Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

BallyJ

Medlem
Får man fråga var du köpte?
Har en av två 2013 Hebrart Rive Gauche Rive Droite kvar och skulle gärna ha fler, inte minst 2012.
Edit såg svaret nu
Edit Edit fast 2012 verkar inte finnas där, var hittade du den?
Nej, 2012 körde jag BS på, hittade inget ställe där det blev billigare med frakt inkluderat.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lite trevligt som landade igår :)
20210525_095408.jpg
20210525_095243.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wow! Fina inköp av ssk 16 Brunellosar. De kommer bli hur underbara som helst!

Eftersom jag lever i torka har jag iaf kunnat fylla på med lite godis:

Först ut, ett starkt heat med några italienska pjäser. Tignanellon är väldigt ung, så den får stå i skamvrån en 10 år sådär. Men, för 350 pedaler är det svårt tacka nej... Fontanafredda's Barolosar har jag alltid älskat. Denna, Gattinera, har jag dock aldrig druckit. Bertani! En av både Bacchus och Epicurus välsignelser...
PXL_20210526_155041544.jpg

PXL_20210526_155317141.jpg

En vass CdP med viss mognad, en swulligt välgjord Napa, en alldeles för ung Artadi (får skämmas tillsammans med Tignanellon). En flaska välrenommerad Rivesaltes. Japans stolthet från '76 (död eller röd?) och en stor favorit från Priorat, introducerad till mitt liv av @Mats . Så klart!

Livet är till för att njutas!

zippan

Medlem
Wow! Fina inköp av ssk 16 Brunellosar. De kommer bli hur underbara som helst!

Eftersom jag lever i torka har jag iaf kunnat fylla på med lite godis:

Först ut, ett starkt heat med några italienska pjäser. Tignanellon är väldigt ung, så den får stå i skamvrån en 10 år sådär. Men, för 350 pedaler är det svårt tacka nej... Fontanafredda's Barolosar har jag alltid älskat. Denna, Gattinera, har jag dock aldrig druckit. Bertani! En av både Bacchus och Epicurus välsignelser...
Visa bifogad bild 23376

Visa bifogad bild 23377

En vass CdP med viss mognad, en swulligt välgjord Napa, en alldeles för ung Artadi (får skämmas tillsammans med Tignanellon). En flaska välrenommerad Rivesaltes. Japans stolthet från '76 (död eller röd?) och en stor favorit från Priorat, introducerad till mitt liv av @Mats . Så klart!

Livet är till för att njutas!
Vad tror du om Lazzarito 01 från Fontanafredda på bolaget, har du druckit den?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/fontanafredda-9030001/

Trådskapare
A

Jag har druckit den och du får två synpunkter. Tycker personligen den är övermogen och lite för mycket fallfrukt i smaken. Bra , frisk doft men som sagt lite övermogen för min smak (korken är som ofta på lite äldre Barolo sunkig så tog den med en bladöppnare). Sambon som normalt sett gillar lite modernare , yngre Barolo (typ Paolo Scavino) och som till skillnad mot mig har ett mycket bra lukt och smaksinne (men aldrig kommer ihåg vad vi druckit) älskade vinet. Medan jag gick över till en David Leclapart L'Amateur 2007 (mer om den vid tillfälle) så drack sambon Fontanafreddan över tre dagar och tyckte den blev bättre och bättre. Behöver klart lite luft för övrigt. Hon tyckte den var så bra att vi köpte fler (inte till mig då som lever under konstant köpstopp)

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tror den kommer bli helt magisk!
Hade själv tänkt köpa en, men som genom ett gudomligt skeende, deus ex machina, dök den upp på auktion här i Japan alldeles för någon vecka sedan bara ... å jag fick mig en flaska utan att behöva ta omvägen via SB.

dricker personligen mer och mer sällan mer än en flaska per vin, men det gör inte så mckt m Fontanafredda iom att deras produktion är så pass omfattande och varierande. De hade några eksvulliga år, men annars gillar jag i princip allt de släpper ifrån sig. Rött. Deras vita flyger ovanför min förmåga...

Last edited:

Silex

Medlem
Budade nyss hem min första flaska någonsin från Catawiki. La Rioja Alta Centenario Gran Reserva 1973. 66€ plus provision och frakt, och det verkar vara ett bra pris. Annars är -73 mitt födelseår så då är man ju beredd både att chansa (catawiki) och betala lite extra. Hög tid att börja samla flaskor till 50-årsfesten.
53f61538-4861-4e75-a699-22f08ed0bc1a.jpg

Thirsty

Smygnykterist
Plus 30 euro frakt, verkar inte gå att undkomma 30-50 frakt till Sverige. Men själva vinnande budet var 70. :)
För de flesta brukar det totala priset inkl. provision och frakt vara det intressanta. Synes fortfarande vara några tior billigare än från handlare. :)

MacX

Medlem
En personlig och väldigt god vän som skall hålla mig sällskap vid grillen heeela sommaren (eller fram till midsommar i alla fall ). Har enbart gott att säga om Xtrawine, 4 dagar sen dyker en vänlig själ upp på trappen men en låda under armen. Det är Så distanshandel skall fungera.
IMG_20210531_184420.jpg

FredrikC

Medlem
För de flesta brukar det totala priset inkl. provision och frakt vara det intressanta. Synes fortfarande vara några tior billigare än från handlare. :)
Ja vinnande bud säger inte så mycket. Det tillkommer 9% också för köparen så 70 blir helt plötsligt 76 så 106 euro istället Totalt. Vilket ändå är bra men inte lika bra som 70 :)

Toppen