Självklart kan det bli fel då och då, det blir det för alla företag, små som (och särskilt) stora, men då står man för det och försöker rätta till problemet. Något som systembolaget verkar måttligt intresserade av.
Arg!
Kan inte undgå att fylla på här med den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.
Köpte 4 st buteljer av ett vin, öppnade och drack ett, märkte att det var korkskadat. Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd. Ergo: tillbaka till butiken idag för att returnera.
butiksbiträde 1: "Vi kan inte ta tillbaka vinerna eftersom de är osäljbara när du har tagit bort foliet"
kunden (jag): "Eh? Jag säger ju att samtliga är korkskadade. Lukta själva!"
butiksbiträden 1 och 2: (Sniff sniff mummel mummel)
butiksbiträde 2: "Jo, nog är det korkskadat alla gånger. Men vi kan inte skicka tillbaka till leverantören utan att ha bevisat att det är korkskadat. Då får vi inte betalt av leverantörerna"
jag: "Du tycker att jag ska ta hem flaskorna igen, korka upp dem, konstatera korkskadan, och komma tillbaks?"
biträde 2: "Ja, tyvärr. Sånt är vårt ansvar mot leverantörerna"
jag: "Och kunderna då?"
biträde 2: "Jo, tyvärr blir det lite byråkratiskt."
Eftersom jag själv i min ungdom jobbade i den hemska fria liberaliserade vinmarknaden vet jag att det inte är något problem med en policy mot leverantörerna där defekter automatiskt krediteras utan bevistvång.
Men här i Svedala har vi ett eländigt monopol som håller på att kissa på sig av skräck för att någon leverantör ska EU-anmäla dem och att alla fina jobb på HK och i lobbyverksamheten kommer att försvinna vilket har lett till att personalen har hjärntvättats och kunden hamnar i sista ledet.
Så…. för VEM finns monopolet? För kunderna? Knappast