Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

chambertin

Medlem
Vattnar så gärna mina fålar fem.
...men, i detta vin (iaf i förra flaskan) fanns inte en tillstymmelse till Brett.
Tyvärr :(
Oj då.
Har druckit många årgångar av Rotllan Torra (Crianza och Reserva) från tidigt 2000-tal och hittade alltid massor av brett i de traditionella cuvéerna fram till för några år sedan. Senast jag köpte lite Reserva så var det dock ingen brett i dom så antar att dom "städat" i vineriet lite för mkt.
Amadis och Autor (har inte druckit så många årgångar av dessa dock) hade aldrig ngn stallighet och var väldigt mkt mer moderna i sitt uttryck och saknade den där härliga choklad/kakao-tonen som jag tycker är lite av Priorats signum.

Silex

Medlem
Kanske mitt sorgligaste vininköp någonsin - två flaskor Poliziano Vino Nobile Montepulciano 2016. Tappade båda flaskorna på parkeringen på jobbet när jag gick ur bilen. Kras, röd pöl och kraftig doft av rödvin. Det enda positiva var att en dyrare flaska, Ilatraia 2016, ensam överlevde fallet. Och jag gläder mig såklart att det inte gällde något riktigt dyrt eller enhörningsaktigt vin. Kommer garanterat vara försiktigare om jag skulle vinna i Coche-Dury-lotteriet på torsdag.

JonasBo

Medlem
Denna var ny. Bryr mig inte så jättemycket men kommer ju aldrig beställa vinet igen. Känns som noll ansvarstagande från leverantör och SB (varorna var hela min beställning).

Systembolaget

Hej,
76226-01 Barbaresco La Ganghija 750ml levererades inte till oss ifrån distributören 2021-03-31, som det var planerat. Varan kommer därför att makuleras i din beställning. Du kan alltid lägga en ny beställning om varan fortfarande är tillgänglig.

Med vänlig hälsning,
Systembolaget
0771-838300
Detta är också nytt för mig...

Jag beställde, som tidigare nämnt, 2016 Barolo Ravera från GD Vajra.

24 mars fick jag sms från Bolis.

Hej, din beställning (E1037xxxx) finns att hämta idag och två veckor framåt. Ange xxxx. Om du har symtom på Covid-19, be någon hämta åt dig. Tack för att du visar hänsyn. Mvh Systembolaget TORPAVALLSGATAN Gbg

Kunde inte hämta vid tillfället utan det fick att dra ut på det.

29 mars kommer följande sms:
Hej, tyvärr kan vi inte leverera så många G.D. Vajra Barolo Ravera 750ml som du vill ha (beställning E1037xxxx). 1 st är på väg till dig. Mvh Systembolaget (0771-83 83 00)

Jag läste om det flera gånger och tolkar det som att det plockats från min beställning som ligger och väntar. Jag ringer kundtjänst som inte fattar varför man gjort så.

Till slut får jag tag på butiken. Beställningen är orörd. Ett artikelnummer-problem ska ha orsakat det smset som gått ut :rolleyes:

Igår, hämtades beställningen ut i sin helhet. Jag är några tusenlappar fattigare men förhoppningsvis några upplevelser rikare :p

JonasBo

Medlem
Kanske mitt sorgligaste vininköp någonsin - två flaskor Poliziano Vino Nobile Montepulciano 2016. Tappade båda flaskorna på parkeringen på jobbet när jag gick ur bilen. Kras, röd pöl och kraftig doft av rödvin. Det enda positiva var att en dyrare flaska, Ilatraia 2016, ensam överlevde fallet. Och jag gläder mig såklart att det inte gällde något riktigt dyrt eller enhörningsaktigt vin. Kommer garanterat vara försiktigare om jag skulle vinna i Coche-Dury-lotteriet på torsdag.
*styrkekramar* ;)

The Wall

Medlem
De passade på att höja priset också jfm TS. Trist utveckling... Årgång 2013 kostade 299:- för för fyra år sedan.
Anar att importören vill ta höjd för leveranskostnader för enstaka flaskor. För några år sedan brukade det skilja ungefär 30 kr för samma vin i BS och TS. Nu när jag har tankat på med 2016 Barolo undrar jag såklart om jag ska köpa några flaskor till, bara för att det går. 2004 och 2010 från bl a Azelia var ju riktigt bra. Hmm, svårt fall...doktorn grät...

LeChat

Medlem
AD6071FE-9AD6-4C67-A544-2E10C41FC554.jpeg

2012 Il Poggione Brunello di Montalcino

Drack denna i dec. 2019 och blev då väldigt imponerad. Ville köpa fler då och trodde att jag skulle kunna köpa från en handlare i Tyskland, fast det visade sig att den årgången hade han inte. Men så dök den nu upp på Catawiki och blev dessutom relativt billig, 375:- allt inkluderat.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22878
2012 Il Poggione Brunello di Montalcino

Drack denna i dec. 2019 och blev då väldigt imponerad. Ville köpa fler då och trodde att jag skulle kunna köpa från en handlare i Tyskland, fast det visade sig att den årgången hade han inte. Men så dök den nu upp på Catawiki och blev dessutom relativt billig, 375:- allt inkluderat.
Vilken fin fångst!

Toppen