chambertin
Medlem
Vem vet om det är terroir, vinmakning eller ngt annat (rökighten i sydafrikanska viner). Inte jag i alla fall.Är det inte "terroir" då? Brettiga viner uppskattas av många, trots att tonen kan dyka upp i viner från alla möjliga regioner?
Skämt åsido, överdrifter är aldrig bra, jag kan själv bli oerhört besviken när det blir för mycket av exempelvis rök. Men, jag gillar när olika länder/regioner går att hålla isär sensoriskt och när de har en egen stil. Jag håller alltså med i stort...
Har du sett läst ngt om det och hur det uppkommer ? Du verkar ju vara väldigt intresserad av Sydafrika som vinland.
Har själv läst en del spekulerande artiklar (virus, brandrök m.m) men inte ngt som verkar ha varit välunderbyggt.
Brett t.ex anses ju allmänt som en defekt av många vinmakare i bl.a Australien medan en touche a densamma knappast upprör ngn i Portugal. Är brett personlighet då ? Tjaa svårt att säga men i vissa fall skulle jag svara ja på den frågan (t.ex vad gäller Pegaus viner som (i alla fall förr) ofta haft den karaktären medans det känns som ngt relativt ovanligt i Châteauneuf som helhet). Pegau kan ju knappast varit omedvetna om karaktären och kuren mot det är ju ingen raketingenjörskunskap så det känns som ett medvetet val att låta det vara kvar.
Visst uppskattar jag liksom det flesta vinintresserade skillnader mer än likformighet. Personlighet hos ett vin kanske för mig mer är en term som jag förknippar med ngt mer unika eller ovanliga (för regionen eller vintypen) drag snarare än mer allmäna karaktärer.
Sen håller jag helt med dig att det givetvis är intressant och utvecklande om man kan hitta sensoriska markörer som hjälper en på traven mot att förstå mer. Har dock personligen gått på fler minor än säker mark vad gäller detta under de år jag provat vin så att generaliserande beskrivningar om regioner/kommuner känns mest som att det är till för dom som skriver vinböcker. Terroir (vad det nu är ?) spelar aldrig ut alla andra val som en vinmakare kan göra från vingård till färdigt vin ( klonurval, ålder på rankan, avkastning, årgång, naturjäst/odlad jäst, kallmacerering eller ej, mognadsgrad på druvorna, sortering, avstjälkning, övrig vinmakning, lagring/fathantering/rostning/ekurval osv...).