SBs privatimport har samma påslag (19,6%) som alla andra viner där och det mesta tar även vägen via ngn existerande importör skulle jag tro. Vinst är ju inget "påslag" som jag ser det utan ngt som uppstår om marginalen är större än kostnaderna.
I SBs fall så resulterade det i en vinst (EBIT) till på 370MSEK förra året.
Flera av de stora importörerna i Sverige går också väldigt bra och eftersom SB inte köper några produkter direkt från producenter så finns alltså alltid en importör med mellan och som givetvis har löner, transporter, lager, reklam, mässdeltagande m.m att betala och därför behöver dom en marginal. Som alla andra kommersiella verksamheter så vill ju ägarna där ha vinst så särskilt vinsbefriad kan jag inte se att den svenska marknaden är.
Att det sedan går att hitta mängder med butiker som har väsentligt dyrare viner än SB säger ju egentligen ingenting annat än att just dom butikerna är dyrare. Det finns ju gott om det motsatta också precis som
@Mattias S påpekar. London/Paris/New York/Tokyo är ju ganska dyra städer att verka i för ngn inom retail så jag är inte direkt förvånad att dom är dyrare än SB.