Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, det är nog mest själva druvan jag tänkte på när jag valde mitt nick … :) Det liksom speglar lite mitt lynne också. En outlaw & renegade wannabee! :cool: Just Madeira känner jag inte så bra, men genom att läsa här kan jag kanske förkovra mig.
Jag dricker det mesta, (INGA kranviner), och sällan riktigt hög kvalitet, men det händer … :D Apropå hembränt: jag har druckit några oerhört utsökta sådana – från länder där det är tillåtet och fullt lagligt att tillverka sina egna brygder. Som Rumänien och Moldavien.
Fortsätt vara dig själv och stå upp för dina åsikter. Du bidrar med dynamik och rolig läsning. Provokation kan behövas ibland, men visst verkar det som det finns mycket kvar för dig att prova/lära innan du bestämmer dig för vad som är bäst.

Du hade behövt delta på ett riktigt vinferno med tema sött och starkt. Håll utkik på forumet, det kan mycket väl dyka upp tillfällen där du kan delta, åtminstone om du kan tänka dig att ta dig till Göteborg. Stockholm har dock kommit igång så smått, så kanske dyker det upp något där också. :)

Vino fino

Medlem
Jag visste det! Hur man än försöker skriva så att alla borde förstå får man ALLTID mothugg … ;) Det är mina subjektiva åsikter och inte någon absolut sanning. o_O Du får ha dina värderingar! :cool:
Vad bra att du nämner även sydafrikaner, för därifrån kommer en hel del goda söta viner som inte kostar en förmögenhet! Som bland annat en medlem har påpekat i tidigare inlägg.
Man måste få retas lite. I den här miljön finns rätt mycket folk som har druckit rätt mycket av världens samlade vinutbud så om man säger att något är "godast" får man vara beredd på kvalificeringsfrågor. :) Och det är väl bra, tycker jag, då lär man sig nya saker. Eller åtminstone får man öva på att argumentera för sin sak. Vi ska ju inte vara ett forum (tycker jag) där alla bara sitter och håller med varandra hela dagarna.

Sydafrika--- visst finns det fantastiska söta viner utanför de klassiska europeiska distrikten. Och generellt är dessertviner löjligt billiga i förhållande till sin kvalitet och sina tillverkningskostnader.

Bastardo

Medlem
Sydafrika--- visst finns det fantastiska söta viner utanför de klassiska europeiska distrikten. Och generellt är dessertviner löjligt billiga i förhållande till sin kvalitet och sina tillverkningskostnader.
Helt korrekt!

Jag tänkte nog inte riktigt på vad jag skrev … ;) Men det ledde alla fall till något positivt. Jag hittade en ”ny” sajt som skickar viner även till Sverige = http://www.vinaturel.de/ Men konstigt nog anger de två olika fraktkostnader till Sverige, eller är det jag som har missuppfattat deras tabell? :D

Ett vin som jag gillar är Nederburg Wine Master’s Reserve Noble Late Harvest! Det fanns fel i angivet restsockerhalt på bolis hemsida så jag tog kontakt med de och de har rättat till uppgiften. Det var fel även i Norge och de ändrade sig där också … :rolleyes:
Även druvsammansättningen var fel, så importörerna verkar inte bry sig så mycket.

Hur är det egentligen? Vem har huvudansvar att uppgifterna på SB hemsida är korrekta?

Mattias Schyberg

Administratör
Helt korrekt!
Jag tänkte nog inte riktigt på vad jag skrev … ;) Men det ledde alla fall till något positivt. Jag hittade en ”ny” sajt som skickar viner även till Sverige = http://www.vinaturel.de/ Men konstigt nog anger de två olika fraktkostnader till Sverige, eller är det jag som har missuppfattat deras tabell? :D
Ett vin som jag gillar är Nederburg Wine Master’s Reserve Noble Late Harvest! Det fanns fel i angivet restsockerhalt på bolis hemsida så jag tog kontakt med de och de har rättat till uppgiften. Det var fel även i Norge och de ändrade sig där också … :rolleyes:
Om du gillar Nederburg så tycker jag det är på sin plats att testa det mot en duglig Tokaj eller Sauternes och återkomma. Klart trevligt för sitt låga pris men klart trist i jämförelse med förlagorna och då är jag ändå en förespråkare av sydafrikanska viner rent allmänt. :)

Bastardo

Medlem
Om du gillar Nederburg så tycker jag det är på sin plats att testa det mot en duglig Tokaj eller Sauternes och återkomma. Klart trevligt för sitt låga pris men klart trist i jämförelse med förlagorna och då är jag ändå en förespråkare av sydafrikanska viner rent allmänt. :)
Jag har provat några Sauternes och en del Tokaji också utom just Essencia. Tror att det finns få viner som har så höga produktionskostnader som just SGN i Alsace. Fast tyska BA & TBA är också dyra att producera. De flesta kan inte ta ut vad det kostar att tillverka vinerna! De gör det mest i marknadsföringssyfte.
Vissa väldigt speciella viner framställs kanske bara några dussin varje år, men de är också rätt så dyra.

