Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

buteljen

Medlem
4F407FAA-F9A7-4D80-A70F-257149747A8C.jpeg

Det här vinet har jag jagat men inte hittat förrän jag köpte betalversionen av Winesearcher. Jane Anson har nämnt det flera gånger i hennes olika webinars. Det är en av mycket, mycket få vingårdar som har samma “sticky clay”-lerjord som Chateau Petrus (det är tydligen mindre än 1% av vingårdarna i Bx som har denna “sticky clay”). Producenten heter Chateau Tournefeuille och den här cuveen (La Cure) är gjord på druvor enbart från den lerjorden. 80% Merlot och 20% Cab Franc. Hon skriver i sin bok att “La Cure is one of the great unknown wines of Bordeaux. And should be sought out”. Vingården ligger i Lalande Pomerol precis på gränsen till Pomerol. Vinet får 90 p av Vinous/Neal Martin så tror inte det är något superdupervin, men det skall bli kul att prova. 2016 är ju en fantastisk årgång och den var bra även i Lalande Pomerol. Jag har aldrig provat Petrus och det här kanske är det närmsta jag kommer :D. Någon som har provat producenten?

Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 22572 Det här vinet har jag jagat men inte hittat förrän jag köpte betalversionen av Winesearcher. Jane Anson har nämnt det flera gånger i hennes olika webinars. Det är en av mycket, mycket få vingårdar som har samma “sticky clay”-lerjord som Chateau Petrus (det är tydligen mindre än 1% av vingårdarna i Bx som har denna “sticky clay”). Producenten heter Chateau Tournefeuille och den här cuveen (La Cure) är gjord på druvor enbart från den lerjorden. 80% Merlot och 20% Cab Franc. Hon skriver i sin bok att “La Cure is one of the great unknown wines of Bordeaux. And should be sought out”. Vingården ligger i Lalande Pomerol precis på gränsen till Pomerol. Vinet får 90 p av Vinous så tror inte det är något superdupervin, men det skall bli kul att prova. 2016 är ju en fantastisk årgång och den var bra även i Lalande Pomerol. Jag har aldrig provat Petrus och det här kanske är det närmsta jag kommer :D. Någon som har provat producenten?
Kostsamt?

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 22572
Det här vinet har jag jagat men inte hittat förrän jag köpte betalversionen av Winesearcher. Jane Anson har nämnt det flera gånger i hennes olika webinars. Det är en av mycket, mycket få vingårdar som har samma “sticky clay”-lerjord som Chateau Petrus (det är tydligen mindre än 1% av vingårdarna i Bx som har denna “sticky clay”). Producenten heter Chateau Tournefeuille och den här cuveen (La Cure) är gjord på druvor enbart från den lerjorden. 80% Merlot och 20% Cab Franc. Hon skriver i sin bok att “La Cure is one of the great unknown wines of Bordeaux. And should be sought out”. Vingården ligger i Lalande Pomerol precis på gränsen till Pomerol. Vinet får 90 p av Vinous/Neal Martin så tror inte det är något superdupervin, men det skall bli kul att prova. 2016 är ju en fantastisk årgång och den var bra även i Lalande Pomerol. Jag har aldrig provat Petrus och det här kanske är det närmsta jag kommer :D. Någon som har provat producenten?
Har inte provat men man blir ju onekligen lite nyfiken.
VG röd Bdx så letar jag mest Merlot-dominerade viner sedan ett tag tillbaka så väntar med spänning på dina nötter.

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 22572
Fasiken vad spännande! Ska du öppna ngn inom kort, skriv gärna en not

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Fick Cavistes Barolo igår, dock ej mellan 18-22, utan 22:40. Sent för en gammal trött gubbe.

Vera Wind

In vini veritas?
Visa bifogad bild 22572
Men, vad spännande! Ser fram emot ditt omdöme någon gång i framtiden.

Foodcoma

Medlem
Goda grejer. Barolo som skall sova ett bra tag. Beställde dem i augusti men de kom först nu... den som väntar på något gott...
Ganevat att dricka vid väl valda tillfällen. Med ost. 2005 respektive 2008. Drack en -05 i somras och längtat efter den kicken sedan dess.
Håller mig inom ramarna för köpfokuset såhär långt :)

vin.jpg

Last edited:
Trådskapare
A
@Foodcoma Brovias Classico är fantastisk i årgång 2016 - behöver dock mycket luft.

Brovia generellt brukar kräva ett antal år i källaren för att komma till sin rätt. Just årgång 2016 (som jag inte har provat av Brovia) tror jag personligen inte bör röras på åtminstone 5 år baserat på de andra 2016 jag provat, gärna längre (för min smak)

Last edited:

Foodcoma

Medlem
Är det en pålitlig och professionell sida?

Bara beställt dem två flaskorna därifrån och de kom fram. Lådan de skickade i var extremt välpaketerad med rejält papp och bubbelplast m.m jag hade råkat klicka i frankrike som land så de kontaktade mig så jag kunde skicka in mellanskillnaden på frakt till Sverige istället. Så ja, denna beställningen genomfördes seriöst från deras sida :)

Toppen