This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Shiit. Du körde på den alltså. Antar att du inte kommer korka upp innan flaskorna hinner ta slut på flaskbanken?Nu är semestern slut, då får man köpa vin istället för att dricka. Några 2012 Domaine Tissot Clos de la Tour de Curon fick bli min "välkommen tillbaka till jobbet"-present till mig själv.
Jag är ju bra sugen på att slurka i mig en, men vi får väl se när det händer. Vad gäller ekonomiska aspekter, SMSa låna!Shiit. Du körde på den alltså. Antar att du inte kommer korka upp innan flaskorna hinner ta slut på flaskbanken?
Var/är bra jävla sugen, men kände att Huet tog upp min "dyrkvot". Snart lön igen, förvisso...
Huh - kommer denna "någonsin" att mogna?samt en Salon 2002 magnum
Tycker att du även skall snegla åt röd Bdx och Sauternes/Barsac som det gjordes utmärkta viner i 2001.Ser fram emot en kommentar... 2001 är vårt bröllopsår, dvs. jag är alltid på jakt efter bra viner från denna årgång (hittills har det blivit mest Piemonte och Rioja).
Tack för tipset!Tycker att du även skall snegla åt röd Bdx och Sauternes/Barsac som det gjordes utmärkta viner i 2001.
Jag hann få in en beställning på en låda från dagens Caviste-släpp (Le Grappin, vita och röda Bourgogne 2013), men de verkade försvinna ruskigt snabbt. Bara att hoppas på att det är ett tecken på att vinerna är riktigt bra!
Jo man får hänga på låset vid 1400 och beställa om man ska hinna.Så som jag har förstått det efter att ha läst lite här och var på forumet så ska man bara vara glad om man lyckas få tag på en eller flera flaskor när Caviste har sina släpp!
Nu börjar jag att landa lite i det vardagliga livet efter semestern, och jag börjar känna mig helt friskt efter diverse sjukdomar under de senaste två veckorna. Tråkigt att en sjukdom skulle inträffa när man äntligen fick sola och bada lite utomlands och därmed blev sängliggande på hotellet i några dagar.
Lite blandad kompott för augusti;
2008, Ferrari Perlé Brut (90509) - @vintomas tips.
2011, Gigondas E Guigal (73411)
2010, Xavier Gigondas (74517)
2010, Kanonkop Pinotage (76466) - @jrick tips.
2013, Les Crestes (76996)
2010, Wynns Coonawarra Cabernet Sauvignon Black Label (70376) - @Bearman tips.
2010, Barbi Brunello di Montalcino (79013) (Månadens vin augusti 2015)
Skall även springa in imorgon och köpa;
2013, Nebbiolo d'Alba Ochetti Renato Ratti (90409) - @Emanuel tips.
Skönt att komma tillbaka till sina vanliga rutiner.
Visa bifogad bild 4730
-Drack den faktiskt häromdagen och jag måste säga att den var väl nebbiolokärv och knuten men dag två och tre så öppnade den upp sig mer och blev lite mer insmickrande.Skall även springa in imorgon och köpa;
2013, Nebbiolo d'Alba Ochetti Renato Ratti (90409) - @Emanuel tips.
Blir spännande att läsa vad du tycker om PP & Turgy!Hämtade ut lite beställningar på Systembolaget idag. En låda Pierre Péters Cuvée l'Esprit 2008, två flaskor Turgy 2008, fyra flaskor Arte Barbera 2008 och så lite tokaj.
Plus att frun ville att jag skulle köpa några flaskor rosé ”för att det är så härligt på sommaren” men säg inget till någon.
Eftersom vi är inne på temat Spanien tänkte jag rapportera lite från plats. Dominio de Atauta har sedan starten i slutet på 90-talet varit en av mina absoluta favoriter i Ribera. Ägaren Miguel Sanchez köpte 7 hektar 1998 och anlitade Bertrand Sourtrand (ex-Mouton et al) för att skapa viner i burgundisk, jordmånsdriven sval stil på 1000 meters höjd i det allra östligaste Ribera del Duero. De första årgångarna var helt fantastiska, men sen tappade man fattningen i mitten på 00-talet precis som så många andra spanska rödvinsproducenter. Jag misströstade snabbt när vinerna förvandlades till blåbärsmilkshake med rostad ek. Men med nya ägare och den oerhört kompetenta och dessutom charmanta fröken Almudena Alberca nu vid rodret har man äntligen hittat tillbaka till den ursprungliga idén: rena, finessrika viner med bra syra och miminalt avtryck från framställningsprocessen.
Hela vingården är phylloxerafri (pie franco, "franska fötter") och i instegsvinet som jag dricker idag är genomsnittsåldern på rankorna 100-140 år.
För den som vill prova något annat än plommon-tobak-tanniner, som är den enda Ribera-stilen som svenska importörer verkar fatta, rekommenderar jag varmt Dominio de Atauta 2011 med parfymerad mörk frukt som fortfarande är ganska sluten men som kommer att bli fullständigt briljant om en 10 år. Tempranillo i sin mest autentiska form. När man nu hittat tillbaka till rötterna med korrekt hantering av frukt, jäskar och ekfat vet jag att vinerna liksom förr kommer att hålla länge och med tiden utveckla en silkeslen smekning av asiatiska kryddor som inte står Vosne-Romanee långt efter. 92 p, med stor potential.
En trevlig konsekvens av fiaskot för några år sedan blev för oss konsumenter att Atautas viner tappade 50% i pris. Köp nu och dra nytta av priser som inte kommer stå sig över tid. Peñin, Tanzer med flera har redan vaknat så det är bara en tidsfråga.
Visa bifogad bild 4498
Hej Per,Fick hem en låda 2010 Dominio de Atauta Ribera del Duero i förra veckan. Kunde inte låta bli att beställa efter att ha läst det här inlägget av @Vino fino. Såg att @StefanAkiko också gillade det.
Skall dricka en ikväll till lite grillat.
Funderar på om jag borde köpa en till låda.
Vart köptes detta?Ch. Broustet 1982
Ch. du Pavillon 1983
Ch. Filhot 1986
Ch. Peillon Claverie 1987
Ch. Bessan 1988
Ch. de Rayne Vigneau 1998