Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tänkte bjuda på lite steak au poivre (nötkött med en gräddsås smaksatt med svartpeppar och flamberad cognac), och tänkte köra ett Chateauneuf-du-pape till då det är klassiskt. Budgeten är inte enorm, utan funderade på någon av följande:

Le Hurlevent
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-hurlevent-229101

Domaine du vieux lazaret
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bolagets smakbeskrivningar är väldigt olika, och jag är lite osäker på vad som funkar till maten. Svartpeppar i sig har tanniner, samtidigt som man har den gräddiga och runda såsen.

Förslag, tankar, åsikter?
Om du önskar Châteauneuf-du-Pape till maten skulle jag lägga ett par tior till och komma upp ett avsevärt snäpp kvalitetsmässigt. Som @Patrik Sellin skrev så är både Xavier och Vatican ett bättre val. Både Le Hurlevent och Vieux Laxaret saknar lite tyngd vilket finns i de båda andra. Min personliga favorit av dessa är Cuvée de Vatican, släpps idag på Systembolaget.

B

bjornluc

Idag var det dags att fylla vinkylen, blir väldigt nyfiken på Saint-amour:en, var ett tag sen (läs flera år) som jag drack en flaska därifrån, sen blev det också caben The Manor House efter tips från forumet. Fortsatt trevlig helg...
C75581C7-68E7-4D02-A822-BC4D0F33C44C.jpeg

JonasBo

Medlem
Blev lite italienskt:

4x 2013 Marengo Mario Barolo Bricco Delle Viole
4x 2013 Ca' Növa Barbaresco Montefico Bric Mentina
1x 2016 Alessandria Fratelli Verduno Pelaverga Speciale
1x 2017 Cogno Elvio Langhe Nascetta Di Novello

Provar väl en Ca' Növa och Barolon åker väl ner i källaren direkt.
Vart köpte du Marengon?

Elvis

Medlem
Idag gjorde jag något som jag nästan aldrig gör. Jag slank in på mitt lokala Systembolag på Lidingö och spontantköpte vin utan att ha gjort någon research. Jag ska nämligen resa bort senare i veckan och vill att det ska finnas lite drickviner i källaren som min fru kan välja mellan. Jag tog en korg och plockade åt mig sex flaskor:

2 flaskor Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles 2016
2 flaskor La Spinetta Ca' di Pian Barbera d'Asti 2015
1 flaska Poliziano Vino Nobile di Montepulciano 2015
1 flaska Roda Reserva 2013

Sétilles är vår "hus-chardonnay" och Roda brukar vi tycka om. Jag har druckit La Spinettas Barolo och Barbaresco vid några tillfällen men aldrig deras Barbera d'Asti. Poliziano har jag aldrig provat.

LeChat

Medlem
Ropade in två Krug GC 163 edition på magnum idag. Med avgifter och transport så landade det på 3490:- per flaska. Känns som ett ok pris. Har själv ingen erfarenhet tidigare av magnumbuteljer men funderar över hur länge de ska ligga, på ett ungefär, för att leverera som bäst?

Bara säga grattis.
Krug är aldrig fel o blir ännu bättre på magnum.
Beroende på hur mogen du vill ha men 20 år lär den absolut klara i en bra källare.

LarsW

Medlem
Ropade in två Krug GC 163 edition på magnum idag. Med avgifter och transport så landade det på 3490:- per flaska. Känns som ett ok pris. Har själv ingen erfarenhet tidigare av magnumbuteljer men funderar över hur länge de ska ligga, på ett ungefär, för att leverera som bäst?
Det får ju faktiskt sägas vara ett (två) fynd då det är drygt 1000kr mindre per flaska än på SB! Gratulerar! :)

Enig med inlägget ovan angående lagringstid. 163an ska vara degorgerad 2014, läser man lite mellan raderna i beskrivningen av den låter det som en lite "lättare" GC, så kanske kan drickas lite yngre än vanligt?
Har dock tyvärr inte smakat den själv, men det borde väl finnas forumsfolk här som gjort det.

Last edited:

LeChat

Medlem
Har dock tyvärr inte smakat den själv, men det borde väl finnas forumsfolk här som gjort det.
Jag har druckit 163 edition på vanlig flaska och den var kanongod men det var det här med magnumformatet och hur mycket den påverkar lagringstiden, men ni verkar ju eniga om att den kan få mogna ett bra tag till. :)

Elvis

Medlem

Till att börja med: grattis! Krug GC på magnum är det bland det bästa man kan dricka. Det magiska med champagne på magnumbutelj är att de faktiskt är bättre än flaskor redan som unga, det är inte bara lagringsbarheten som är bättre. Jag skulle föreslå att du korkar upp den ena inom det närmaste året - det kommer att bli en upplevelse. Den andra kan du spara i många år (om du vill) och det är en ren smaksak när det är optimalt att korka upp.

jrick

Medlem
Bokade precis ett sexpack från Le Clos du Moulin aux Moines på fanwine.se - verkar vara en spännande producent och trevlig prissättning för att vara Bourgogne. Jag köpte Pernand-Vergelesses blanc Les Combottes 2015 * 2 , Pinot Noir Vin Nature 2017 * 2 och Pommard 1er Cru Clos Orgelot 2013 * 2. Brukar inte skriva vad jag köper här men nu hoppas jag på att öka intresset så att projektet går igenom. :)

Skaggs

Medlem
Bokade precis ett sexpack från Le Clos du Moulin aux Moines på fanwine.se - verkar vara en spännande producent och trevlig prissättning för att vara Bourgogne. Jag köpte Pernand-Vergelesses blanc Les Combottes 2015 * 2 , Pinot Noir Vin Nature 2017 * 2 och Pommard 1er Cru Clos Orgelot 2013 * 2. Brukar inte skriva vad jag köper här men nu hoppas jag på att öka intresset så att projektet går igenom. :)

Bokade 15 flaskor (dock bara 1/5 som är mina).

Daniel A

Administratör
Kul!

Jag tog två av det mesta, och en Clos Orgelot 2013 (ingen 2014). Verkade vara en sympatisk producent, och jag gillar konceptet Fanwine jobbar med!

Toppen