Schysst att se så mycket tyskt! Har du druckit några av 2015 än? Något som går att dricka idag?
Ja, jag gillar ju tyskt, även i fast form, så att säga.
Jag lade upp ett miniprojekt med att dricka andraviner, Ortswein, för att rikta in mig på de Grosses Gewächs jag ska köpa. Det var lättare sagt än gjort. Ortswein visade sig oftast vara blandningar av olika lägen, så det kom av sig lite.
Ned har i alla fall slunkit von Buhl Deidesheimer, Rebholz vom Buntsandstein, Kühling-Guillot Niersteiner och kanske någon till. Ingen av dem rakt av från GG-lägen.
Tänkte spara på Wittman Westhofener och Georg Breuer Rauenthaler, då jag har motsvarande GG från samma årgång liggande. Kunde vara kul att gradvis testa mot varandra.
Jag rapporterade ju om Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Spätlese, men jag säger det igen: Trots skum kork knasigt gott redan nu för den med smak för "süss-säurespiel".
Om 2015 går att dricka? Jodå, men jag har inte druckit några av de bättre. Tänkte lägga upp noteringar från andravinsdrickandet vad det lider. Jag är osäker på hur mycket det ger att låta ortsvinerna ligga, men det visar sig 2020 då Breuer och Wittmann går till slakt.