Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Michael_M0!

Medlem
Haha det VAR utanför ramen förut. Men efter att ha sett över min källare och träffat en vän som hade en god syn på mångfald, så valde jag att gå på ett nytt spår. :) Men köpfokus säger "äldre årgångar" max 1 flaska. -11 och -14 faller under dessa :)
Krug är alltid Krug...
Jag tycker det är ett bra upplägg. Jag såg ditt andra inlägg/tråd om det. Med 2 av varje istället för 4, exempelvis, kommer du skapa mer bredd i din samling och det kommer vara mer spännande. Roligare att ha två par flaskor från helt olika regioner, eller kanske två par flaskor men av olika producenter från samma region, än fyra flaskor av samma producent. Jag har blivit lite sämre på att hålla nere antalet flaskor av samma typ, men jobbar mig tillbaks dit. Det kan också vara kul att spontanköpa något man aldrig provat och lägga undan.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var det någon lyckost som fick tag i några Tondonia Blanco Reserva som fulsläpptes på SB till riktigt bra kurs?
Varken @Mats eller jag lyckades landa någon enda flaska :öga:

Keen

slan

Trötthet deluxe, warehouse direktöversatt. Lagerlokal typ.

Från mailkontakt med dom:
we are in the process of, and have been for some time, in investing in EU warehousing options in order to alleviate further issues. Nothing concrete at this stage however it is something we have been working on for a while.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tycker det är ett bra upplägg. Jag såg ditt andra inlägg/tråd om det. Med 2 av varje istället för 4, exempelvis, kommer du skapa mer bredd i din samling och det kommer vara mer spännande. Roligare att ha två par flaskor från helt olika regioner, eller kanske två par flaskor men av olika producenter från samma region, än fyra flaskor av samma producent. Jag har blivit lite sämre på att hålla nere antalet flaskor av samma typ, men jobbar mig tillbaks dit. Det kan också vara kul att spontanköpa något man aldrig provat och lägga undan.
Ja och det kommer vara väldigt få där jag kommer ha 3 av, men det är dem jag älskar mest.
Men huvudsyftet med att ha 1 flaska av något är för att kunna gå upp i prisklass, och som du sa. Kanske ha en horisontal från en producent under 1 år. :)
En bourgogne, en Puligny och en Montrachet tex ;)

Thirsty

Smygnykterist
Var på bolaget på lunchen och köpte Cristal på dagens släpp och tänkte skriva om själva händelsen så vinet i sig är inte det viktigaste i sammanhanget. Först så när jag frågade om det gick bra att köpa en obruten låda så var det en del diskussion och sen fick personen som var högste ansvarig just då ta beslutet. Så hon sa "Jo men klockan är snart 12 så det går bra." Då hade jag sett online att det bara hade sålts en enda flaska sen öppning kl 10. Sen instruerade hon killen som skulle hjälpa mig om var det stod en obruten låda på lagret.

Så till huvudnumret (som så många gånger förr när det gäller lådor + bolaget = en upprörd jag :mad:).
Killen försvinner ut på lagret och kommer strax därefter tillbaka med den obrutna lådan. Den är precis så som jag vill ha den, i perfekt skick, hermetiskt försluten, innehållet aldrig vid rört av en mänsklig hand osv osv. :D Ja det kanske låter löjligt men går det så föredrar jag att köpa och lagra obrutna lådor. Han går fram och sätter ner lådan vid en kassa i närheten av där hans chef befinner sig.

När hon ser honom med lådan säger hon högt till honom "Du har väl kollat att det är rätt antal i?" Varpå jag vänder mig och tittar på henne lite undrande. Men hur menar hon nu tänker jag...det känns väl rätt uppenbart att en obruten låda har rätt antal flaskor (vet dock inte om det faktiskt hänt eller rent utav händer då och då att det är fel antal?) Men innan jag hinner fundera mer eller säga något så har killen tagit fram den stora KNIVEN :oops: och börjat sprätta lådan... Gaaaaah, vad gör han!!!?? :eek: Neeeej! STOPP!!! :stendumt::vägg: Men det är redan för sent...

