Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gloria är både lagringsvärt och ett av få Bdx-slott som fortfarande är överkomligt.
Gloria är verkligen mycket gott, instämmer helt, och jag har ju själv levererat Gloria till SB. Men ett av de få Bdx-slott som fortfarande är prisvärda kan jag verkligen inte hålla med om.

Förra veckan var jag på provning med Union des Grands Cru de Bordeaux, med de allra flesta Cru Classé-slotten. Gloria är ju inte Cru Classé, men de är med i UGCB och var med på provningen. Gloria 2022 var mycket bra. Men senare samma dag provade jag bl.a. Clos Manou och Ch Dalem 2022, båda kostar runt 400-500 kr. Och jag satte högre poäng på både Manou och Dalem än på Gloria och flera andra av vinerna på Grand Cru-provningen.

Ja, många av Cru Classé-slotten har stuckit iväg rejält i pris. Men det finns massor av mycket god och mycket prisvärd Bordeaux utanför Cru Classé. Det är bara det att man inte kan gå på de "gamla vanliga" stora, kända namnen, utan man måste hitta andra producenter.

Ch Dalem kommer från AOC Fronsac, grannappellation till Pomerol, men ändå nästan okänd än så länge. Men i Fronsac finns det verkligen massor av riktigt bra grejer, till måttliga prislappar.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här är övriga flaskor som trillade in under veckan:

PXL_20250221_074849695.jpg

1975 Château Lafaurie-Peyraguey, Sauternes
1983 Château du Cayrou, Cahors
1997 Château Beau Soleil, Pomerol (två fl)
1999 Villa Monteleone Campo San Vito, Ripasso della Valpolicella Classico Superiore

2006 Astoria Croder, Colli di Conegliano
2007 Astoria Crevada, Colli di Conegliano

Lafaurie-Peyraguey har den senaste tiden imponerat djupt på mig. Mina uppdruckna flaskor av: 1934, 1962 och 1975 var ljuvliga. Så, det blir ett kärt återbresök med denna '75:a.
Cahors med liten ålder kan bara vara utsökt!
Var många år sedan jag senast fick i mig Beau Soleil. Solitt vin från bra årgångar. Denna årgången var dock kämpig. 84p av Wine Spectator. Lär ploppa första flaskan till pizza. (220 kr zusammen.)
Ripasso med liten ålder på kan också vara riktigt gott.
Två italienare från ett område jag aldrig druckit vin från tidigare. Ser jag fram mot att bekanta mig med!
(Och jag förväntar mig att @vintomas delar med sig av hur han besökt detta område bara två gånger, och hos denna vinmakare var han särskilt inbjuden för att hjälpa till med urval av ekfat.)

Lät AI få fria tyglar att förbättra bilden.
Blev rätt spännande!
Ser inte längre riktigt ut som ett skrivbord på ett kontor...
PXL_20250221_074849695~2.jpg

Last edited:

StefanAkiko

Gloria är verkligen mycket gott, instämmer helt, och jag har ju själv levererat Gloria till SB. Men ett av de få Bdx-slott som fortfarande är prisvärda kan jag verkligen inte hålla med om.

Förra veckan var jag på provning med Union des Grands Cru de Bordeaux, med de allra flesta Cru Classé-slotten. Gloria är ju inte Cru Classé, men de är med i UGCB och var med på provningen. Gloria 2022 var mycket bra. Men senare samma dag provade jag bl.a. Clos Manou och Ch Dalem 2022, båda kostar runt 400-500 kr. Och jag satte högre poäng på både Manou och Dalem än på Gloria och flera andra av vinerna på Grand Cru-provningen.

Ja, många av Cru Classé-slotten har stuckit iväg rejält i pris. Men det finns massor av mycket god och mycket prisvärd Bordeaux utanför Cru Classé. Det är bara det att man inte kan gå på de "gamla vanliga" stora, kända namnen, utan man måste hitta andra producenter.

Ch Dalem kommer från AOC Fronsac, grannappellation till Pomerol, men ändå nästan okänd än så länge. Men i Fronsac finns det verkligen massor av riktigt bra grejer, till måttliga prislappar.
Portugal, Spanien och Södra Frankrike åstadkommer mirakelviner för redan 300 pixelurer. Men, ibland villhöver man ju en mogen röd Bordeaux till att koordinera smaksinnet och få det där överjordiska…

StefanAkiko

Då det är vinter måste man ju få unna sig lite extra vin? Tycker du inte?

Har varit lite oflitig på auktionerna på sistone, mest bara jobbat med jobb. Faktiskt. Det måste nån ju också göra...

