Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Kaptenen

Medlem
4FE0E093-3B67-423F-BC07-A924FEE7CA4C.jpeg
Årets fokus ligger på:
Brunello -16
Bordeaux -18
Champagne -13
Därav lite välbehövlig påfyllning av Roederer -13.

Sonderlese

Medlem
Weinfurore är snabbt! Beställt måndag morgon och levererad till dörren onsdag eftermiddag, två dagar senare!
Ett gäng Enderle & Moll 2019 Liaison PN, lite Österrikiska GV för utprovning och Knebel, en ny Mosel producent för provning.

Attachments

• 5DDD7791-926B-4EEC-B5A7-2E6D75A36318.jpeg
    5DDD7791-926B-4EEC-B5A7-2E6D75A36318.jpeg
    37,8 KB · Visningar: 157

MarkusJ

Medlem
Boven som började dra ner mig i det här underbara fördärvet...

Inhandlat på Vougeot (1 Bis?). Ganska snabb och trevlig kommunikation på email. Frågade om deg-datum och fick bilder på flaskorna (07/19). 5-6 dagars leverans och väldigt ordentligt packat. Dock €30 frakt, men det fick det vara värt. Får se hur länge jag lyckas hålla fingrarna borta från första flaskan...

selosse.jpg

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Boven som började dra ner mig i det här underbara fördärvet...

Inhandlat på Vougeot (1 Bis?). Ganska snabb och trevlig kommunikation på email. Frågade om deg-datum och fick bilder på flaskorna (07/19). 5-6 dagars leverans och väldigt ordentligt packat. Dock €30 frakt, men det fick det vara värt. Får se hur länge jag lyckas hålla fingrarna borta från första flaskan...

Visa bifogad bild 22778
Kul att 1 bis fungerar. De har ju mycket rolig bourgogne.

Vilka Barolo-16 har ni landat i? Eller vilka har ni hunnit prova och tror på?
Har hittills landat i Vajra, Giovanni Rosso o Altesino men söker tips på en eller två producenter till :)
’-15 ’& ’-16 ser ut att bli en stor andel av viner från Piemonte, Brunello/Montalcino, Ribera o Chateau Neuf här hemma

Kaptenen

Medlem
Har hittills landat i Vajra, Giovanni Rosso o Altesino men söker tips på en eller två producenter till :)
’-15 ’& ’-16 ser ut att bli en stor andel av viner från Piemonte, Brunello/Montalcino, Ribera o Chateau Neuf här hemma
Marengo Brunate -16 kommer den 8 april.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/marengo-9345201/

Hyfsat vänligt prissatt på Systembolaget.
Jag har dock aldrig druckit Brunate eftersom jag brukar köpa Bricco delle Viole i stället.

chambertin

Medlem
Känns ju nästan som att man inte kan gå fel i Barolo/Barbaresco 2016 så ser det mer som en fråga om stil/preferens och inte minst plånbok. Gillar själv traddo-Barolo men gör en del avsteg från det också då och då.
Har faktiskt inte köp särskilt mkt Barolo -16 men det beror mest på platsbrist och många års inköp av Barolo med början i årgång -01.
Och i viss mån på hajpen och prisökningarna de senaste 2-3 åren.
Vill helst inte ha för mkt övervikt av vare sig en årgång eller ett distrikt i källaren då variation och bredd alltid är trevligare än ett stort ensidigt lager. Det jag köper bygger mest på producenter jag provat av tidigare årgångar eller andra provare vars smak och preferenser brukar överensstämma med mina. Skulle det bli ngt felköp här och där så är det ju inte hela världen då det säkert finns ngn annan som har just det vinet eller producent som favorit.

Det jag har köpt hittills av -16 är Brovia, Produttoris std-Barbaresco, Massolino Barolo och Azelia Barolo Margeria
Av dessa har jag bara provat Produttoris Barbaresco. Hoppas att det kommer lite Aurelio Settimo från -13, -15 och -16 så småningom. Då blir det nog några flaskor in i källaren (2009 Riserva Rocche är riktigt bra !).

Har aldrig varit imponerad av Vajras std-Barolo men gillat deras Bricco delle Viole. Inte köpt ngt sedan årgång 2010 dock.

Tar lite paus från Barolo/Barbaresco ett tag och samplar vidare i andra områden...

Oscaro

Medlem
Har gått tung i Piemonte 16, mycket Vajra, Bovia, Azelia, Giacomo Fenocchio, Massolini, Cigliuti, Mascarello, pdb mm.
Har kört blandat cru och vanligt, med största fokus cru. Bortsett från pdb där jag köpt lite drygt 5 lådor av vanliga men bara två lådor cru hittills.
Tänkte bara köpa magnum och fylla på med lite cru i år medan jag väntar in Elio Sandri.

Fredrik L

Medlem
Har mest köpt från Giacomo Fenocchio, Brovia, Guido Porro, Elvio Cogno, Massolino och Francesco Rinaldi.

Mexikanaren

Medlem
Cavallotto, Massolino och Trediberri primärt med diverse flaskor från olika andra producenter, men dessa är de jag har flest flaskor av.
Även Cigliuti Serraboella och PdB barbarescos har det investerats i.

Foodcoma

Medlem

Köpt en del av dem som nämnts ovan men även Francesco Rinaldi och Guido porro. Riktigt bra men fortfarande inte stuckit iväg prismässigt.

jrick

Medlem
Det är ju egentligen lite sent att börja tänka på 2016 nu. Men mina köp kommer från många av samma som ovan nämnda:
Bartolo Mascarello
Giuseppe Rinaldi
(Var inte många jag fick av ovan)
Brovia
Francesco Rinaldi
Produttori del Barbaresco (riserva släpps i år, hetaste tipset kanske)
Guido Porro
Giacomo Fenocchio
Luigi Pira
La Ca’ Növa
Cigliuti
Vajra
Cavallotto
Olek Bondonio
Poderi Colla
Fratelli Alessandria
Sottimano
Cascina delle Rose