Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du någon att rekommendera?
Bäst (och dyrast alla kategorier) är The Durand som kombinerar korkskruv och bladöppnare på ett finurligt sätt som innebär att man relativt enkelt kan öppna i princip vilken svampig smulkork som helst.
Länk här: https://thedurand.com/
saves.jpg

Obs: No affiliation!

Last edited:

Stefan B

Medlem
Var på bolaget på lunchen och köpte Cristal på dagens släpp och tänkte skriva om själva händelsen så vinet i sig är inte det viktigaste i sammanhanget. Först så när jag frågade om det gick bra att köpa en obruten låda så var det en del diskussion och sen fick personen som var högste ansvarig just då ta beslutet. Så hon sa "Jo men klockan är snart 12 så det går bra." Då hade jag sett online att det bara hade sålts en enda flaska sen öppning kl 10. Sen instruerade hon killen som skulle hjälpa mig om var det stod en obruten låda på lagret.

Så till huvudnumret (som så många gånger förr när det gäller lådor + bolaget = en upprörd jag :mad:).
Killen försvinner ut på lagret och kommer strax därefter tillbaka med den obrutna lådan. Den är precis så som jag vill ha den, i perfekt skick, hermetiskt försluten, innehållet aldrig vid rört av en mänsklig hand osv osv. :D Ja det kanske låter löjligt men går det så föredrar jag att köpa och lagra obrutna lådor. Han går fram och sätter ner lådan vid en kassa i närheten av där hans chef befinner sig.

När hon ser honom med lådan säger hon högt till honom "Du har väl kollat att det är rätt antal i?" Varpå jag vänder mig och tittar på henne lite undrande. Men hur menar hon nu tänker jag...det känns väl rätt uppenbart att en obruten låda har rätt antal flaskor (vet dock inte om det faktiskt hänt eller rent utav händer då och då att det är fel antal?) Men innan jag hinner fundera mer eller säga något så har killen tagit fram den stora KNIVEN :oops: och börjat sprätta lådan... Gaaaaah, vad gör han!!!?? :eek: Neeeej! STOPP!!! :stendumt::vägg: Men det är redan för sent...

Han öppnar lådan och river upp pappret som ligger ovanpå som skydd för den ryska tsarens presentaskar, sen pausar han lite som om han funderade på om han ska lyfta på översta lagret och kontrollera om undre lagret av Aladdin asken är intakt eller om det möjligtvis kan vara så att någon ful fisk har varit där och tagit ur Gräddnougaten!? Han fullbordar dock aldrig gärningen, vänder sig istället mot sin chef och säger med ett stort leende "Jodå, antalet stämmer, alla flaskor är här!" Sen tittar han på mig och frågar "Vill du att jag tejpar igen lådan åt dig?"

Jag står där, helt förstummad, vet inte om jag ska skratta eller gråta, men orkar knappt yttra ett ord efter att ha bevittnat detta helgerån på min "obrutna låda". Jag svarar bara "Ja tack, det blir bra". Sedan betalar jag och går ut. :baksmälla:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på bolaget på lunchen och köpte Cristal på dagens släpp och tänkte skriva om själva händelsen så vinet i sig är inte det viktigaste i sammanhanget. Först så när jag frågade om det gick bra att köpa en obruten låda så var det en del diskussion och sen fick personen som var högste ansvarig just då ta beslutet. Så hon sa "Jo men klockan är snart 12 så det går bra." Då hade jag sett online att det bara hade sålts en enda flaska sen öppning kl 10. Sen instruerade hon killen som skulle hjälpa mig om var det stod en obruten låda på lagret.

Så till huvudnumret (som så många gånger förr när det gäller lådor + bolaget = en upprörd jag :mad:).
Killen försvinner ut på lagret och kommer strax därefter tillbaka med den obrutna lådan. Den är precis så som jag vill ha den, i perfekt skick, hermetiskt försluten, innehållet aldrig vid rört av en mänsklig hand osv osv. :D Ja det kanske låter löjligt men går det så föredrar jag att köpa och lagra obrutna lådor. Han går fram och sätter ner lådan vid en kassa i närheten av där hans chef befinner sig.

När hon ser honom med lådan säger hon högt till honom "Du har väl kollat att det är rätt antal i?" Varpå jag vänder mig och tittar på henne lite undrande. Men hur menar hon nu tänker jag...det känns väl rätt uppenbart att en obruten låda har rätt antal flaskor (vet dock inte om det faktiskt hänt eller rent utav händer då och då att det är fel antal?) Men innan jag hinner fundera mer eller säga något så har killen tagit fram den stora KNIVEN :oops: och börjat sprätta lådan... Gaaaaah, vad gör han!!!?? :eek: Neeeej! STOPP!!! :stendumt::vägg: Men det är redan för sent...

