Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Michael_M0!

Medlem
2 dagar från Österrike till Malmö sen ca 3 veckor från Malmö till Sthlm. Förutom det och den alltid närvarande oron att Post Nord strular till det så - ok;) Varning! Kan vara blodtryckshöjande.

Haha, okej! Toppen. Lite sugen att beställa från Fohringer någon gång. Då är det Postnord man ska oroa sig för alltså :).

Sist ringde de 4 signaler och jag hann ej svara. När jag ringer upp samma nummer får jag det fina röstmeddelandet (med robot-röst) ” Hej! Vi har försökt leverera till dig. Ditt paket kommer nu skickas vidare”.
Blodtryckshöjande som sagt :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har det landat ett gäng. Alla till ytterst acceptabla slagpriser.
PXL_20210313_112308339.jpg
PXL_20210313_112427321.NIGHT.jpg
PXL_20210313_112518880.NIGHT.jpg
PXL_20210313_112608985.NIGHT.jpg

Soaven ploppades igår, men hade tyvärr en uttalad mögelsmak. Vaskades.

Vera Wind

In vini veritas?
Efter en generös provningskväll och lite väl inspirerad av detta forum gick jag för första gången in på Catawiki. Jag skulle egentligen ha en specifik Bordeaux, men fick för mig att det vore kul att prova lite äldre Bordeaux också.
Under Bacchus inflytande la jag på impuls ett helt orimligt bud på 4 random bordeauxer som väl kan vara rena skräpet.
Naturligtvis bjöd ingen över, det hade varit vansinne, och jag uppmärksammade dessutom inte den hutlösa frakten förrän efter lagt bud.
Jaha. Summa summarum så har jag stått mitt kast och lättat på börsen. På väg hem är nu detta, som jag inte hittat mycket information om när jag googlar:
ab58c8fd-a9de-4147-927f-240cc5c1ad57.jpg

Några tröstande ord @StefanAkiko ?
Har ni andra några berättelser att dela med er av kring förhastade triggerfingers?
Jag försöker intala mig att jag väl alltid kommer lära mig någonting av den här historien.

StefanAkiko

Nja, auktioner får nog vara ett tag nu. ;)
Fyllebjudande är väl snarast vad du bör sjå dig med :neej:
Been there, done that. :vägg:

Tyvärr är din bild så suddig på mitt device att jag inte alls kan utläsa namn och årgångar. Kolla in på.CT! Där finns det mesta drucket och rapporterat. Tycker själv det är en tjusning att lägga upp viner som ingen annan lagt upp tidigare...

LarsW

Medlem
Efter en generös provningskväll och lite väl inspirerad av detta forum gick jag för första gången in på Catawiki. Jag skulle egentligen ha en specifik Bordeaux, men fick för mig att det vore kul att prova lite äldre Bordeaux också.
Under Bacchus inflytande la jag på impuls ett helt orimligt bud på 4 random bordeauxer som väl kan vara rena skräpet.
Naturligtvis bjöd ingen över, det hade varit vansinne, och jag uppmärksammade dessutom inte den hutlösa frakten förrän efter lagt bud.
Jaha. Summa summarum så har jag stått mitt kast och lättat på börsen. På väg hem är nu detta, som jag inte hittat mycket information om när jag googlar: Visa bifogad bild 22602
Har ni andra några berättelser att dela med er av kring förhastade triggerfingers?
Jag försöker intala mig att jag väl alltid kommer lära mig någonting av den här historien.
Hehum... :rolleyes:
De flesta här har väl beställt ett eller annat under Bachus inflytande. :D
Och ja, klart man lär sig även om det sannolikt kommer hända igen.
Jag har i alla fall lärt mig att alltid kolla frakten på Catawiki.

...mitt tillfälle av maximal :stendumt::stendumt::stendumt: var också på Catawiki. Trodde jag fått ett väldigt bra pris på en Jerobaum Veuve Clicqout i ett spännande och kitschigt fodral av svart plast med blinkande dioder.... när jag väl vunnit auktionen fattade jag att det bara vara fodralet och ingen flaska... och med frakt så landade det väl på i alla fall 800 kr :oops: Tack och lov att auktionen inte gick upp till maxbud i alla fall!