PXL_20250224_061649411.jpg

2012 Gérard Bertrand “Cigalus”, Languedoc
1994 Torremilanos Gran Reserva, Ribera del Duero

1992 Klüsserather Bruderschaft Riesling Auslese, Mosel-Saar-Ruwer
1999 Parducci (bottled for Nagasawa) Cabernet Sauvignon, North Coast
NV Barton & Guestier “Prince Grenat”, Corbières
1999 Château Pomys, Saint-Estèphe

1994 Château Calon-Ségur, Saint-Estèphe

Bertrand är alltid bra! Blir min första Cigalus.
Ribera - arriba! Med liten mognad som lök på laxen.
Mmm, Mosel! För mig fullkomligt okänd odlare och läge.
Jänkar-CS kan väl aldrig slå fel?
Gammalt (förmodat skräp) från Corbières... Vill iaf ploppa det innan jag slänger den (mest lovande bonusflaskan av fem räliga.)
Pomys: För mig helt okänd Bdx.
Calon Segur: Mumma!

StefanAkiko

Några fler, lite mer namnkunniga puteller i detta släpp:

PXL_20250227_112442622.jpg

1990 Marchesi di Barolo Barolo Riserva, Barolo
Mognande Barolo är ALDRIG fel och MdB är kung!
2007 Torres Sangre de Toro, Catalunya
Denna Grenache borde kunna kandidera till "månadens bästa pizzavin".

2012 C.V.N.E. “Imperial” Gran Reserva, Rioja
Denna flaskas plopp blir ett mycket kärt återbesök.
2013 Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino, Brunello di Montalcino
Håller Gajas olika buteljeringar av PSR för bland de bästa BdM:ar som finns, iaf med liten ålder. Denna måste vila.

2014 Richard Hamilton Shiraz Centurion, McLaren Vale
122 år gamla rankor Shiraz från Oz kan bara stavas slankt, elegant och nervigt. Eller motsatsen

NV Gavioli Lambrusco Grasparossa di Castelvetro, Lambrusco Grasparossa di Castelvetro
Fyra flaskor av min hemliga och syndfyllda kärlek: Lambrusco Amabile. De åldras med behag.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33917
2021 Fontodi Chianti Classico Gran Selezione Vigna del Sorbo
Gillar Fontodis vanliga CC men aldrig provat deras Vigna del Sorbo. Men eftersom denna årgång fått rlktigt höga poäng av de flesta så tyckte jag att det kunde vara lämpligt att köpa några flaskor.
98 RP, 97 DC, 97 JS, 97 VN, 97 WS
Törs inte köpa dessa, för jag kommer ploppa dem för tidigt och sen ångra mig resten av mitt miserabla liv. Senast det begav sig ploppade jag en 6 år ung flaska taggtråd...

StefanAkiko

Några nya inköp har precis landat.

PXL_20250301_121521774~3.jpg

1979 Dom Brial Rivesaltes Ambré, Rivesaltes
Dubblett och kan ju bara vara underbart att ploppa och kolka!
1982 Scarpa Barbaresco Tettineive, Barbaresco
En mogen Barbaresco i sina bästa dagar! Förväntar jag mig en solid leverans av!
1982 Castelgiocondo, Brunello di Montalcino
Köptes mest på skoj bara för att flaskan är en pre-Frescobaldi. Förväntar mig ingen vassare upplevelse.
1993 Kereskedőház Tokaji Szamorodni Édes Sweet, Tokaji
1996 Kereskedőház Tokaji Szamorodni Édes Sweet, Tokaji

Två (förmodligen) döda Tokajer. Men, man måste ju prova!
NV Seguro Porto Rich Ruby Port, Porto Port Blend
NV Sandeman Porto Private Reserve, Porto Port Blend
Två (förmodligen) underbara små sötnosar för en gottegris!

LarsW

Medlem
Vet någon något om Bolagets prishöjningar som brukar komma 1 mars? Tänker ffa på klassiker som Cristal, Krug, SWC osv…
Någon som vet om det hände några stora omvälvande prisjusteringar idag?
Har kollat runt en del men inte hittat några större skillnader ännu.

Jag tänkte precis fråga om samma men avseende Henriot vintage
Denna ser tacksamt nog ut att legat still i pris.
Lutar åt att Henriot blir nya husskumpan... :D

Bastardo

Medlem
Herrmannshöhle har verkligen stuckit iväg i pris på kort tid. Jag vet säkert att jag drack Herrmannshöhle på restaurang i Sverige för bara några år sedan för 900 kr, nu är det vad de kostar på SB (nästan). Men ett fantastiskt vin!

Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Grosses Gewächs 2023 har fått 18.5p hos JR, om någon vill veta. Säkert fina vitsord på andra ställen också.
When to drink 2025 – 2033.
Dock Out of my league …

Last edited:
Toppen