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har provat några Sauternes och en del Tokaji också utom just Essencia. Tror att det finns få viner som har så höga produktionskostnader som just SGN i Alsace. Fast tyska BA & TBA är också dyra att producera. De flesta kan inte ta ut vad det kostar att tillverka vinerna! De gör det mest i marknadsföringssyfte.
Vissa väldigt speciella viner framställs kanske bara några dussin varje år, men de är också rätt så dyra.
Så är det säkert, men på vissa platser så besprutar man druvorna med botrytissvamp istället för att invänta naturens nycker. Blir säkert lite billigare då. ;)

Men det kanske är en myt nu när jag tänker efter...vad säger det allsmäktiga forumet?

Daniel A

Administratör

Nu tycker jag ändå att du får komma med lite exempel och källor. Vilka producerar de här magiska vinerna? Varför skulle de vara dyrare att tillverka än andra sötviner som baseras på ädelröta (eller isvin, för den delen)?

Bastardo

Medlem
Nu tycker jag ändå att du får komma med lite exempel och källor. Vilka producerar de här magiska vinerna? Varför skulle de vara dyrare att tillverka än andra sötviner som baseras på ädelröta (eller isvin, för den delen)?
En annan gång … Orkar inte just nu. Jag har inte alla fakta på min dator precis men jag har läst om de här sakerna i olika artiklar, tidningar och böcker. Det finns säkert någon annan som är duktigare än jag på det här. Eller, som sagt, jag återkommer … :cool: Men kan inte lova när det blir!

Hittade den här: Egon Muller-Scharzhof Scharzhofberger Riesling Trockenbeerenauslese 2010, pris £4,577. Förmodligen därför att det finns inte särskild många flaskor som är producerade över huvud taget. Det är ganska vanligt bland absoluta topproducenterna. Inte ens Chateau d’Yquem kostar så mycket som ungt vin!
Och nu är det så att även Spätlese av Egon Muller-Scharzhof är ganska dyrt vin. Fortsättningen följer …

Last edited:

Daniel A

Administratör
En annan gång … Orkar inte just nu. Jag har inte alla fakta på min dator precis men jag har läst om de här sakerna i olika artiklar, tidningar och böcker. Det finns säkert någon annan som är duktigare än jag på det här. Eller, som sagt, jag återkommer … :cool: Men kan inte lova när det blir!

Hittade den här: Egon Muller-Scharzhof Scharzhofberger Riesling Trockenbeerenauslese 2010, pris £4,577. Förmodligen därför att det finns inte särskild många flaskor som är producerade över huvud taget. Det är ganska vanligt bland absoluta topproducenterna. Inte ens Chateau d’Yquem kostar så mycket som ungt vin!
Och nu är det så att även Spätlese av Egon Muller-Scharzhof är ganska dyrt vin. Fortsättningen följer …

Färga mig oimponerad. Att plocka fram ett av världens mest överprisade viner, som dessutom inte är en Alsace SGN, säger mig inte särskilt mycket. Är det här också ett exempel på ett vin som kostar mer än 50 000 SEK att tillverka och mest säljs som marknadsföring?

Nu drygar jag mig bara. Väntar på den eventuella fortsättningen som kan följa. Jag är genuint intresserad av den här SGN-grejen och dina övertygelser kring det.

Vino fino

Medlem

Det finns ju vetenskapliga studier i ämnet produktionskostnad av vin. Av vår egen MW, @Ulf S. Den teoretiska övre gränsen för produktionskostnad av en flaska vin är strax ovanför 300 kr. Eller 150 kr då, om du pratar om halvflaskor. Resten är andra faktorer.

Så dina Egon Müller har en duktig marginal som inte beror på produktionskostnaden. Och min personliga instinktiva slutledning säger mig att vare sig Alsace eller Mosel har den högsta produktionskostnaden. Jag skulle tippa på att Musar under krigsåren hade betydligt högre, liksom d'Yquem under usla årgångar, eller andra begränsade plottar med lågt skördeuttag som drabbas av katastrofala missöden och måste slänga 80-90% av skörden. Eller varför inte gammal colheita eller sherry, kanske 150 år på ekfat, allt som har evaporerat under tidens gång och all ränta på bundet kapital. Där har du sannolikt världens dyraste vin räknat i produktionskostnad.

Bastardo

Medlem
Det finns ju vetenskapliga studier i ämnet produktionskostnad av vin. Av vår egen MW, @Ulf S. Den teoretiska övre gränsen för produktionskostnad av en flaska vin är strax ovanför 300 kr. Eller 150 kr då, om du pratar om halvflaskor. Resten är andra faktorer.
Det kanske stämmer när det gäller ”vanliga” viner, men läs gärna den här artikeln, så kanske du förstår bättre:
http://www.wine-searcher.com/m/2013/01/egon-mueller-german-winemaker-extraordinaire

Bastardo

Medlem
Färga mig oimponerad. Att plocka fram ett av världens mest överprisade viner, som dessutom inte är en Alsace SGN, säger mig inte särskilt mycket. Är det här också ett exempel på ett vin som kostar mer än 50 000 SEK att tillverka och mest säljs som marknadsföring?
Inte riktigt … Det gäller mindre kända producenter. De gör det mest för att skaffa sig bra rykte. De tjänar just ingenting att göra så. Tvärtom vad mycket berömda och kända vinfirmorna kan göra.
Egon kan nog ta betalt hur mycket som helst och få ändå sina viner sålda.
Trevligt att så många är intresserade av söta viner! Så var det inte förr … :D

