Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
OK när jag ändå promotar fanwine.se-grejer för att jag vill att projekten ska gå igenom så kan jag väl promota Caparsa också.Här har jag beställt en blandad låda av årgångar av Caparsino, med extra flaskor av 2012 och 2010. Om man gillar lite mer rustika viner, såsom Roddolo och San Fereolo i Piemonte, COS på Sicilien eller Bucciarelli i Chianti så gillar man det här! Det går ju att köpa små kvantiteter, 3 flaskor eller uppåt är det som gäller. Just nu är frakten 62 kr upp till 12 flaskor då den blir gratis.

Last edited:

JonasBo

Medlem
Idag gjorde jag något som jag nästan aldrig gör. Jag slank in på mitt lokala Systembolag på Lidingö och spontantköpte vin utan att ha gjort någon research. Jag ska nämligen resa bort senare i veckan och vill att det ska finnas lite drickviner i källaren som min fru kan välja mellan. Jag tog en korg och plockade åt mig sex flaskor:

2 flaskor Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles 2016
2 flaskor La Spinetta Ca' di Pian Barbera d'Asti 2015
1 flaska Poliziano Vino Nobile di Montepulciano 2015
1 flaska Roda Reserva 2013

Sétilles är vår "hus-chardonnay" och Roda brukar vi tycka om. Jag har druckit La Spinettas Barolo och Barbaresco vid några tillfällen men aldrig deras Barbera d'Asti. Poliziano har jag aldrig provat.

Gillar spinettas Barbera d'Asti! Har druckit 2012 & 2013 men inte 2015

Fredrik L

Medlem
Om det ska promotas fanzine-projekt så vill jag lyfta fram Fattoria di Lamoles riktigt snygga Chianti Classicos. Ren fin frukt, ingen ny ek, medelfylliga och balanserade. Dessutom sympatiskt odlade av en riktig entusiastgubbe - Paolo Socci - 600 möh på restaurerade terasser i byn Lamole, som i historiska källor länge har omtalats som en av de bästa växtplatserna för Sangiovese i Chianti. Jag var där i somras och gillade verkligen vinerna. Troligen är det gubbens bristande marknadsföring som gör att de inte är mer kända - han verkar satsa det mesta av sin energi på odlingarna och forskande i ortens vinhistoria.

Visst, toppvinerna är inte billiga, men den priskänslige kan slå till på ett trepack av den vanliga Chiantin för 200 kr/flaska, så har ni ett mycket trevligt vin till pizza, pasta och lättare kötträtter. Själv har jag hittills bokat upp mig på 6 flaskor av diverse slag, men ska nog utöka det med några av de fina magnumflaskorna också.

Fredrik L

Medlem
OK när jag ändå promotar fanwine.se-grejer för att jag vill att projekten ska gå igenom så kan jag väl promota Caparsa också.Här har jag beställt en blandad låda av årgångar av Caparsino, med extra flaskor av 2012 och 2010. Om man gillar lite mer rustika viner, såsom Roddolo och San Fereolo i Piemonte, COS på Sicilien eller Bucciarelli i Chianti så gillar man det här! Det går ju att köpa små kvantiteter, 3 flaskor eller uppåt är det som gäller. Just nu är frakten 62 kr upp till 12 flaskor då den blir gratis.
Beställ ett trepack av Fattoria di Lamole, så beställer jag ett från Caparsa.

Wintermute

Medlem
2x Martini Alexander Valley
3x Cuvée Vatican
2x Brännland iscider (15 och 16)
DSC_0587.JPG

