Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Dricks San Fereolon bäst nu?
Austri 2011 kändes lite spretig så den får ligga lite längre.
Både nu och om 5-8 år, förmodligen längre. Vi drack en 2003:a för inte så länge sedan och tyckte den var finfin. Tack och lov blir man inte helt ruinerad av att köpa San Fereolo så det är bara att tanka på.
Jag håller med om att Austri känns spretigare, vilket jag helt och hållet skyller på de 90% barbera som vinet består av (resterande 10% är nebbiolo). San Fereolo (den blågula) och även "1593" och "Valdibà" består av 100% dolcetto.

The Wall

Medlem
Ni andra köper ju otroligt dyra och sällsynta saker, så med viss oro för att bli totalt sågad skriver jag nu att jag ändå känner mig lite nöjd med att ha köpt några flaskor av Pingus tredje vin Psi; https://www.systembolaget.se/produkt/vin/psi-9231701/

Ingen aning om hur länge de bör ligga, men det känns kul att ha några flaskor som ligger i alla fall. :)
Ös på bara med vad du köper och dricker, det är precis som bland annat @LarsW och @Anders Landström skriver; köp det du gillar och har råd med och känn ingen stress. Jag själv köper och dricker inte några superkanoner och är huvudsakligen på jakt efter viner som överpresterar och är samtidigt vettigt prissatta (helst under 300 kr, men gärna mycket lägre), det är dessutom en bonus om de gör väl ifrån sig efter en tids lagring. En sanslöst kul överraskning var den 2006 Stoneleigh Pinot Noir som jag köpt för 14-15 år sedan för knappt 100 kr och som var finfin när vi drack den för en dryg vecka sedan. Visst, det var inte topp-Bourgogne, men det var mogen PN som höll ihop bra och smakade utmärkt. Det experimentet fick mig att raskt klicka hem 3 flaskor (à 117 kr) för att testa om sådär 10-15 år.

Champagne99

Medlem
Ös på bara med vad du köper och dricker, det är precis som bland annat @LarsW och @Anders Landström skriver; köp det du gillar och har råd med och känn ingen stress. Jag själv köper och dricker inte några superkanoner och är huvudsakligen på jakt efter viner som överpresterar och är samtidigt vettigt prissatta (helst under 300 kr, men gärna mycket lägre), det är dessutom en bonus om de gör väl ifrån sig efter en tids lagring. En sanslöst kul överraskning var den 2006 Stoneleigh Pinot Noir som jag köpt för 14-15 år sedan för knappt 100 kr och som var finfin när vi drack den för en dryg vecka sedan. Visst, det var inte topp-Bourgogne, men det var mogen PN som höll ihop bra och smakade utmärkt. Det experimentet fick mig att raskt klicka hem 3 flaskor (à 117 kr) för att testa om sådär 10-15 år.

Budgeten för glas är större än budgeten för vin? :) Rent hypotetiskt alltså, för om frun är här och snokar så har du ju såklart inga planer på fler inköp ;)

The Wall

Medlem
Budgeten för glas är större än budgeten för vin? :) Rent hypotetiskt alltså, för om frun är här och snokar så har du ju såklart inga planer på fler inköp ;)
För att uttrycka saken försiktigt; jag ligger på minus när det kommer till antalet kvadratmeter till förfogande, oavsett vilken artikel som avses. Senast igår kom tydligen "skjortor" och "skor" upp till diskussion, lite oklart varför. :confused:

Stefan J

Medlem
Inget SB släpp eller tilldening på FVL i år men blir lite Selosse påfyllning ändå. Känns som det är färdig handlat Selosse för ett tag framöver men man har haft fel förr :cool: Två * VO, rose, Le cote Faron och Les Carelles (samtliga med 2013 bas).
För att undvika att betalda transport platser gick outnyttjade så blev det påfyllning med ett par Delamotte 2008 också efter positiva omdömen framför allt från @Jos (har ej öppnat lådan jag har sedan tidgare).

skumpa_2020_dec.jpg

Jos

Medlem
Inget SB släpp eller tilldening på FVL i år men blir lite Selosse påfyllning ändå. Känns som det är färdig handlat Selosse för ett tag framöver men man har haft fel förr :cool: Två * VO, rose, Le cote Faron och Les Carelles (samtliga med 2013 bas).
För att undvika att betalda transport platser gick outnyttjade så blev det påfyllning med ett par Delamotte 2008 också efter positiva omdömen framför allt från @Jos (har ej öppnat lådan jag har sedan tidgare).

Visa bifogad bild 21632
Bara att poppa så får vi höra omdömet :)
Samtliga flaskor alltså, - men du får bjuda in först! :D

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt

Visa bifogad bild 21632
Vart lyckades du få tag i Selosse rosé?

Thirsty

Smygnykterist

Visa bifogad bild 21632
En horisontalprovning av Selosse odlare känns som ett lämpligt team på BYOB. :)
(så att du även kan verifiera att det var rätt flaskor du köpte ;))

matage

Medlem
Mina smakpreferenser säger att San Fereolon är det godaste vinet, förmodligen tätt följd av Montus. Med det sagt, de övriga i inköpet är inte direkt undermåliga heller.:)
När jag testade San Fereolo -11'orna föredrog jag Austri med marginal men till en ordentlig Tomahawk satt ju Doglianin som en smäck och för prispunkten ska jag nog plocka upp några extra :)
Hade egentligen beslutat (igen) att inte köpa mer Selosse men när jag fick frågan om jag ville ha den där lådan gick det inte att säga nej.

The Wall

Medlem
När jag testade San Fereolo -11'orna föredrog jag Austri med marginal men till en ordentlig Tomahawk satt ju Doglianin som en smäck och för prispunkten ska jag nog plocka upp några extra :)
Hade egentligen beslutat (igen) att inte köpa mer Selosse men när jag fick frågan om jag ville ha den där lådan gick det inte att säga nej.
Jag upplevde att 12:an har lite mer kropp, umph och smak än 11:an.
Trevliga bekanta du har; ”vill du ha en låda Selosse?” :) Hmm, synnerligen svår fråga....

MarkusJ

Medlem
Jag är också bra nyfiken på var man får tag på lite Selosse, förutom Bukowskis och FVL. Det var ju trots allt Selosse som fick mig in i det här fördärvet från början.

Gissar att det är mest "privata kontakter", eller ställen som man inte gärna delar med hela internet. Har dålig koll på utländska handlare, men kollat på lite ställen som jag läst om på forumet utan att hitta något (i lager iaf) :( Alla tips mottages hjärtligt!

Trådskapare
A
Knep ett sexpack E Pira Chiara Boschis Via Nuova 2016 som släpptes idag. Fått bra recensioner (Galloni 100p och parker 97p) men gissar att det dröjer många år innan man får full glädje av denna.

Hur vet du att du fick dem? Bekräftelse kommer väl först när leverantör godkänt order eller?

Köpte för övrigt utomlands till något högre pris men å andra sidan även magnum som inte verkar släppas i Sverige

Last edited:
Toppen