Vino fino

Medlem
Det kanske stämmer när det gäller ”vanliga” viner, men läs gärna den här artikeln, så kanske du förstår bättre:
http://www.wine-searcher.com/m/2013/01/egon-mueller-german-winemaker-extraordinaire
Jag trodde du förstod bättre? Från din egen artikel: Typically, just 100–200 bottles of an Egon Müller TBA are produced each vintage, and that exclusivity – no less than the extraordinary quality of the wines – is reflected in the price

Och, som sagt, de är inte dyrare att producera än andra i samma kategori.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inte riktigt … Det gäller mindre kända producenter. De gör det mest för att skaffa sig bra rykte. De tjänar just ingenting att göra så. Tvärtom vad mycket berömda och kända vinfirmorna kan göra.

Jag tror att det var en av punkterna som många konstaterade under 2015, och många på forumet hade det som nyårslöfte inför 2016, att köpa och dricka mer sött! Så att inte systembolagets sortiment blir ännu sämre, på grund av att det inte efterfrågas..

Mattias Schyberg

Administratör
Nä, nu är det nog dags att du börjar lyssna lite mer på forumet när det gäller faktabaserad information som inte bygger på tycke och smak eller konkretiserar din fakta mer vetenskapligt. Det börjar nästan likna en fars nu. :)

Först och främst så måste man skilja på tillverkningskostnader och marknadsvärde där det sista helt avgörs på tillgång och efterfrågan och det första på vad de facto vinet kostar att tillverka ur ett DTK-perspektiv (direkt tillverkningskostnad inkl. arbetskraft, material m.m.). Dessa båda bör inte blandas ihop för då blir det omöjligt att föra ett vettigt resonemang.

Bastardo

Medlem
Nä, nu är det nog dags att du börjar lyssna lite mer på forumet när det gäller faktabaserad information som inte bygger på tycke och smak eller konkretiserar din fakta mer vetenskapligt. Det börjar nästan likna en fars nu. :)
Jag undrar om jag använder kanske ett fel ord för den processen att få vin till flaskan, allt som ingår i det arbetet.
Det borde vara klart att när man inte kan ens framställa vin varje år pga. väderförhållandena påverkar det också kostnaden att producera vin. (Det är skillnad i vissa länder där det är tydligen tillåtet att på konstlad väg göra så att botrytis framträder år efter år.)
Sen, när man plockar vindruvor måste botrytisangripna vinfält gås igenom otaliga gånger innan man har fått allting. Gällande TBA måste man ofta plocka druva för druva. Druvorna mognar inte samtidigt utan det tar en viss tid innan man har plockat allting.
Det gör processen också dyrare. Mycket dyrare.
Djupare än så vill jag inte fortsätta i den här diskussionen. Ni verkar inte vilja förstå vad jag pratar om eller vad jag verkligen menar.
Men jag ser gärna fram emot att någon annan medlem med djupare förståelse i hela processen berättar för oss mindre kunniga om skillnaden mellan SGN, BA & TBA och t.ex. Sauternes, gällande den totala kostnaden att tillverka vin. Det borde finnas medlemmar här som jobbar inom vinbranschen, kanske ni kan upplysa oss lite närmare om hela proceduren?

ChristianB

DipWSET
Alltså... Jag tror inte problemet är att vi inte förstår; vi VET vad TBA, BA, SGN betyder och hur vinerna görs. :p Det är dock ingen som kan tro att det motiverar ett pris på 50'000 kr/flaskan bara för att det finns lite ädelröta. Österrikarna har ju tur med sina söta viner och får botrytis på naturlig väg i stort sett varje år, medan tyskarna och fransmännen kanske får jobba lite mer för det.

Att plocka druvor i olika omgångar är ju ett system som används på många håll i världen, också för vanliga stilla viner. Många av oss här på forumet har rätt bra koll på hur ett vin görs, från vinranka till färdig flaska, därav att du möter sådan skepsis... Man skulle med samma argument hävda att La Romanée från DRC är så pass dyr bara för att man har ett hårt urval av druvorna. Vilket förstås inte är sant, det är den lilla mängden tillverkat vin och efterfrågan som driver upp det. ;)

Däremot är det ingen som ifrågasätter att det inte skulle vara dyrare att framställa ett botrytsangripet vin. Bristen på råvara, behovet av ökad arbetskraft, osv... Det är klart att priset behöver vara högre än för en vanlig flaska vin om man som producent i alla fall ska få ut något av det, men somliga gör det säkert som ett sätt att lyfta sitt varumärke också, även om man kanske går lite back på just det söta vinet. En kvalificerad gissning är ju att dessa istället håvar in vinsten på sina andra viner och kan acceptera en liten förlust på sina söta!

Vino fino

Medlem
Svårt att låta bli... :D

fake-drc.jpg

Toppen