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Så är Parisresan över. Jobbigt med jobb på resan när det var så in i h-e bra väder:eek:! hittade till slut nya lokalisationen av Le Quinze Vins. Givetvis stängt men jag såg rörelse i lokalen och ringde på:rolleyes:. Ok. Inget drickande på plats men vin för avhämtning (som vicken j-a restaurang som helst) gick bra. Jag var inriktad på en flaska 2015 från Norra Rhone och en flaska 2016 från Södra och gick därifrån med följande:
2016 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Les Gallimardes mellanvinet 90% Grenache och 10% Syrah. Endast Syrah lagrad på fat. Har 2010 av deras toppcuvée. Tror mycket på denna.
2015 Domaine Jean-Michel Stephan Côte-Rôtie Nature Helt nytt för mig men verkar intressant. har någon testat?
IMG_7076 2.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
Så är Parisresan över. Jobbigt med jobb på resan när det var så in i h-e bra väder:eek:! hittade till slut nya lokalisationen av Le Quinze Vins. Givetvis stängt men jag såg rörelse i lokalen och ringde på:rolleyes:. Ok. Inget drickande på plats men vin för avhämtning (som vicken j-a restaurang som helst) gick bra. Jag var inriktad på en flaska 2015 från Norra Rhone och en flaska 2016 från Södra och gick därifrån med följande:
2016 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Les Gallimardes mellanvinet 90% Grenache och 10% Syrah. Endast Syrah lagrad på fat. Har 2010 av deras toppcuvée. Tror mycket på denna.
2015 Domaine Jean-Michel Stephan Côte-Rôtie Nature Helt nytt för mig men verkar intressant. har någon testat?
Visa bifogad bild 14508
Jean-Michel Stephan är grymt trevlig! Instegsvarianten är möjligen aningen lätt för den som vill ha kraft, men alla varianter jag druckit har levererat klass i min mun! :)

Fredrik L

Medlem
Vilken årgång på Chianti Classico rekommenderar du och vilket av de vingårdsbetecknade vinerna?
2013 är ju en bra årgång, och det var den jag drack och gillade. De vingårdsbetecknade har jag inte provat, men Le Stinche Riserva 2011 har jag gillat mycket. Just den årgången går ju dock inte att beställa tyvärr. Fanwine gillar Lama della villa bäst bland de vingårdsbetecknade verkar det som.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har väl tyckt att det varit lite stor flaskvariation och att priset varit väl högt, men helt klart en intressant producent med en egen stil.

Högt pris håller jag med om, men så brukar ofta vara fallet med populära producenter från klassiska regioner. :)
Låter iaf intressant:) Köpte min flaska en bit under CT average. Enligt försäljaren på plats drickfärdig redan nu men ännu bättre om 2-3 år?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Köpte även på mig
3x 2015 Chiara Condello Är det någon som hunnit prova denna?
Har testat det vid två tillfällen för att kontrollera att jag inte behöver skämmas för tipset. Det är minst lika bra som på provningen. Rejäl syra, fin frukt: körsbär och lingon, tobak och choklad. Det händer en hel del med luft: det blir betydligt lugnare med en timme i karaff, men att dricka det från nyöppnad flaska har också sin charm.

Testade den mot Flechas de Los Andes Gran Malbec 2012, som jag också gillade på provningen. Malbecen hängde inte alls med Chiara. Bra frukt men inte så mycket mer. Chiara vann på knock och det var samtliga i sällskapet överens om.

Kevin L

Medlem
Har testat det vid två tillfällen för att kontrollera att jag inte behöver skämmas för tipset. Det är minst lika bra som på provningen. Rejäl syra, fin frukt: körsbär och lingon, tobak och choklad.

Låter ju verkligen fint, men låter nästan som att den kan blir ännu finare om man ger den två år?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Låter ju verkligen fint, men låter nästan som att den kan blir ännu finare om man ger den två år?
Kanske, efter att ha druckit den nyöppnade flaskan drog jag den slutsatsen. Men luftningen hade ganska stor effekt. Om man uppskattar pigga syror och fräsch frukt kan man nog lika gärna dricka det direkt: det är inte mycket fat att tala om och tanninerna är redan i balans.

Håkan

Medlem
Låter iaf intressant:) Köpte min flaska en bit under CT average. Enligt försäljaren på plats drickfärdig redan nu men ännu bättre om 2-3 år?
Min personliga åsikt är att Stephan inte är någon producent som skall ligga länge (mer än 2-3 år). Det känns som om de äldre årgångar jag druckit varit något mer svajigare än nya men det finns samtidigt ingen kausalitet angående detta. Om något är gott nu varför vänta?

Toppen