Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en 2011 Laetita Winery Brut "Coquard", pinot-tungt bubbel från Arroyo-dalen i Kalifornien (huset är tydligen resterna av ett numera övergivet samarbete mellan Deutz och Beringer). Någon som provat detta eller andra viner från samma producent?
Jag har provat lite olika viner av producenten i fråga på plats i Santa Barbara. Gillade vinerna generellt och minns även att jag testade deras bubbel. Nu är jag ju ingen bubbelfantast, men det var trevligt vill jag minnas. Deras röda har varit riktigt jäkla bra. Se bara detta inlägg! Möjligen så är jag så där semestergenerös, dock. Ta poängen med en grabbnäve grus. ;)

Såg även att jag fotade bubblet på plats och det ser inte ut att vara exakt samma vin som det du länkar till (bilden i mitten). Enkelt och korrekt bubbel, varken mer eller mindre...

image-jpg.4546

gece

Man vänjer sig.
Jag har provat lite olika viner av producenten i fråga på plats i Santa Barbara. Gillade vinerna generellt och minns även att jag testade deras bubbel. Nu är jag ju ingen bubbelfantast, men det var trevligt vill jag minnas. Deras röda har varit riktigt jäkla bra. Se bara detta inlägg! Möjligen så är jag så där semestergenerös, dock. Ta poängen med en grabbnäve grus. ;)

Såg även att jag fotade bubblet på plats och det ser inte ut att vara exakt samma vin som det du länkar till (bilden i mitten). Enkelt och korrekt bubbel, varken mer eller mindre...

image-jpg.4546
Tack, det ante mig att vi hade nån med koll här :) Den du provade tror jag är instegsvinet, medan Coquard är deras toppcuvée med lite hårdare druvselektering längre tid på jästen. Är insteget OK kan man väl hoppas att toppen klarar av att leverera hyfsat.

Keen

slan
Hämtade ut den låda Château Bonnet Divinus 2009 som jag beställt på tips av @Jimmy Forsman idag. Eftersom jag beställde sex flaskor levererades de i en prydlig trälåda. Härligt!
Visa bifogad bild 5833

Hunnit smaka än?
Jag köpte också på Jimmys rekommendation, samt agerade bulvan åt honom.

Beställde även på mig lite annan Bdx i samma prisklass.
Château Patris 2010
Château de Rochemorin 2009
Château Fourcas Dupré 2009

Tidigare köp från websläppet:
Roederer 2008 på magnum
Selosse V.O.

MartinE

Medlem
Det blev ett sista (?) besök på SB innan jul för inköp av två julklappar:

The Macallan 12 Years Old (till pappa)
Cuvée Sir Winston Churchill 2002 (till mig själv)

Kan även passa på att tipsa om att Cristal 2007 åter finns i lager - efter att någon verkat dammsuga hela landet på dessa flaskor för någon vecka sedan!

epeb

Medlem
Några inför julen viner har öppnats de senaste dagarna.
1999 Domaine Maison Vincent Girardin Puligny-Montrachet 1er Cru Le Cailleret
V.GiradinLeCailleret.jpg

1998 Château du Tailhas
Ch. du Tailhas1998.jpg

1976 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande
Ch.PichonLalande1976.jpg

1999 Comm. G.B. Burlotto Barolo Acclivi
BurlottoBarolo1999.jpg

De var
mycket trevliga var och en på sitt vis. Höjdarna var de två sista.
Passar på att önska alla här inne en riktigt God Jul och Gott Nytt år!

Gurto

Medlem
Några inför julen viner har öppnats de senaste dagarna.
1999 Domaine Maison Vincent Girardin Puligny-Montrachet 1er Cru Le Cailleret
Visa bifogad bild 5851
1998 Château du Tailhas
Visa bifogad bild 5852
1976 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande
Visa bifogad bild 5853
1999 Comm. G.B. Burlotto Barolo Acclivi
Visa bifogad bild 5854
De var mycket trevliga var och en på sitt vis. Höjdarna var de två sista.
Passar på att önska alla här inne en riktigt God Jul och Gott Nytt år!

Förlåt för mitt OCD-polisande men Caillerets från Chassagne-Montrachet verkar det ju vara frågan om i detta fall, inte Puligny :) Verkar dock vara ett populärt namn på 1er Cru-lägen; Cailleret finns i Chassagne-Montrachet, Puligny-Montrachet, Volnay och Meursault.

