Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Var i Köpenhamn förra veckan och knallade in på Vinoble/VinBanken,
Plockade med mig ett styck Louis Roederer 2006 Brut Natur och en Jacques Selosse Initial (deg 2013-09)

Någon som kan hjälpa mig med drick-fönster ? :)
Kanske lite sent svar, men här kommer mina tankar: Initialen kommer sannolikt vara underbar redan idag, men den lär vinna på ytterligare lagring. Förslag på drickfönster: 2018-2025.

Jag misstänker att Louis Roederer Brut Nature 2006 fortfarande är i yngsta laget. Jag har i alla fall inte vågat röra mina flaskor än! Det finns i o f s olika degorgeringsdatum för den här champagnen och det är möjligt att en tidigt degorgerad flaska hunnit bli tillgänglig. Drick gissningsvis 2020-2027.

grappa

Medlem
Gedigen Hermitage från Yann Chave! Köptvång (snudd på). Slank visst med en Jadot också.
20160902_180507[1].jpg

Asplund

Medlem
Eftersom alla på pk huset 10.01 höjde barolon för 999.- til skyarna köpte jag två och på @Jimmy Forsman tips 4 protos

Och 4 portogiser, oklart vad det var men lika haussad 10:01 som Barolon :)

Går tillbaka imorgon och laddar mer vitt

Alter Ego

Medlem
Spenderat sommaren med att dricka fram lite plats i källaren och lyckats ganska bara med detta. Så senaste veckorna har jag fyllt hålen med lite gott och blandat så som:
2010 Paolo Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata
2011 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée
2013 Yann Chave Hermitage
2013 Domaine de la Romanée-Conti Echezeaux
2013 Domaine de la Romanée-Conti Corton
2007 E. Guigal Côte-Rôtie La Randonne
2013 Faiveley Echezeaux
2014 Domaine Lignier-Michelot Chambolle-Musigny Vieilles Vignes
2013 Domaine Perrot-Minot Gevrey-Chambertin
NV Sami-Odi Syrah Little Wine #5

AdamST

Medlem
image.jpeg

Precis plockat upp lite gott från Systembolaget! En Gosset Grand Rosé, med alla hyllningar här på forumet är man sugen att testa den :) Clotilde Davenne Cremant de Bourgogne, denna låter också fantastisk och måste testas! Men den jag är mest taggad på är Cuvée St Vincent 2000 efter rekommendation från @Magnus L och @Mattias S :D

Ikväll är det dock Introfest på företagsekonomprogrammet, då ska det avnjutas en vällagrad Kopparbergs ;)
image.jpeg

Vid senaste inköpet fick två flaskor Monte Rossa Cabochon och två flaskor Gigondas Les Hautes Garrigues följa med hem. Så har någon något vettigt att säga om någon av de så :) Är speciellt nyfiken på Monte Rossan, när man nu ska våga knäcka den första :)

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 8096
Precis plockat upp lite gott från Systembolaget! En Gosset Grand Rosé, med alla hyllningar här på forumet är man sugen att testa den :) Clotilde Davenne Cremant de Bourgogne, denna låter också fantastisk och måste testas! Men den jag är mest taggad på är Cuvée St Vincent 2000 efter rekommendation från @Magnus L och @Mattias S :D

Ikväll är det dock Introfest på företagsekonomprogrammet, då ska det avnjutas en vällagrad Kopparbergs ;)
Visa bifogad bild 8097
Om du är nyfiken på roséskumpa så kolla gärna här: http://www.finewines.se/threads/roseprovning-2016.4155/#post-101369
Gosset var ju inte med då men intressant läsning tycker jag och en del stora namn lyckas inte så bra medans andra stora håller stilen och positionen (Bolly och Selosse för min del liksom det var 2011 då en liknande övning gjordes).
Mer om vinerna från 2011-provningen här: http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi.34/page-267#post-36248

chambertin

Medlem
Vid senaste inköpet fick två flaskor Monte Rossa Cabochon och två flaskor Gigondas Les Hautes Garrigues följa med hem. Så har någon något vettigt att säga om någon av de så :) Är speciellt nyfiken på Monte Rossan, när man nu ska våga knäcka den första :)
Min erfarenhet av Domaine Santa Duc (Les Hautes Garrigues uteslutande) är att det är väldigt välgjorda viner som utan tvekan är på samma nivå eller högre än många C9dP men så kostar dom också i samma härad. Lagring är dock att rekommendera och utan att ha smakat -13 så skulle jag tro att det visar upp sina bästa sidor nu (drick på frukten) eller runt 7-10 årsåldern. En 2010a vi hade på en BYOB för ett tag sedan var väldigt bra men behövde tid för att öppna upp och var som allra bäst på sluttampen.

chambertin

Medlem
Vid senaste inköpet fick två flaskor Monte Rossa Cabochon och två Les Hautes Garrigues följa med hem. Så har någon något vettigt att säga om någon av de så :) Är speciellt nyfiken på Monte Rossan, när man nu ska våga knäcka den första :)
När vi ändå är inne på Gigondas så skall du inte missa Montirius och Saint Cosme (om plånboken tillåter den senare). Saint Cosme gör fantastiska viner men dom är "lite" dyra. Montirius är också bra men ligger mer rimligt i pris. Mycket biodynamikflum hos den sistnämnda men bra viner utan tvekan.

