Robert Rask vinhandel
Leverantör
Gloria är verkligen mycket gott, instämmer helt, och jag har ju själv levererat Gloria till SB. Men ett av de få Bdx-slott som fortfarande är prisvärda kan jag verkligen inte hålla med om.Gloria är både lagringsvärt och ett av få Bdx-slott som fortfarande är överkomligt.
Förra veckan var jag på provning med Union des Grands Cru de Bordeaux, med de allra flesta Cru Classé-slotten. Gloria är ju inte Cru Classé, men de är med i UGCB och var med på provningen. Gloria 2022 var mycket bra. Men senare samma dag provade jag bl.a. Clos Manou och Ch Dalem 2022, båda kostar runt 400-500 kr. Och jag satte högre poäng på både Manou och Dalem än på Gloria och flera andra av vinerna på Grand Cru-provningen.
Ja, många av Cru Classé-slotten har stuckit iväg rejält i pris. Men det finns massor av mycket god och mycket prisvärd Bordeaux utanför Cru Classé. Det är bara det att man inte kan gå på de "gamla vanliga" stora, kända namnen, utan man måste hitta andra producenter.
Ch Dalem kommer från AOC Fronsac, grannappellation till Pomerol, men ändå nästan okänd än så länge. Men i Fronsac finns det verkligen massor av riktigt bra grejer, till måttliga prislappar.