Edit: Ser att det oftast skrivs med ett s i slutet, men inte alltid när det gäller Puligny och Chassagne.

Sen en kul grej som jag aldrig sett/tänkt på innan: Pichon-flaskan är 73cl! Var det vanligt förr?

God jul och gott nytt år right back at you :)

Mattias Schyberg

Administratör
Sen en kul grej som jag aldrig sett/tänkt på innan: Pichon-flaskan är 73cl! Var det vanligt förr?

SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Ja, tror dem flesta Bordeaux var 73 cl under 70-talet. Tror det var så att man bytte till 75 cl 1979.

Extra trevligt att hitta @magnums inlägg via en allmän sökning på google. Apropå sökmotorotimeringar och annat snack som är hetare än hetast nu. :)

epeb

Medlem
Förlåt för mitt OCD-polisande men Caillerets från Chassagne-Montrachet verkar det ju vara frågan om i detta fall, inte Puligny :) Verkar dock vara ett populärt namn på 1er Cru-lägen; Cailleret finns i Chassagne-Montrachet, Puligny-Montrachet, Volnay och Meursault.

Edit: Ser att det oftast skrivs med ett s i slutet, men inte alltid när det gäller Puligny och Chassagne.

God jul och gott nytt år right back at you :)
Tack!
Fel tråd och fel Domain... Mmmm, vad kan mer gå fel denna julen? ...och 73 cl - man känner sig rånad :mad:
Mycket god var den i alla fall Chassagnen. Mogen Bourgogne med allt extra +, mums...!
Vi fortsätter med fel som blir rätt. Nämligen julaftonens vinare som blev en Amarone, som många härinne tyckte var det optimala valet ihop med julmaten. Jag hade dock valt ut den innan jag läste julmatstråden o_O
Och den var ypperlig. Rund, fyllig och stod riktigt bra mot julmaten utan några otrevliga sockervibbar som annars brukar känneteckna dagens favvisamaroner...:eek:
AllegriniAmarone2000.jpg

God fortsättning.

Mattias Schyberg

Administratör
Planerar ett besök på restaurangen Retour Steak ikväll där det blir en rejäl köttbit mest troligt (kanske deras råbiff om jag är på humör). Hittade en udda Shiraz på vinlistan för 500 danska som jag blev lite nyfiken på. Vad tror det allsmäktiga forumet om 2014 Jauma The Message? Kanske finns det något annat ni absolut skulle rekommendera på deras vinlista istället? Det blir inget bubbel så Selosse behöver ni inte nämna. ;)

Rexel

Medlem
Planerar ett besök på restaurangen Retour Steak ikväll där det blir en rejäl köttbit mest troligt (kanske deras råbiff om jag är på humör). Hittade en udda Shiraz på vinlistan för 500 danska som jag blev lite nyfiken på. Vad tror det allsmäktiga forumet om 2014 Jauma The Message? Kanske finns det något annat ni absolut skulle rekommendera på deras vinlista istället? Det blir inget bubbel så Selosse behöver ni inte nämna. ;)
Mario marengo barolo, inte förvånande att den reken kommer från mig;) Har bara druckit Bricco och inte standard barolon, men jag gillar den starkt.

Rexel

Medlem
Tror du den kan vara värd pengen?
Lite dyrt, men så är det ju oftast på resturang. Båda fanns på december lanseringen, köpte denna i somras i Italien (300 pix) och gillade den såpass att jag kompletterade med några Bricco i december lanseringen. 369 kostade den på SB. Kan tycka att det är värt det till en köttbit med lite feta tillbehör:)
Om du väljer ngt annat kan jag ta med en flarra på någon BYOB framöver;)

Mattias Schyberg

Administratör
Lite dyrt, men så är det ju oftast på resturang. Båda fanns på december lanseringen, köpte denna i somras i Italien (300 pix) och gillade den såpass att jag kompletterade med några Bricco i december lanseringen. 369 kostade den på SB. Kan tycka att det är värt det till en köttbit med lite feta tillbehör:)
Om du väljer ngt annat kan jag ta med en flarra på någon BYOB framöver;)
Jag litar utan tvekan på din känsla för Barolo. Jag utgår från att bli nöjd och pålägget verkar ju inte vara mer än strax över 100 %, vilket är grymt jämfört med de flesta ställen i Svedala! :)

Toppen