AdamST

Medlem
Om du är nyfiken på roséskumpa så kolla gärna här: http://www.finewines.se/threads/roseprovning-2016.4155/#post-101369
Gosset var ju inte med då men intressant läsning tycker jag och en del stora namn lyckas inte så bra medans andra stora håller stilen och positionen (Bolly och Selosse för min del liksom det var 2011 då en liknande övning gjordes).
Mer om vinerna från 2011-provningen här: http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi.34/page-267#post-36248
Selosse läser man sjukt mycket bra om, men var går den att få tag i? :) Jag lyckades inte hitta den på systemet om jag inte minns fel, och jag är inte insatt i vilka hemsidor som är bra att köpa från

Silex

Medlem
Selosse läser man sjukt mycket bra om, men var går den att få tag i? :) Jag lyckades inte hitta den på systemet om jag inte minns fel, och jag är inte insatt i vilka hemsidor som är bra att köpa från
De släpps en gång per år hos Franska Vinlistan (FVL) (skriv upp dig på nyhetsbrev så får du info om när). Någon månad senare släpps de även på SB antingen som Små partier eller websläpp. Brukar vara på hösten någon gång. FVL är lite billigare och släpper vissa sorter som inte når SB. Priserna hos FVL ligger bra ur ett internationellt perspektiv. Det går dock även att hitta Selosse hos handlare i Europa. Tyvärr är det väl så att om de finns kvar i lager så är priset ofta högt, annars hade de redan tagit slut... Det är inte alla som gillar Selosse stil, även om de hyllas av många. Priserna har också gått upp mycket, så min rekommendation är att köpa ett par flaskor för att se om du tycker det är värt pengarna. Eller se till att gå på någon provning där du kan testa.

Håkan

Medlem
När vi ändå är inne på Gigondas så skall du inte missa Montirius och Saint Cosme (om plånboken tillåter den senare). Saint Cosme gör fantastiska viner men dom är "lite" dyra. Montirius är också bra men ligger mer rimligt i pris. Mycket biodynamikflum hos den sistnämnda men bra viner utan tvekan.
St Cosme är inte så dyra, det är bara specialcuveerna som är. Deras Standardgigondas brukar alltid leverera, även om jag mer dricker deras syrahbaserade viner, har en mycket bra Crozes Hermitage tex. Håller helt med angående Montirius, bidynamikflummet märks dock inte i flaskan, förväntar man sig monsterviner blir man dock besviken.

AdamST

Medlem
De släpps en gång per år hos Franska Vinlistan (FVL) (skriv upp dig på nyhetsbrev så får du info om när). Någon månad senare släpps de även på SB antingen som Små partier eller websläpp. Brukar vara på hösten någon gång. FVL är lite billigare och släpper vissa sorter som inte når SB. Priserna hos FVL ligger bra ur ett internationellt perspektiv. Det går dock även att hitta Selosse hos handlare i Europa. Tyvärr är det väl så att om de finns kvar i lager så är priset ofta högt, annars hade de redan tagit slut... Det är inte alla som gillar Selosse stil, även om de hyllas av många. Priserna har också gått upp mycket, så min rekommendation är att köpa ett par flaskor för att se om du tycker det är värt pengarna. Eller se till att gå på någon provning där du kan testa.
FVL är jag uppskriven på, då är det bara att vänta då :)

chambertin

Medlem
Nej Selosse har ju liten produktion och mkt hög efterfrågan så priserna blir därefter och vinerna försvinner fort trots priser en bra bit över 1500kr. Bollingers Grand Année Rosé är lättare att få tag på och ngt lägre i pris och en roséskumpa som för egen del levererar fullt i klass med Selosse (hade nog t.o.m GA Rosé snäppet före Selosse Rosé på Sörplarns provning) även om stilen är ngt annorlunda.

tobbe81

Medlem
Hämtade ut min bristlylåda 7 på sb från Gabriel och Paula på bristlywine idag
Dessa ska bli spännande att få utforska framöver några ord om producenten Jean-mark seleque vineriet ligger i Pierry utanför Epernay total odlingsyta på 7.5hektar utspridda i olika byar i cote de blanc och vallee de la marne arbetet i vingårdarna är ekologiskt med biodynamiska inslag. Champagnerna vinifieras och lagras till 70% i ståltankar och 30% ek
14238121_10157439445215008_7400422812250811711_n.jpg

rs14

Medlem
Hämtade ut min bristlylåda 7 på sb från Gabriel och Paula på bristlywine idag
Dessa ska bli spännande att få utforska framöver några ord om producenten Jean-mark seleque vineriet ligger i Pierry utanför Epernay total odlingsyta på 7.5hektar utspridda i olika byar i cote de blanc och vallee de la marne arbetet i vingårdarna är ekologiskt med biodynamiska inslag. Champagnerna vinifieras och lagras till 70% i ståltankar och 30% ek Visa bifogad bild 8135

Ser trevligt ut. Har också en låda att hämta hos min lokala systembolagsbutik.

Tack för tips, får ta och kika lite närmare på det. Har inte riktigt hunnit bygga upp någon större "bank" för egen del vad gäller provade/smakade viner :)

Toppen