Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

M

Mouton

SQN: Ditt eller ert livs bästa investering kan vara att inte köpa någon av varje, så att säga.
Å andra sidan spar du pengar genom att inte åka på semester också, eller attt inte göra
andra roliga saker i livet.
Gillar ni vin så är det värt att prova. En av varje, men låt vila eller lufta riktigt ordentligt.
Och njut sedan för fulla muggar...
Sen kan det gå åt endera hållet. Vin i framtiden blir ohemult dyrt eller så blir det inte så.
Jag gjorde ”missaget” att köpa och prova en 2010 års Five Shooter Syrah. Obeskrivbar njutning som har kostat mig en miljon och en grön häst...eftersom jag vill uppleva detta igen och igen och igen.. Jag köpte två av varje igår...
Den investeringen är nog long gone. Priset falar tillgängligen ökar. Parker har sålt sitt imperium, så klart paret Krankl har ju självklart insett sin situation. Det är inte en slump, att dom finns för alla helt plötsligt.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nej, det var ju helst det jag ville slippa!:)
Jag är mest nyfiken och tycker kanske egentligen att de lämpar sig bäst som provningsvin än att för mig och frun att öppna till entrecoten en lördagkväll. Men jag är ju ingen vinprovare utan en typisk vindrickare, dock lite nyfiken. Så en av varje eller två syrah?:)
Definitivt en av varje säger jag som eg bara har druckit Syrah och bara har Syrah i skåpet. Detta bara för att Grenache är svårare att få tag på. Jag är Syrah-lover men riktigt bra Grenache har seglat upp rejält i min druvlista och jag tror SQN Grenache är mycket bättre än riktigt bra! Kan knappt bärga mig...och tur att man inte måste vänta i 10+ år...

Gomseglet

Medlem
Dagens inköp:

1x 2016 Schäfer-Fröhlich Schiefergestein Bockenauer Riesling Trocken

Ska du dricka Schiefergestein snart? Har du druckit Schäfer-Fröhlichs andraviner tidigare? Vad tyckte du?
Jag är så full av frågor eftersom jag fick bestämda intryck av det där som vore intressant att jämföra.

Senaste köpet:
Några flaskor Simard och 2fl Psi från småpartier.
A9CF11C0-EDA2-475A-9F21-5D8E7824CE89.jpeg
76EFB03E-E8DB-4F05-9792-30B1A419F8F8.jpeg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ska du dricka Schiefergestein snart? Har du druckit Schäfer-Fröhlichs andraviner tidigare? Vad tyckte du?
Jag är så full av frågor eftersom jag fick bestämda intryck av det där som vore intressant att jämföra.

Tänkte dricka den någon varm sommardag, så det beror nog på vad du menar med snart, men ja.. innan juli är över hoppas jag! Har aldrig druckit något från Schäfer tidigare. Testar mig fram lite på vita sidan och bygger upp ett litet lager. :) Kan återkomma med rapport när flaskan är slut.

Lust att dela dina tankar öppet här tillsvidare?

jeps

Medlem
Lite gott och blandat på senaste tiden - en del till vårens sparris, annat till framtida festligheter och några till källaren:
2016 Wachenheimer Riesling
2016 Leitz Schlossberg Riesling
2008 Diebolt-Vallois Fleur De Passion
2013 Brezza Barolo Cannubi
2013 Vajra Barolo Bricco Delle Viole
+ diverse Caparsa beställt via fanwine - någon som testat att handla via denna sida?

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Den investeringen är nog long gone. Priset falar tillgängligen ökar. Parker har sålt sitt imperium, så klart paret Krankl har ju självklart insett sin situation. Det är inte en slump, att dom finns för alla helt plötsligt.
Jag fattar inte riktigt.
Vinets kvalitée har väl inget med att Parter sålt sitt imperium att göra?
Och tillgängligt "för alla" är väl ändå att ta i? Jag stod först i kön i Stockholm och fick inte köpa så många jag ville. Sen tog de slut

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tror du missuppfattat Bror lite? Han menar att INTE köpa en flaska kan vara livets bästa investering och där håller jag med honom för det blir dyrt att börja köpa. Sen tror jag Krankls sätt att göra vin alltid kommer att uppskattas av finewineskonsumenter. Alltid hantverksmässigt och med en tydlig idé att den ena årgången inte skall vara den andra lik vare sig produktionsmässigt eller innehållsmässigt. Och att den är för alla har jag svårt att ta in. Det görs troligtvis < 50 000 flaskor per år och av dessa har vi fått ca 0,5%. Total allokering 276 flaskor och detta inkluderar både Syrah och Grenache. För alla och envar? Tror inte det.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag tror du missuppfattat Bror lite? Han menar att INTE köpa en flaska kan vara livets bästa investering och där håller jag med honom för det blir dyrt att börja köpa. Sen tror jag Krankls sätt att göra vin alltid kommer att uppskattas av finewineskonsumenter. Alltid hantverksmässigt och med en tydlig idé att den ena årgången inte skall vara den andra lik vare sig produktionsmässigt eller innehållsmässigt. Och att den är för alla har jag svårt att ta in. Det görs troligtvis < 50 000 flaskor per år och av dessa har vi fått ca 0,5%. Total allokering 276 flaskor och detta inkluderar både Syrah och Grenache. För alla och envar? Tror inte det.
Tack. Vill jag inte känna mig missförstådd så måste jag vara mycket, mycket tydlig. Det var jag inte denna gång. Tack för förtydligandet och den höga diplomatiska nivån i det du skriver. Det hade jag inte heller mycket av. Tack

M

Mouton

jag menade inte att vara kritisk mot någons personliga smak, den är som baken. Men nog tycker jag att tillgänglighet på dessa viner har ökat.

Håkan

Medlem
Jag tror faktiskt att stilen något ligger honom i fatet. Vinvärlden har gått från mest av allt till finstämdhet på rätt kort tid. Jag imponeras av vinerna varje gång jag dricker dem (inte så ofta), senast av "Just for the love of it". Men de lider lite av en klumpighet och balanserar farligt nära obalanslinjen, nu provade jag mot La Turque 1988 och då var det rejäl klasskillnad (och Grange 98 föll pladask i motståndet). Men Krankl är bra på att odla myten om sig själv, sen får han dementera detta hur många gånger som helst.

Gomseglet

Medlem
Tänkte dricka den någon varm sommardag, så det beror nog på vad du menar med snart, men ja.. innan juli är över hoppas jag! Har aldrig druckit något från Schäfer tidigare. Testar mig fram lite på vita sidan och bygger upp ett litet lager. :) Kan återkomma med rapport när flaskan är slut.

Lust att dela dina tankar öppet här tillsvidare?

Ja då, jag tänkte bara undvika att komma farande med en massa åsikter om det ska blindtestas.
Jag upplevde vinet som korrekt, men oväntat tråkigt. Utjäst Riesling åt citrushållet, men sedan då? Jag undrar hur andra upplevt det, producenten har gott rykte och så vidare.
Det dracks som en del i min pågående andravinsodysse, som jag ska rapportera om vad det lider. Drickandet går på sparlåga.

Toppen