Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20250208_035232413-EDIT.jpg

2001 Guigal CdP
2011 Ch Gloria
2015 Dom les Roques de Cana (2 fl)
2017 S. Berg Alsace GC
2020 Selection des Cognettes
2022 Niedermenniger Herrenberg 'Herbert' Riesling Kabinett Feinherb

Guigal är ju alltid bra. Gloria är både lagringsvärt och ett av få Bdx-slott som fortfarande är överkomligt. Cahors gick åt en flaska innan bilden togs. Lite tunnt i rocken... Alsace GC är ju alltid gott. Muscadet i mitt hjärta och första flaskan (av 2) feinherb gick åt i ett nafs. Fruktansvärt underbart!

pinoten

Medlem
Snyggt! Var kom du över Pommarderna?
Vinatis, var först gången jag handlade där. Funkade bra, snabb leverans och hyggligt fraktpris.

Edit: De hade förresten bra erbjudande på Vincent Girardin Volnay VV 2017, 20% off. Har redan några sådana och dessutom problemet att jag inte dricker tillräckligt snabbt så jag avstod.

Last edited:
IMG_6104.jpeg

En efterlängtad leverans från P-O Garcia. Var där i somras och provade alla 2023or från tunnorna. Mycket bra besök, minst sagt. Favoriterna då var Corton och NSG Les Herbues med otrolig doft och frukt. Kul att få lägga vantarna på dem.

Med i lådan kom också:
Brouilly «La Folie»
NSG «Aux Saints Juliens»
NSG 1er Cru «Aux Argillas»
Aloxe-Corton 1er Cru «Les Valozières»

Hur ska man (jag) kunna hålla fingrarna borta?

katho27

Medlem
Blev nyfiken på 92529 Ventisquero Tara Chardonnay på dagens TS, kollade efter noter på forumet och hittade då en från 2021 där

@thunberg skriver som ett svar på en not från @buteljen som druckit vinet utifrån en not av @Omar Khayyam :
Viner du glömt att du minns. Jag gjorde en mental notering när jag drack Tara senast att "detta måste jag köpa fler av". Skedde så? Nej. Brukar mina mentala noteringar fungera? Nej.
Så det är skönt när andra bekräftar att det var ett bra vin och påminner en om att det är dags att lägga en beställning. Imorgon. Om jag kommer ihåg.

Fullt tillräckligt för att beställa för mig, tack. 🥰

Ännu inget inköp, men la ett ledande, accepterat bud på ett objekt på systembolaget-auktionen som kom upp idag, bara för att nu efter lunch se att de ändrat utropspriset och att mitt bud därmed inte längre är accepterat. Precis som att lagda bud är bindande måste ju utropspriserna också vara det, särskilt när auktionen är igång och bud har accepterats.
Känns väldigt märkligt. Får de göra så?

Jag tänker att det ju inte är mitt fel att de ev. råkar skriva ett för lågt utrop, precis som att det inte är deras fel om jag budar högre än vad jag tänkt. Marknaden kommer ju oavsett att få fram "rätt" pris och just därför behöver de ju inte pilla med utropspriser i efterhand. Det ger ju bara en bild av att saker inte nödvändigtvis går rätt till.

Men såklart, omöjligt att vinna, mest surgubben i mig som måste fram 😂

Last edited:

StefanAkiko

Ibland jämna mellanrum dyker det upp en och annan klenod hemmavid. Denna fina flaska skall få vila upp sig ett tag, så att sedimentet sätter sig igen. Sen låter den "plopp" 🥰

PXL_20250221_163230254~2.jpg

1969 Château Talbot
Förhoppningsvis någonstans runt 96 poäng i min gom. Helst inte TCA. Har bra fyllning, så borde ej vara oxiderad.

Ett mycket bra inköp!

Varför inte byta ut ditt relativa köpstopp till rekommenderad månadsnivå eller månadsmässigt minimum?

Fö anser jag att minst en Maury-Rivesaltes-Bandol bör ploppas per månad och avnjutas under sex. Minst!
Antar att du menar Banyuls och inte Bandol? Jag älskar förvisso båda, men tänker att Banyuls hör mer ihop med Maury och Rivesaltes...

F.ö. utmärkt förslag. Jag importerar ju en av de bästa, Domaine de la Rectorie, och skulle nog säga att jag poppar någonting från regionen minst en gång i månaden. Om än kanske inte alltid i samband med sex...

StefanAkiko

Antar att du menar Banyuls och inte Bandol? Jag älskar förvisso båda, men tänker att Banyuls hör mer ihop med Maury och Rivesaltes...

F.ö. utmärkt förslag. Jag importerar ju en av de bästa, Domaine de la Rectorie, och skulle nog säga att jag poppar någonting från regionen minst en gång i månaden. Om än kanske inte alltid i samband med sex...
Självklart avsågs Banyuls. Ibland har jag uppenbarligen otur när jag försöker tänka :vägg:
Jag menade fö att jag försöker avnjuta bättre söta viner (förstärkta eller ej) under minst 6 månader efter plopp. Ger mig gott om valmöjligheter till en ostkant eller film då jag alltid har ett härligt gäng flaskor med "stickies" öppnade.

Har ännu inte haft glädjen att hitta någonting från Dom de la Rectorie. Men, en vacker dag så!

Då jag njuter av sex uppfattar jag det som härligare att köra nykter 🥰

Toppen