Han öppnar lådan och river upp pappret som ligger ovanpå som skydd för den ryska tsarens presentaskar, sen pausar han lite som om han funderade på om han ska lyfta på översta lagret och kontrollera om undre lagret av Aladdin asken är intakt eller om det möjligtvis kan vara så att någon ful fisk har varit där och tagit ur Gräddnougaten!? Han fullbordar dock aldrig gärningen, vänder sig istället mot sin chef och säger med ett stort leende "Jodå, antalet stämmer, alla flaskor är här!" Sen tittar han på mig och frågar "Vill du att jag tejpar igen lådan åt dig?"

Jag står där, helt förstummad, vet inte om jag ska skratta eller gråta, men orkar knappt yttra ett ord efter att ha bevittnat detta helgerån på min "obrutna låda". Jag svarar bara "Ja tack, det blir bra". Sedan betalar jag och går ut. :baksmälla:
Jag skulle resolut ha lämnat tillbaka skiten och skrivit en butter insändare till en lokal dagstidning. "Får det verkligen vara på detta viset?"

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
6 x 2019 F.X. Pichler Ried Kellerberg Riesling Smaragd
6 x 2019 Prager Wachstum Bodenstein Riesling
6 x 2019 Christmann Idig Riesling GG
2 x 2019 Emrich-Schönleber Riesling Halenberg GG
2 x 2019 Dönnhoff Hermannshöhle Riesling GG
De där kommer att bringa mycket glädje om några år :)

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visst handlas det lite utanför ramarna nu!!
Haha det VAR utanför ramen förut. Men efter att ha sett över min källare och träffat en vän som hade en god syn på mångfald, så valde jag att gå på ett nytt spår. :) Men köpfokus säger "äldre årgångar" max 1 flaska. -11 och -14 faller under dessa :)
Krug är alltid Krug... :cool:
Trillade in lite champagne från Amadoro , fick tyvärr fel årgång på magnum men är nog gott ändå
Vilken éme på Krug Rosén?

Fixfred

Medlem
Haha det VAR utanför ramen förut. Men efter att ha sett över min källare och träffat en vän som hade en god syn på mångfald, så valde jag att gå på ett nytt spår. :) Men köpfokus säger "äldre årgångar" max 1 flaska. -11 och -14 faller under dessa :)
Krug är alltid Krug... :cool:

Vilken éme på Krug Rosén?
Krug 24éme 249euro
LR Rose är för övrigt bland de bäst privata jag hittat på nätet 57,50 euro för standardflaska 2014

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Krug 24éme 249euro
LR Rose är för övrigt bland de bäst privata jag hittat på nätet 57,50 euro för standardflaska 2014
Krug fick jag för 60 spänn mer men klart bättre än att dega 3199:- från bolaget! :)
Jag hade turen att köpa LR Rosé -13 för 469:- på båten. Men -14 var 629:-

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter en generös provningskväll och lite väl inspirerad av detta forum gick jag för första gången in på Catawiki. Jag skulle egentligen ha en specifik Bordeaux, men fick för mig att det vore kul att prova lite äldre Bordeaux också.
Under Bacchus inflytande la jag på impuls ett helt orimligt bud på 4 random bordeauxer som väl kan vara rena skräpet.
Naturligtvis bjöd ingen över, det hade varit vansinne, och jag uppmärksammade dessutom inte den hutlösa frakten förrän efter lagt bud.
Jaha. Summa summarum så har jag stått mitt kast och lättat på börsen. På väg hem är nu detta, som jag inte hittat mycket information om när jag googlar: Visa bifogad bild 22602
Några tröstande ord @StefanAkiko ?
Har ni andra några berättelser att dela med er av kring förhastade triggerfingers?
Jag försöker intala mig att jag väl alltid kommer lära mig någonting av den här historien.
Jag har klickat hem mängder av gammalt mög sedan corona startade och man inte har något annat för sig.
Det här hörde väl till de dummare, men det finns fler i samma kaliber: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-912#post-167608
Men håll ett öga på frakten nästa gång

Keen

slan
Föll för ett mail från frw. En magnum Comtes ’08. Hoppas de löser sitt europeiska varuhus så man kan få hem sina viner nångång...

Stefan B

Medlem
Selosse kan man aldrig ha för mycket av. På min lista, tillsammans med Krug, i den absoluta toppen. :cigarr:

Fick idag leverans av
1 x La Côte Faron (deg Feb 01, 2018)
3 x Substance (deg. Mar 25, 2016)
3 x Initial (deg. Nov 15, 2018)

Jag har inte druckit La Côte Faron, men Substance, gode gud, jag blir salig och känner hur det vattnas i munnen bara jag tänker på den.
Lite olika deg datum på de här flaskorna. Trodde jag skulle få senaste på iaf Initial men dessa är från en äldre batch än de jag köpte för 2 år sedan på bolaget (vilka var juli 2019). Oavsett så har inte ung Initial imponerat på mig tidigare så som Substance har gjort så jag provar gärna att lagra dessa länge och dricker de mer mogna. Substance är så fantastisk att jag tycker det är svårt att hålla tassarna borta men några år till innan jag öppnar första flaskan i den här batchen får det bli.

IMG_7685.jpg

IMG_7686.jpg

Toppen