This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har aldrig testat den vita. Vad har du att säga om den? Var kan man få tag i den?fyllde på källaren med lite Rhone och crozes-Hermitage från Alain Graillot 6röda och 6vita fick det bli.Visa bifogad bild 4657
Har inte heller prövat den vita eller för den delen heller den röda från producenten.Har aldrig testat den vita. Vad har du att säga om den? Var kan man få tag i den?
Jag gick förbi Systembolaget Passagen idag och köpte två flaskor av månadens forumvin Barbi Brunello di Montalcino 2010. Min fru har bestämt att vi alltid ska ha tokaj hemma så jag köpte även två flaskor Disznókö Late Harvest 2012. (Jag tar gärna emot tips på bättre tokaj.) Och så ville jag ha något vitt vin men hittade inget vettigt. Till slut slank det med en Château de Rochemorin Blanc 2009 (den har bytt årgång till 2010 på Systembolagets hemsida men inte på hyllan på Passagen). Vet ingenting om det vinet.
Woho! Här kan jag nog vara till hjälp.
På vår kära flaskbank finns 2000 Oremus 5 puttonyos (420 kr) (finns även en 72:a jag har haft ögonen på ett tag...). Magiskt vin från en legendarisk årgång. Allt annat från Oremus är också värt att köpa - en solid producent. Annars kan jag glatt rekommendera 2003 Sauska Late Harvest Cuvée (239 kr). Trevligt med lite ålder på, och 2003 är också en toppårgång.
Disznókö, Royal Tokaji Wine Company, Château Dereszla är bra, även om de varierar lite i kvalité (fram för allt de två senare). Finns något av varje på systemet. Om du/andra har andra inköpskanaler, så leta efter: Hétszölö, István Szepsy, Királyudvar (WineTrade importerar, så finns ibland på glas på diverse vinbarer), Patricius. Tror det räcker såhär på morgonkvisten.
Härligt! Är sugen på att göra nästan samma beställning själv, men resan till Budapest (om tre veckor) säger att jag ska hålla i plånboken på den fronten just nu...Tack. Beställning lagd på en Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2000, två Oremus Late Harvest 2013 och två Sauska Late Harvest 2003!
Tack. Beställning lagd på en Oremus Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2000, två Oremus Late Harvest 2013 och två Sauska Late Harvest 2003!
Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar.Fick en leverans idag av Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995, Charles Heidsieck Brut Reserve, Leeuwin Estate Chardonnay Artist Series 1997 och San Román 2001. Hoppas de inte kokat i någon lastbil på vägen...
Absolut! Jag gillar deras chardonnay, men har bara druckit yngre varianter tidigare så jag ser fram emot att prova den här. Drack -97 en gång innan men det var nog 10 år sedan (tyckte den var jättebra då), men säkert har både vinet och mina smaklökar utvecklats mycket sen dess.Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar.
Kan tänka mig att den gjordes i lite fetare stil då än idag, men som sagt, nyfiken på att höra dina intryck.
En till här som är nyfiken. (och var du köpte den ?)Kul med riktigt lagrad Art Series! Glöm inte att lägga upp en not här, vi (eller i a f jag) är nyfikna på att höra hur den presterar.
Kan tänka mig att den gjordes i lite fetare stil då än idag, men som sagt, nyfiken på att höra dina intryck.
Köpte Leeuwin -97 från Golden Vintage i Barcelona (http://www.goldenvintage.es). Ville prova att köpa därifrån då de ligger väldigt bra i pris på vissa viner (t ex champagnerna från Heidsieck med 22€ för Brut Reserve och 88€ för Blanc des Millenaires -95). Frakten gick på 55€ för 4 flaskor så där tillkommer mycket, men det "tjänade jag in" bara på champagnerna jämfört med SB. Beställde i måndags och fick flaskorna i fredags - allt gick smidigt. Beställde när jag såg en dipp i temperaturerna i Europa, fast fredagen blev ju varm i Sverige istället... Har inga speciella planer för Leeuwin mer än att jag vill prova den, så jag kan tänka mig att plocka med den till något framtida inferno i huvudstaden ;-)En till här som är nyfiken. (och var du köpte den ?)
Kanske med ackompagnemang mot 2013,Vasse Felix Heytesbury Chardonnay som presterade mkt bra vid min senaste Chardonnay-seans (http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-296#post-81721)
Ser fram emot en kommentar... 2001 är vårt bröllopsår, dvs. jag är alltid på jakt efter bra viner från denna årgång (hittills har det blivit mest Piemonte och Rioja).2001 Domaine Huet, Le Mont demi sec, x2 (kommer eventuellt smakas snarast. Kan ju köpa fler...)