Mattias Schyberg
Administratör
Ja, inte är jag förvånad. Det finns såklart dyr Sherry, speciellt bättre Amontillado och Palo Cortado. Gillar dessa stilar bäst då de både har karaktär från biologisk mognad (tid under flor) samt en oxidativ utveckling, som både gör dem mer lagringsdugliga och komplexa. PX är gott som satan i små doser, antingen bara att smutta på eller ringlad över lite god vaniljglass. Mums!Mnjaeh... Köpte en hela och en halva i Spanien senast och de två gick tillsammans loss på dryga tusenlappen. Så, så värst billiga vill jag väl inte direkt påstå att de är...
Vår restaurantörsgranne a la Italiano, har upptäckt att vin innehåller fler nyanser än rött och vitt. Han har därför börjat anordna månatliga vinaftnar med en representant från Mercien. Sist (vi var dock tvungna inställa) fick han smak på en Pedro Ximenez sherry. Han funderar fortfarande. Kan inte riktigt greppa att det skulle vara något fantastiskt med den. Jag skall ta dit en Oloroso åt honom vad det lider... Men, så snart jag kan smutta igen, så har jag lovat assistera honom med hans PX.
En av de sparsmakade upplevelser jag tålmodigt ser fram mot...