Vera Wind

In vini veritas?
Fyllebjudande är väl snarast vad du bör sjå dig med :neej:
Been there, done that. :vägg:

Tyvärr är din bild så suddig på mitt device att jag inte alls kan utläsa namn och årgångar. Kolla in på.CT! Där finns det mesta drucket och rapporterat. Tycker själv det är en tjusning att lägga upp viner som ingen annan lagt upp tidigare...
Jag har kollat CT och hittade alla vinerna utom magnumflaskan som vad jag kan se bara heter Chateau Bessan 1995. De andra är La Demoiselle de Sociando Mallet 1994, Chateau La Croix de Pez 1989 och Chateau Dauzac 1983.
Inga poäng på CT och för andra årgångar bara amerikanska noteringar av typen "past it's peak" - föga förvånande.
Den som lever får se. :rolleyes:

Vera Wind

In vini veritas?

...mitt tillfälle av maximal :stendumt::stendumt::stendumt: var också på Catawiki. Trodde jag fått ett väldigt bra pris på en Jerobaum Veuve Clicqout i ett spännande och kitschigt fodral av svart plast med blinkande dioder.... när jag väl vunnit auktionen fattade jag att det bara vara fodralet och ingen flaska... och med frakt så landade det väl på i alla fall 800 kr :oops: Tack och lov att auktionen inte gick upp till maxbud i alla fall!
Ouch! Lätt hänt ändå, men jag kan tänka mig att det inte kändes svinkul när insikten slog till. :)

StefanAkiko

Jag har kollat CT och hittade alla vinerna utom magnumflaskan som vad jag kan se bara heter Chateau Bessan 1995. De andra är La Demoiselle de Sociando Mallet 1994, Chateau La Croix de Pez 1989 och Chateau Dauzac 1983.
Inga poäng på CT och för andra årgångar bara amerikanska noteringar av typen "past it's peak" - föga förvånande.
Jag tror att alla kan leverera njutning, även om några kan tänkas sjunga svagt i kören... Bara korkjävlarna hållit tätt och du slipper korkskador skulle iaf jag se fram mot dem allihop.
Hoppas de ger dig blodad tand inför framtiden!

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Men tänk vad festligt det kan bli när du bjuder på Jerobaum i framtiden :D:D:D:p

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jaha. Summa summarum så har jag stått mitt kast och lättat på börsen. På väg hem är nu detta, som jag inte hittat mycket information om när jag googlar: Visa bifogad bild 22602
Kalkylera alltid med frakt och slagavgift (9% på Catawiki) när du bestämmer maxpris per flaska. Skaffa en bladöppnare @Helen kan nog hjälpa till med det. Njut av flaskorna - de kan vara hur bra som helst även om de börjar oxidativt. Är ngn odrickbar lär man sig av det också! Lycka till ;)

Emvima

Medlem
Har känner man igen sig, särskilt ifrån när man var nere i whisky samlar träsket för 10-12 år sen. Inte för inte att ett av dom stora whiskyauktions husen avslutar sina auktioner på en lördagskväll........

Poussard

Medlem
Jag drack Sociando Mallet ’97 förra året, jättegod trots dålig årgång. Så samma borde kunna gälla din ’94 även om Demoiselle är en lägre cuvée mig veterligen. ’89 är ju en toppårgång så den kan säkert vara trevlig.

LarsW

Medlem
Har en som jag fått, men vet att @Helen har bladöppnare i sin onlinebutik till förmodat bra pris. Det är ju inget man hittar på NK direkt (eller vad vet jag). :)

Edit: https://www.vinkallarbutiken.se/vin...ruvar-folieskarare/bladoppnare-mathus-peugeot
Den där har jag sneglat på ett tag då den är så snygg, har dock en funktionell bladöppnare redan (som jag fick på Mont Redon när jag besökte dem 1998, de håller läääänge!) så har låtit bli.
Stabilt budgetalternativ finns i BS.

Toppen