Där har man ju varit själv en gång eller två, en gång råkade jag missa ett decimaltecken och lade ett maxbud på drygt 4000 euro för ett par flaskor riesling... Tack och lov blev det inte så mycket dyrare än vad jag tänkt mig.Efter en generös provningskväll och lite väl inspirerad av detta forum gick jag för första gången in på Catawiki. Jag skulle egentligen ha en specifik Bordeaux, men fick för mig att det vore kul att prova lite äldre Bordeaux också.
Under Bacchus inflytande la jag på impuls ett helt orimligt bud på 4 random bordeauxer som väl kan vara rena skräpet.
Naturligtvis bjöd ingen över, det hade varit vansinne, och jag uppmärksammade dessutom inte den hutlösa frakten förrän efter lagt bud.
Jaha. Summa summarum så har jag stått mitt kast och lättat på börsen. På väg hem är nu detta, som jag inte hittat mycket information om när jag googlar: Visa bifogad bild 22602
Några tröstande ord @StefanAkiko ?
Har ni andra några berättelser att dela med er av kring förhastade triggerfingers?
Jag försöker intala mig att jag väl alltid kommer lära mig någonting av den här historien.
Det jag gör nu när jag vill bjuda, är att jag kollar upp alla avgifter och frakt och räknar ut ett pris/flaska som jag känner mig bekväm att betala. När jag gjort det kollar jag på wine seacher efter flaskan. Många gånger är prisskillnaden inte så stor. Särskilt inte när man jämför med catawiki och höga fraktpriser. Här faller dem flesta auktionsposterna bort. Det sista steget är att jag frågar mig själv: om den här flaskan stod på hyllan på systembolaget för det här priset, skulle jag slå till då?
Sen gäller det bara att inte gå över sitt maxpris, det är lätt att dras med...
Hur som helst får du ju chansen att prova äldre viner och lära dig något. Kanske kan du hitta nyare årgångar av någon eller några flaskor och jämföra?