Var till det närmsta snabbköpet för att välja en flaska risvin till lördagens efter-tränings-släckning och jag vet inte om detta kvalificerar mig till Etikettsdrickare? Ofta slås saké in i tidningspapper innan man sätter på en etikett. Och i detta fallet föll jag för just tidningspapperet. Nästan som om att jag köpte den för etikettens skull...
Det är INTE en japansk tidning?!?
Och rubriken ovanför etiketten fick mig att spontan-PK-skratta högt inne på snabbköpet.
TÄNK om denna flaskan SHINGETSU JUNMAISHU (GUDOMLIGA MÅNEN i brukskvalitet) hade sålts på Systemet? I min fantasi blev det raljerande rubriker i både AB och Expressen. IOGT:are som indignerat uttalade sig fördömande om ALLT som har med de fördärvliga människornas leverna att göra. Folkmassorna skämdes i unison. Importören fick gå ut med ett ursäktande pressmeddelande och tappade nästan två månaders försäljning...
Men, om man betänker att INGEN av dessa självutnämnda rättvisare skulle ge sig på en tidingsartikel som hanterar amerikanska problemställningar med Cannabis utifrån ett amerikanskt politiskt perspektiv...
Jag har förmodligen för svarta och negativa tankar om den svenska pk-maffian.