Magnus L
urydhtfilgukj
Nu håller jag med dig, och försöker undevika att beställa saker jag inte kommer hämta ut och lämnar bara tillbaka viner som är från ord. sortiment eller småpartier (om dom inte är defekta då).Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.
I teorin ser jag dock inget konstigt i det, precis som i övriga handeln har man som konsument rätt till öppet köp på 14 dagar, så länge varan är oöppnad och i ursprungligt skick så får man vad jag har förståt oavsett anledning begära återköp. Att systembolagets leverantörer tar smällen är en sak mellan dem och deras avtal. Problemet är återigen att vi har ett monopol på alkohol i sverige, och tycker man som importör att vilkoren suger (vilket dom gör för små importörer) så finns det ändå inget alternativ att välja på.