Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Undrar vilken som blir godast....
IMG_1572.jpg

L'Hospitalet "Extreme" har jag bara hört om som en vandringslegend. Skall tydligen vara det bästa som någonsin producerats i Sydfrankrike. Den får vila någon liten tid, sen drar jag i mig den.

Ping @Mats Fick tag i ännu en Sobilane från '56. Då kan vi ta en var. Idé?

Mexikanaren

Medlem
Undrar vilken som blir godast....
Visa bifogad bild 22797
L'Hospitalet "Extreme" har jag bara hört om som en vandringslegend. Skall tydligen vara det bästa som någonsin producerats i Sydfrankrike. Den får vila någon liten tid, sen drar jag i mig den.

Ping @Mats Fick tag i ännu en Sobilane från '56. Då kan vi ta en var. Idé?
Verkar som Colan var godast då den gick åt först ;)

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 22798

Dagens skörd...missade ju Heidsieck Rosé 2005 rean, men tröstköpte lite annat godis från ”Comptoir des Millésimes”... välinpackat (även själva flaskorna, då det kanske är lite svårt att tyda vad det är ;)) och suuuupersnabb frakt! Proffsigt! :)
Daniel Rions ser spännande ut! J.A Ferret är ju alltid kul ;)
Och vilket deg på Initial är det?

StefanAkiko

Colan går helt klart bort!:sluta:
Jag dricker förvisso inte cola så ofta men när jag gör det vill ha ha den som mina champagner, med socker i!:p
Jag förstår dig, men behöver kalorikompensera.

En av de godaste Champisarna jag druckit gick under den klassiska benämningen "Cold Duck". Det var (för den goda smakens skull) inte bara Champis i den ;)

Så här säger Wikipedia om Cold Duck:
The wine was invented by Harold Borgman, the owner of Pontchartrain Wine Cellars in Detroit, in 1937. The Cold Duck was made at the Ponchartrain Wine Cellars by simultaneously pouring Champagne and sparkling burgundy into a hollow stem wine glass. The recipe was based on a German legend involving Prince Clemens Wenceslaus of Saxony ordering the mixing of all the dregs of unfinished wine bottles with Champagne. The wine produced was given the name Kaltes Ende ("cold end" in German), until it was altered to the similar-sounding term Kalte Ente meaning "cold duck". The exact recipe now varies, but the original combined one part of Mosel wine, one part Rhine wine with one part of Champagne, seasoned with lemons and balm mint.

StefanAkiko

Kan inte hålla mig längre. För mycket prat om Barolo och Barbaresco för att man skall kunna leva opåverkad. Ropade in en flaska:
1999 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco Riserva Vürsù Vigneto Valeirano för tre spottstyvrar.
Lär få hem den inom någon dag, sen låter jag den vila sig i form några veckor.
Fasen också! Det här drickat blir det åka av tillsammans med :cool:

Emvima

Medlem
Någon som handlat från Kobaj?

Paul Bara Brut Reserve för cirka 278kr bland annat.
Tyvärr är priset höjt nu. Paul Bara hade lämnat fel pris till dom ,342kr nu, rejäla höjningar på hans övriga viner också. Dom som hann med att beställa innan korrigeringen betalar det första priset.
Men det verkar vara en sida man får ha koll på

Toppen