Han öppnar lådan och river upp pappret som ligger ovanpå som skydd för den ryska tsarens presentaskar, sen pausar han lite som om han funderade på om han ska lyfta på översta lagret och kontrollera om undre lagret av Aladdin asken är intakt eller om det möjligtvis kan vara så att någon ful fisk har varit där och tagit ur Gräddnougaten!? Han fullbordar dock aldrig gärningen, vänder sig istället mot sin chef och säger med ett stort leende "Jodå, antalet stämmer, alla flaskor är här!" Sen tittar han på mig och frågar "Vill du att jag tejpar igen lådan åt dig?"

Jag står där, helt förstummad, vet inte om jag ska skratta eller gråta, men orkar knappt yttra ett ord efter att ha bevittnat detta helgerån på min "obrutna låda". Jag svarar bara "Ja tack, det blir bra". Sedan betalar jag och går ut. :baksmälla:
Trist historia. Om du vill ha en obruten låda så lämna tillbaka den brutna lådan och plocka upp en ny obruten låda. Finns massa obrutan lådor hos PK.

(Alternativt lämna tillbaka och köp från annan leverantör som är lite mer kundorienterad.. ;))

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Plockade upp vin från Skoogsvinhandel. Supertrevlig upplevelse och fick ett handskrivet kort med i leveransen från Oskar! :)
Kul med lite ålder och drickfärdigt i sommar.
07, 08 och 09.
20210318_151350.jpg

Har prövat en hel del roséviner från systemet men inget som jag riktigt gillat.
Vilka är era favoriter prisklass 0-1000kr
Beställa från även utlandet är ok
Förutom Clos Cibonne Cuvée des Vignettes och Cuvée Caroline, kan jag rekommendera toppnumret från samma producent, den heter Château Cibon Cuvée Marius. Decanter hade en stor artikel om Provencerosé i augusti, då rejtade de det som det bästa av alla ca 200 provade viner, med 98 p och omdömet 'Exceptional'. Finns i beställningssortimentet.

De ligger med ett kollikrav, men hör av dig till mig om du är intresserad, men vill ha färre än kollikravet, det finns enkla lösningar på det.

buteljen

Medlem
Förutom Clos Cibonne Cuvée des Vignettes och Cuvée Caroline, kan jag rekommendera toppnumret från samma producent, den heter Château Cibon Cuvée Marius. Decanter hade en stor artikel om Provencerosé i augusti, då rejtade de det som det bästa av alla ca 200 provade viner, med 98 p och omdömet 'Exceptional'. Finns i beställningssortimentet.

De ligger med ett kollikrav, men hör av dig till mig om du är intresserad, men vill ha färre än kollikravet, det finns enkla lösningar på det.
Får du hem nya årgångar av dessa viner i vår?

Får du hem nya årgångar av dessa viner i vår?
Ja. Cuvée Caroline 2019 lanseras i tillfälliga sortimentet i maj. Cuvée des Vignettes kommer jag också att ta hem mer av, har ännu inte bestämt mig för vilken årgång, men kommer att göra det inom de närmaste dagarna. Är du intresserad av någon särskild årgång?

Château Cibon Cuvée Marius kommer att fortsätta med årgång 2017, men är det så att du vill ha 2018, så kan jag ta hem det också. Den kommer förresten på Magnum också.

Sedan kommer jag förresten antagligen att ta hem Château de Pibarnons roséer i vår, också mycket bra!

Vera Wind

In vini veritas?
Ser särskilt fram emot magnumflaskan av Chateau Bessan 1995 efter att StefanAkiko skrev följande om 2011: "A very average bagatelle that has nothing in it that is possible to look forward to. The lowest quality wine we've ever brought to a restaurant. No fault, but a watery completely devoid of personality." :confused::D
(Undrar om det duger att koka sås på? Göra egen vinäger? Nånting?)

Toppen