This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Förbannad äro min svaga karaktär...
Plockade upp tre stycken Moncayo Veraton idag när jag skulle köpa nån halvflaska vitt för att göra risotto.
Det må vara hänt men sen föll jag till föga på MFWs förmedling förra veckan så har följande på ingång
4x Gruaud Larose -85
2x Pegau Cuvee Laurence -01
4x Le Macchiole Paleo Rosso -96
Missade helt att Paleo Rosso var en blend på nittiotalet dock men det blir ändå kul att testa.
Gruaud Larose -85 drack jag i våras och den flaskan var sjukt bra.
Pegaun verkar leverera skilda omdömen men vattendelarviner är skoj så att...
Nästan samma för mig.
Paleo rosso 96, Pegau reservee 03 och domaine de chevalier blanc 95.
Blir skoj att testa.
Den här är kul och ovanligGår nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?
Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.
Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
A rare, sweet Condrieu only made in exceptional years. Not actually a late harvest Condrieu as it was picked on 12th September, with a natural potential alcohol of 19% and no botrytis. Final alcohol is 14.5%, leaving 80 grams of residual sugar, with the fermentation stopping naturally. Remarkable copper colour. Powerful nose of mango, pineapple, honeysuckle. "More a Super Condrieu than a late harvest Condrieu'" says Philippe Guigal. It's very rich in body, but with lovely balancing acidity, and yellow and green pear and a distinct nuttiness on the mid-palate. Long finish, no heaviness, totally opulent and delicious. Wonderful nectar. One third of the crop was stolen from the vine, so production is tiny. 2017-2035.
Har inte testat Mullineux men Vin de Constance är aldrig fel!Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Tokaj (minst 5 Puttonyos men helst Aszù Eszencia eller Eszencia), TBA och Eiswein är aldrig fel.Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Ehem...Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Ehem...
Portvin!
Och Madeira som har evigt liv
Edit: Jooooo.... jag vet de inte kvalificerar som typ sauternes eller liknande men vore synd att inte inkludera dessa när vi pratar dessertviner.
Rivesaltes är ofta bra och underskattat.Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Fråga bara @StefanAkikoRivesaltes är ofta bra och underskattat.
Insåg plötsligt att jag hade slut Gaja i källaren. Haft Gajatomt flera år, faktiskt. Går ju lätt att fixa. Bara man vill
Sen ramlade en gammal favoritbekant från Muscadet ner i auktionskorgen...
- 1998 Sperss
- 2006 Pieve Santa Restituta
Bordeaux med liten ålder kan man ju aldrig få för mycket av...
- 2011 Dom de la Lovetrie, Le Fief de B
Att balansera upp det hela med en Napacab är ju aldrig en dålig idé.
- 1998 d'Angludet
- 1998 Haut-Bages Averous
Har ett litet gäng fler buteljer på väg in, bla fyra magiska sakéer.
- 1996 Dunn Napa CS
Visa bifogad bild 24476
Pré-Premier Cru-lådaorna som kommit?
Det är min tanke också.Man är ju inte helt oavundsjuk på auktionerna där borta i Japan...