Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Beställde nyss följande från Franska Vinlistan:
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 Charles Heidsieck Brut Réserve NV
NV ska tydligen ha årgång 2008 som basvin. Har aldrig provat Blanc des Millénaires 1995 men många verkar ju vara imponerade så det får bli en chansning.
Samma här. har provat båda och de är faktiskt riktigt bra. Jag var ju för långsam på vilmart 2011 så nu slog jag till på Charlie i stället. Valde i och för sig i ett par minuter mellan 1995 och några marguet sapience som är riktigt nice den med.

matage

Medlem
Testade DP 04, 06 och 04 Rose på MFW nu ikväll och som vanligt morskade jag till mig lagom dåligt omdöme för att boka in en flaska P2 -96

Tittade länge på P3 -71 men 21 papp... ;)

FVL-beställningen ligger i faggorna men jag velar fortfarande lite...

Elvis

Medlem
Beställde nyss följande från Franska Vinlistan:
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 Charles Heidsieck Brut Réserve NV
NV ska tydligen ha årgång 2008 som basvin. Har aldrig provat Blanc des Millénaires 1995 men många verkar ju vara imponerade så det får bli en chansning.

Jag garanterar att du inte kommer att ångra de här köpen. Charles Heidsieck NV med 2008-bas har jag bara druckit i SAS Business Class ett par gånger men det är riktigt bra, klart bättre än den låda med 2007-bas som jag har hemma.

Blanc des Millénaires 95 är fantastisk! Jag hade den exempelvis som vinnare mot Krug 2003, Winston Churchill 2000, Comtes 2005, Ruinart 2004 och Cristal 2006 för två år sedan (dock tror jag Cristal 2006 har högre potential)!

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag garanterar att du inte kommer att ångra de här köpen. Charles Heidsieck NV med 2008-bas har jag bara druckit i SAS Business Class ett par gånger men det är riktigt bra, klart bättre än den låda med 2007-bas som jag har hemma.

Blanc des Millénaires 95 är fantastisk! Jag hade den exempelvis som vinnare mot Krug 2003, Winston Churchill 2000, Comtes 2005, Ruinart 2004 och Cristal 2006 för två år sedan (dock tror jag Cristal 2006 har högre potential)!

Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 är riktigt bra. Har bara en kvar. Bästa vin 2015 för mig. Mest prisvärt är dock NV med bas 08. Har 7 kvar... den är grym. Kostar ca 300 i champagne. Dyr i Sverige

magnum

Epernay, Frankrike

I Frankrike är det nu årgång 2009 som basvin......

LeChat

Medlem

Trevlig läsning, tack för infon Elvis! :)
Har länge tänkt att jag skulle köpa ett par flaskor Blanc des Millénaires 95 men 1400:- på bolaget har gjort att köpet inte fått högsta prioritet. Så när jag nu kunde köpa för 1000:- flaskan blev frestelsen för stor. Måste ha! :)

DSC_0231.JPG

Blandbild på de senaste intressanta köpen. Togs i samband med att ordningen återställde då flaskorna kollapsade i förvaringen.
2010 Klinec Quela
2015 Bott Frigyes Kadarka
2014 Brewer-Clifton Sta Rita Hills
2012 Au Bon Climat Knox Alexander Pinot Noir
2013 Ojai White Hawk Syrah
2005 La Rioja Alta Gran Reserva 904
2012 Château Sixtine cdp

Cdpn ska väl få ligga några år, men, annars är allt avsett för konsumtion "i närtid", typ i år eller så. Allt köpt via monopolets bs eller privatimport från wine waves.

Dom här små parti och weblanseringarna blir ju min död, eller iaf plånkans död. I förra veckan inhandlades två Chateau d'Ampuis 2012, en Chateau Gruaud-Larose, en Macan Benjamin de Rotschild och bara för att, även en Pol Roger Bdb 2008.

Sen tittar man på kommande lanseringar och småpartier och ser att minst lika mycket skoj till som Clape och Keller och f-n o hans moster dyker upp. Ajajaj :)

matage

Medlem
Så snoozade man för länge på FVL då och missade både BdM -95 och NV på halvflaska..
Dagens i-landsproblem... men bittert är det!

Dejzan

Medlem
Fan vad skönt!
Jag fick lite ågren eftersom jag kände mig tvungen att köpa från Franska Vinlistan till de priser de erbjöd, nu slipper jag bry mig om det :)
Måste säga att jag håller med dig, lite samma känsla som när man slänger in lite olika bud på en auktion i tron om att man aldrig kommer vinna alla, för att sen upptäcka att man faktiskt var nära att vinna allt man bjöd på(men inte har råd med)...

downtown

Medlem
Jag håller med! 2008-basen är bästa jag provat. Har bara fyra kvar av den, så det är dags för en låda till :)

Stenberg

Medlem
Så snoozade man för länge på FVL då och missade både BdM -95 och NV på halvflaska..
Dagens i-landsproblem... men bittert är det!
Nu är jag ännu gladare att jag fick tummen ur i helgen och fick iväg min beställning. Det kunde lika gärna varit jag... :rolleyes:

Och med tanke på vilken tråd vi är i kanske jag borde redovisa mitt inköp oxå. Det blev varierade antal av:
CH NV -08-bas (som jag inte ens har smakat men hyllningarna här tar ju aldrig slut)
Vilmart Rose -10
Marguet Sapience -07 (i ett försök att rädda @Daniel A ur provokationen)
CH BdM -95 (delad låda med @Emanuel , som förvisso han betalat så nu är jag skuldsatt oxå)

Vid närmare eftertanke har jag inte smakat någon av dem, även om jag druckit annan årgång av Vilmart. Sådan är forumets makt. :eek:

Nu skulle jag bara behöva få in lite lön på kontot oxå :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var till det närmsta snabbköpet för att välja en flaska risvin till lördagens efter-tränings-släckning och jag vet inte om detta kvalificerar mig till Etikettsdrickare? Ofta slås saké in i tidningspapper innan man sätter på en etikett. Och i detta fallet föll jag för just tidningspapperet. Nästan som om att jag köpte den för etikettens skull...
Det är INTE en japansk tidning?!?
Och rubriken ovanför etiketten fick mig att spontan-PK-skratta högt inne på snabbköpet.

IMG_6019.JPG

TÄNK om denna flaskan SHINGETSU JUNMAISHU (GUDOMLIGA MÅNEN i brukskvalitet) hade sålts på Systemet? I min fantasi blev det raljerande rubriker i både AB och Expressen. IOGT:are som indignerat uttalade sig fördömande om ALLT som har med de fördärvliga människornas leverna att göra. Folkmassorna skämdes i unison. Importören fick gå ut med ett ursäktande pressmeddelande och tappade nästan två månaders försäljning...

Men, om man betänker att INGEN av dessa självutnämnda rättvisare skulle ge sig på en tidingsartikel som hanterar amerikanska problemställningar med Cannabis utifrån ett amerikanskt politiskt perspektiv...

Jag har förmodligen för svarta och negativa tankar om den svenska pk-maffian.

matage

Medlem
Fan vad skönt!
Jag fick lite ågren eftersom jag kände mig tvungen att köpa från Franska Vinlistan till de priser de erbjöd, nu slipper jag bry mig om det :)
Dåliga nyheter! ;) ;)

Jag mailade dem och de har fått tag i lite mer BdM -95 så nu har jag en låda på ingång (just när jag mentalt reallokerat pengarna...)

Skynda skynda!!

Last edited:
Toppen