Nästan dråpligt att läsa deras svar som är exakt samma som jag fått men det var väsentligt längre tillbaka.
Skrev och frågade samma sak till SB vid två tillfällen (en gång på 80-talet och en gång på 90-talet) efter att förgäves ha försökt få tag på rätt årgång. Den senaste gången var det när flera viner bytte från 1990 till 1991 (same same eller...
). Då fick man helt enkelt ringa runt och be ngn i butiken och kolla vad dom hade på hyllan för att få rätt (före Internet ni vet
).
Sedan har jag för mig att SB har en policy som säger att två viner från samma producent men från olika årgångar tilldelas olika art.nr men jag har aldrig riktigt klurat ut vad som krävs av ett vin för att slippa blandas ihop med en annan årgång.
Kan för mitt liv inte komma på någon annan distributionskanal för vin i världen (skulle vara ngn av de andra världsledande monopolen då kanske) som har samma artikelnummer på två viner av olika årgång. Dom kanske har tillgång till fler artikelnummer än SB då förstås.
Känns i alla fall tryggt dock att dom med världens bästa sortiment håller hårt i dom dyrbara artikelnumren och inte lägger tid på trivialiteter som olika årgångar i alla fall.