labouré-Roi Gevrey-Chambertin
  • 2011 Château Haut de la Bécade, Pauillac
  • 2017 Brumont/Joël Robuchon Pinot Noir, Sud-Ouest
  • NV Logis de la Giraudière, Rivière des Deux Millénaires, Anjou
Tyskt rött: Kan bara vara gott.
Cahors: Mums!
Top-cuvée från Rioja: Mums!
GC: Pizza
Pauillac: Pizza
Brumont PN: Pizza
CF: spännande!

LeChat

Medlem
Dricker en 2016 Domaine Charles Audoin Marsannay Les Longeroies ikväll och blev då sugen på att beställa lite mer bourgogne. Inte det lättaste, men såg att Comptoir des Millesimes sålde 2016 Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes för 39€. Blev en låda.

Last edited:
Toppen